Глобалната цел на възпитателно-образователния процес по безопасност на движението по пътищата (БДП) изисква да се изградят у децата в детската градина елементарни представи и понятия за пътното движение и начални умения за безопасно придвижване като пешеходци.В статията е направен експертен педагогически анализ на действащи учебни помагала за условията на детската градина, засягащи пътната безопасност на децата, съобразно с Инструкция №2 от 5 юли 2004 г. на МОН за подготовката и обучението на децата, педагогическия, административния и помощен персонал в детските градини за безопасно поведение при бедствия, аварии, катастрофи и пожари. В сравнителен анализ са очертани прилики и разлики в практическите ръководства за учителя на различни програмни системи по отношение на брой заложени теми по безопасност на движението по пътищата и предложена диагностика за 6–7-годишни деца.
Тази глобална цел се конкретизира, както следва:
- Развиване на сензориката на децата (възприемане и различаване на цветове и форми, анализиране на информация от светлинни и звукови сигнали);
- Да различават улично платно, тротоар;
- Да знаят кой къде се движи;
- Да знаят, че не трябва да се движат сами;
- Да знаят къде е опасно да се движат и защо;
- Да умеят да се ориентират в елементарна пътна ситуация;
- Да спазват определени правила при движение;
- Да знаят къде е опасно и безопасно да се играе;
- Да умеят да се придвижват самостоятелно на къси разстояния;
- Да правят елементарни констатации по наблюдавана пътна ситуация;
- Да търсят и откриват пътни знаци и сигнали за пешеходците.
Анализ на учебните помагала по БДП
„Въртележка от беди“ (Г. Хайдар, изд. „Златното пате“)
Пособието представлява цветни картони с картинки, от които при въпрос на учителя трябва да се посочва вярната.