В съвременния свят английският език активно навлиза в общуването между хората и на практика дава възможност хората да общуват помежду си в целия свят. Това създава необходимостта английският език да присъства в учебните програми още в начален етап. Обучението по английски език се осъществява съобразно няколко основни принципа на преподаване, относно това учениците да харесват знанията по английски език и всички занимания в процеса на обучение да са насочени към създаване у тях на позитивно отношение към езика. Английският език не е само цел на обучението, а е инструмент за създаване на познавателни умения у учениците. Именно затова е важен правилния подбор на методи в обучението, с които учениците да усвояват по един естествен и достъпен за тях начин езика. Настоящата статия акцентира върху прилагането на проектно-базираното обучение като модел за изучаване на минали времена в английския език.
Обучението по английски език дава възможност учениците да се докоснат до нова култура и нрави, учат се да мислят логично, за забелязват нещата и явленията, да откриват причинно-следствените връзки, да разбират и уважават различията. В основата на усвояването на езика стоят четирите основни видове речева дейност – слушане, говорене, четене и писане. Обучението се характеризира с плавност, последователност и надграждане, като се преминава от лекото към трудното, от известното към неизвестното, от простото към сложното, от близкото към далечното, от конкретното към абстрактното и от непосредствено видимото към въображението. (Рангелов, 2002)
Теоретични аспекти
Обучението по английски език до голяма степен зависи от методите на преподаване и от принципите. Принципите биват дидактически, частнометодически и специфични. Дидактическите принципи се характеризират с това, че имат общовалиден характер и се отнасят и за чуждоезиковото обучение. Най-общо казано те могат да се определят като правила на поведение на учителя. Чрез тях се повишава ефективността на обучението. Частнометодическите принципи са свързани с логиката на езика и с неговото усвояване. Съдържанието им е специфично и се отнасят само за обучението по чужди езици. Специфичните принципи на обучение се херектеризират със специфичен характер и се отнасят за обучението в началния етап на основната образователна степен.
В обучението по английски има някои основни принципи, които са: (Стефанова, 2007)
1.Общодидактически принципи:
- Принцип на нагледност
Този принцип е много важен, тъй като езикът е „акустичен феномен“. Съвременното чуждоезиковото обучение е свързано с използване на възможно повече слухова, зрителна и слухово-зрителна нагледност, тъй като по този начин се усвоява по-лесно чуждия език, повишава се мотивацията за учене и се осигурява едновременно придобиване на практически знания и умения и на теоретични лингвистични знания. Поради тази причина в учебните комплекти по чужд език се включват слухови, зрителни и слухово-зрителни компоненти, като дискове, картини, диапозитиви филми, фолиа на електронни носители и др., които трябва да съответстват на степента на развитие на мисленето на учениците, да бъдат естествени, автентични и с високо технологично качество за да се постигне максимален ефект от обучението. Това е така наречената материална база, която също изисква наличието на касетофон, компютър, интернет, мултимедиен проектор, диапрожекционен апарат и т. н. (Стефанова, 2007)
Чрез принципа на нагледност се развиват уменията на учениците за слушане, говорене, четене и писане.
- Принцип на съзнателност
Този принцип се изразява в две смислови значения – отношение към учебната работа и разбиране на смисъла на учебното съдържание. Учителят регулира отношението към учебната дейност с различни средства и техники, а по този начин може да ускорява и разбирането на учебния материал. Сред основните задачи на учителя е да научи учениците да сравняват, да анализират, да синтезират, да използват индуктивния и дедуктивния подход, да отделят и обобщават съществените признаци на езиковите явления. Учителят по английски език играе съществена роля при подготовката на учениците за активна учебна дейност, разкривайки им значимостта на владеенето на езика за тяхното личностно развитие. Друга важна особеност е ролята на учителя при формиране у учениците на стратегии за учене на чужд език и стратегии за самостоятелно решаване на комуникативни проблеми, свързани с непълнотата в езиковите знания. (Стефанова, 2007)
- Принцип на активност
В основата на този принцип стои свързването на учебното съдържание с личния опит на учениците, потребността и интересите им и повишаването на самостоятелно овладяване на езикови знания чрез различни източници. По този начин се сменят ролите на учителя и учениците, и учителят става ръководител и организатор за самостоятелната дейност на учениците и наставник на активното им дейност. При обучението по английски език този принцип се изразява в говорна активност, сензорно-моторна активност, емоционална и интелектуална активност. Важно е непрекъснато повишаване на интереса и мотивацията на учениците, съобразяване с техните потребности, преживявания, психическо състояние, степен на познавателно развитие, използване на подходящи методи и техники и поддържане на добри взаимоотношения между учител и ученици. (Стефанова, 2007) Като иновативен подход може да се посочи методът на игровизация, който успешно се прилага в чуждоезиковото обучение в платформи като Duolingo. „Duolingo е платформа, в която потребителите, освен че учат езици, се състезават помежду си (Тодоров, 2021б, с. 270).“ По този начин учениците се стимулират за да постигнат по-високи резултати.
