Тема 2. Белтъци. Здравни познания и проблеми
Цели
- Да се усвоят знания за особеностите в състава, строежа и функциите на белтъците като висша форма на организация на материята.
- Да се усъвършенстват уменията на учениците да анализират, сравняват и установяват причинно-следствени връзки строеж – свойства – биологични функции – приложение.
- Да се формират умения за използване на междупредметни връзки при усвояване на нови знания.
- Да се съдейства за формиране на мироглед и стимулиране на познавателния интерес на учениците чрез използване на интерактивни дейности на познание, развитие на мисленето и въображението на ученика.
[su_spacer size=“30″]Указания
Проучете информация, отговорете на въпросите и изпълнете задачите:
- Защо понятието „белтъчно вещество“ се отъждествява с понятието „живот“?
- Мястото и делът на белтъците в човешкия организъм. Какво знаете за белтъчните вещества?
- Включете съобщение за работата на Е. Фишер.
- Систематизирайте биологичните функции на белтъците.
- Проучете храни, богати на белтъци.
- Аминокиселини и равнища на организация на белтъците.
Очаквани резултати
Учениците:
– описват състава и строежа на белтъчните вещества;
– обясняват влиянието на строежа върху свойствата;
– свързват свойствата с биологичните функции и значението на белтъчните вещества за живите организми;
– познават образуването на пептидна връзка;
– познават свойствата на белтъчните вещества;
– описват значението на белтъчните вещества като суровина и важна храна;
– използват знанията за аминокиселините и белтъчните вещества при описание на процеси в живите организми.
Дидактически материали
Кашалотите подобно на китовете, тюлените и делфините могат да стоят под вода продължително време. Учените дълго търсили отговор на въпроса, откъде тези бозайници се запасяват с такова количество кислород, което да им стигне за почти половин час стоене под вода. Отговорът се оказал молекулата на белтъка миоглобин. Подобно на хемоглобина този белтък снабдява клетките с кислород. Но миоглобинът не се съдържа в кръвта, а в мускулите на такива плувци като кита и делфина. Затова кашалотът, влизайки под водата, не се задушава. Клетките на неговото огромно тяло се снабдяват с кислород от запасите на миоглобина.
Миоглобин се среща и в мускулите на някои животни, живеещи на сушата, но в много малки количества. В 1938 година холандският учен Жерар Мулдер, който пръв оценява огромното биологично значение на белтъците, пише: „В растенията и животните има вещества, които без съмнение са най-важни от всички известни вещества в живата природа, без които животът на нашата планета би бил невъзможен“.
Въпрос: Защо изключването на белтъчна храна е опасно за здравето?
Задача: Да подготвят съобщение за производството на изкуствени хранителни продукти.