- Принцип на достъпност
В основата на този принцип стои съответствието между целите, съдържанието и методите на обучение и възрастовите особености на учениците. При обучението по английски език е много важно използване на подходящи методи, тъй като усвояването на езика и индивидуално и всеки индивид има вродена способност за това. На първо място стои проблемът по какъв начин усвояването може да стане с напрежение, съответстващо на възрастовите особености на учениците. То не трябва да бъде по-високо, нито по-ниско. Необходимостта да се намери точната мяра е важна, а за това са именно дидактическите правила за достъпност – постепенно преминаване от леко към трудно, от известно към неизвестно, от просто към сложно, от близко към далечно. (Стефанова, 2007)
- Принцип на системност
Този принцип се характеризира с логическата връзка на последователно усвояване на знания, умения и навици. Системността в обучението по английски език се осигурява чрез учебните програми, методическите ръководства, планиране на работата на учителя и спазване на всички държавни образователни изисквания.
Важна особеност на този принцип е, че системността протича на вътрешнопредметно, междупредметно и надпредметно равнище, като е много важна връзката между обучението по роден език и литература с чуждия език. Чрез този принцип се постига синтез и пренос на структурна, функционална, социокултурна и стратегическа компетентност. (Стефанова, 2007)
- Принцип на трайност на знанията и уменията
Този принцип се изразява в задълбочено и трайно усвояване на чуждия език, което учениците ще прилагат на практика в реални ситуации на речево общуване. Този принцип се характеризира с повторение, проверяване и оценяване, възприемане и методите и стратегиите на обучение, а за осъществяването му са важни паметта, емоционалното състояние и мисленето на учениците. (Стефанова, 2007)
- Принцип на индивидуален подход
Този метод се характеризира от индивидуалните възможности на учениците, тъй като за обучението по английски език са важни мисловните процеси, равнището на знанията и уменията по роден език, работоспособността и темпът на работа, равнището на познавателна самостоятелност, активност, отношението към изучавания чужд език, развитието и интереса на учениците. Тъй като всеки ученик има различни индивидуални способности, то учителят трябва да се съобрази с тях, да използва пълноценно благоприятните и на неутрализира неблагоприятните.
В учебния процес всички тези принципи си взаимодействат, проявяват се едновременно и се взаимодопълват. (Стефанова, 2007)
- Частнометодически принципи:
- Принцип на комуникативност
Този принцип стои в основата на учебния процес и неговото осъществяване. Отнася се за целите и задачите на обучение, подбора на учебния материал, учебните комплекти, работата по лексика, граматика, фонетика, развитието на навиците и уменията за слушане, говорене, четене и писане. Именно за това комуникативните цели на обучението са определящи при изучаването на английски език. (Стефанова, 2007)
- Принцип на ситуативност
Този принцип се характеризира с използване на реални ситуации в обучението. Той се осъществява чрез онагледяване и ситуативно въвеждане, обясняване и упражняване на езиковите средства. При този принцип са важни участниците в общуването, техните психологически и социални характеристики, обстановката, отношението между условията и темата. Този принцип засилва преживяването и отношението на учениците. (Стефанова, 2007)
- Принцип на комплексност
Този принцип се основава на единството между език, реч и речева дейност, между знания, навици и умения. Но тези компоненти не са равностойни по значимост. Този принцип обединява обучението по фонетика, лексика и граматика, тъй като езиковите подсистеми функционират в единство. Това е необходимо за добро владеене на един език, тъй като владеенето на устна и писмена форма трябва да бъде паралелно. (Стефанова, 2007)
Комплексност означава, че принципите се намират във взаимовръзка и са взаимозависими.
- Принцип на междукултурен подход
В основата на този принцип стои житейския и учебния опит на обучаваните, техните навици, знания за света и отношенията им между родната и чуждата култура. Тъй като чуждия език не се използва в ежедневието, то съдържанието и темите в обучението по английски трябва да са подбрани внимателно, като акцент трябва да пада върху рецептивните процеси на разбирането. За целта се изпълзват много учебно-технически средства – видео, аудио, интернет, телевизия и др. (Стефанова, 2007)
- Принцип на интензивност
Този принцип се характеризира с постоянно повторение, упражнения на определени интервали. Този принцип присъства при изработване на учебния план, при разпределението на учебните часове и при самостоятелната работа. (Стефанова, 2007)
- Принцип на предимство на устната реч при въвеждане на нов езиков материал
Този принцип се характеризира с кинестичните стимули на езиковите органи, т. е. за да може учениците да се научат да четат, говорят и пишат, трябва първо да имат слухови възприятия и устна репродукция. (Стефанова, 2007)
Принципите имат комплексен характер, на практика те са в единство. Важно е учителят да намери подходящ подход и съобразно възрастовите особености, индивидуалните възможности и потребностите на учениците да съумява да използва тези принципи целесъобразно за постигане на максимален положителен ефект при обучението по английски език. Съобразно всички тези принципи учителят трябва да намира подходящите методи, с които да предизвиква интереса на учениците, да ги мотивира и да създава подходящи условия за да могат да овладяват езика ефективно. Ако обучението се провежда по време на извънредни ситуации, като например наскоро приключилата криза предизвикана от вируса COVID-19, тогава учителят трябва да намери подходящите методи и подходи.
„Обучението в дигитална среда за момента остава единствената алтернатива на присъственото обучение по време на частични или пълни затваряния (Тодоров, 2021а, с. 487).“ Затова е важно учителите да осъвременяват своите умения и компетенции за работа с дигитални инструменти.
Същност на модела за изучаване на минали времена в английския език на база проектно-базираното обучение
Целта на разработената технология е да се представи модел за изучаване на минали времена в английския език на базата на проектно-базираното обучение и да се провери неговата ефективност. Затова в 6. клас в състав от 8 ученици (експериментална паралелка) и в 7. клас в състав от 6 ученици (контролна паралелка) от ОУ „…………“, с. Езерче в периода 1. февруари – 31. март 2024 г. се проведе обучение по английски език с приложение на проектно-базирано обучение само с учениците от експериментална паралелка (6. клас). През същия този период при учениците от контролна паралелка (7. клас) се проведе традиционно обучение по английски език.
В периода 1. февруари – 31. май учениците от експериментална паралелка работиха по проекти – изготвяне на 24 презентации по английски език, свързани с учебния материал, всяка с обем 16 – 17 слайда, като са спазени всички изисквания за възрастовите им особености и обем на съдържание на учебен материал на слайд – не повече от 3 кратки изречения, придружени с повече изображения, свързани с тях, звукови ефекти и други вмъкнати елементи по инициатива на учениците.
Отчитането на ефективността на модела се реализира чрез констатиращ, обучаващ и контролен етап чрез прилагане на тестове за проверка на знанията и уменията на експериментална и контролна група преди приложението на проектно-базираното обучение, работата на учениците по време на приложението на проектно-базираното обучение с експериментална група и прилагане на тестове за проверка на знанията и уменията на учениците след приложението на проектно-базираното обучение.
Получените резултати от входящия и изходящия тест на експерименталната и контролната паралелка са представени в Таблица № 1:
Таблица № 1: Получени резултати от входящ и изходящ тест на експериментална и контролна паралелка
Резултати от входящ и изходящ тест | ||||
№ в клас | 6. клас експериментална паралелка | 7. клас контролна паралелка | ||
Оценка – Входящ тест | Оценка – изходящ тест | Оценка – входящ тест | Оценка – изходящ тест | |
1 | 6,00 | 4,00 | 6,00 | 6,00 |
2 | 6,00 | 6,00 | 6,00 | 6,00 |
3 | 6,00 | 4,00 | 4,00 | 5,00 |
4 | 6,00 | 6,00 | 6,00 | 6,00 |
5 | 3,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 |
6 | 4,00 | 6,00 | 6,00 | 4,00 |
7 | 5,00 | 6,00 | ||
8 | 5,00 | 6,00 | ||
9 | 3,00 | 4,00 | ||
Средно | 4,89 | 5,22 | 5,50 | 5,33 |
Общия успех от изходящия тест на експерименталната паралелка е Много добър 5.22, а на контролната паралелка – Мн. добър 5,33.
На Фигура № 1 са изобразени резултатите от експеримента, като е показан прогреса на учениците:
Фигура № 1: Резултати от експеримента
При експериментална паралелка учениците с прогрес са повече от контролната. Следователно има леко статистическо значимо различие в полза на експерименталната група.
Извод: Резултатите от обучението се повишават за експерименталната група.
-
Рангелов, С. (2002). Методически основи на ранното чуждоезиково обучение. Първо издание. Изд. Санра, София. ISBN: 954-662-0378
Стефанова, П. (2007). Чуждоезиково обучение – учене, преподаване, оценяване. с. 131 – 152. Изд. Сиела-софт енд паблишинг, София.
Тодоров, П. (2021а). Изследване на приложението на инструменти за електронно обучение в български и чуждестранни университети. Чуждоезиково обучение, 48 (5). DOI: 10.53656/for21.55izsl
Тодоров, П. (2021б) Интегриране на приложението Duolingo for Schools в обучението по трети език. Чуждоезиково обучение, 48 (3). DOI: 10.53656/for21.34duol
-
Емилия Иванова,
Основно училище „Свети Паисий Хилендарски“,
с. Езерче, община Цар Калоян, област Разград
електронен адрес: emiliya_i2001@abv.bg