В настоящата статия се представят теоретичните постановки за интерактивните методи, в т.ч. ролева игра, акцентира се върху тяхното значение за формирането и развитието модели на поведение. Дадени са примери за провеждане на мозъчна атака, казус, ролева игра, инцидент, ролева игра.
Използването и прилагането на посочените методи зависи от редица фактори: възрастови особености на учениците, техните интереси, желания и мотивация за участие, учебното съдържание и др. Нарасналите потребности на обществото, свързани с глобализацията налагат промяна в развитието на образованието, в т. ч. и на географското. Това може да стане чрез различни подходи и методи, най – вече интерактивни за промяна на взаимодействието между учителя и ученика; акцентът се насочва към развитие и усъвършенстване на уменията, компетентностите и ценностните ориентации на учениците, като учителят има само регулираща образователния процес функция.
Интерактивните методи на обучение са предмет на изследване в дидактиката на географията по отношение на тяхната същност, класификации и роля за формиране географската култура на учениците. В частнодидактически аспект, интерактивните методи са методи, чрез които „обучаваните се поставят в ситуации, при които си взаимодействат, обсъждат проблеми, съпреживяват ги и едновременно с това получават необходимите знания и умения” /Стоянова, 2009, с.18/. Гайтанджиева определя посочените методи като: „интеракция – и като цел (мотивирано, осъзнато, организирано, наблюдавано, оценявано), и като средство (стимул, норма, критерий, коректив) за постигане на крайните образователни цели”.
Обобщението на литературните източници относно същността на интерактивните методи ни дава основание да направим следните изводи:
- методите са свързани с проблемното обучение;
- налице е взаимодействие от нов тип между субектите в образователния процес;
- активизират творческата дейност на учениците-осмисляне на предоставената им информация и избор на най-оптимален вариант за решение на поставения проблем;
- свързани са с интеракцията като цел и средство за постигане на образователните цели;
- дават възможност членовете на групата да си взаимодействат помежду си (перцепция).
Мозъчната атака е един от използваните интерактивни методи в обучението по география и икономика. Методът е свързан с генериране на идеи (преосмисляне и преобразуване на учебния материал), формиране на компетенции (вземане на решение по дадена проблемна ситуация) и избор на най-оптималния вариант за решение на даден проблем (модели на поведение в географското пространство).
Примери за мозъчна атака: Какво е влиянието на отделните континенти (Азия, Африка, Северна Америка, Южна Америка и др.) върху живота и дейността на хората?
Казусът е друг интерактивен метод, използван в обучението по география и икономика. Казусът е метод, при който се „изследват сложните и динамични взаимодействия между събития, човешки взаимоотношения и други фактори на уникалната ситуация” (Cohen, Manion, Morrison 2008: 253).
Пример за казус: В страни като Пакистан, Бангладеш и др., раждаемостта е висока. Обяснете защо въпреки ограничените природни ресурси в тези страни, населението се увеличава? Обосновете отговора си.
Инцидентът е друг интерактивен метод, използван в обучението по география и икономика. Инцидентът „представя спорен въпрос, непредвидена случка. Ситуацията , която е описана и трябва да се анализира, е възникнала неочаквано, в резултат от някакво непредвидимо стечение на обстоятелствата” (Дерменджиева 2010: 309).
Пример за инцидент: На 11.III.2011 г. земетресение с магнитуд 9 по скалата на Рихтер порази Япония, предизвиквайки опустошително цунами. То води до повреда на резервните генератори и остави охладителната система на реакторите без захранване. Последваха експлозии в 4 от 6-те реактора на централата. Възниква аварийна ситуация. Анализирайте проблемната ситуация и отговорете на въпросите: 1. Кои са причините за катастрофалното наводнение? 2. Какви са последиците от него? 3. Как могат да се предотвратят подобни ситуации?
Ролевата игра е друг интерактивен метод, използван в обучението по география и икономика. Методът е свързан с импровизация на определени действия и поведения на учениците в обстановка на въображаема игрова ситуация.
Пример за ролева игра: Участвате в конференция, обсъждаща проблемите, свързани с безработицата-заплаха от световно значение. Как ще постъпите, за да намалите безработицата, ако сте: а) политик с голямо обществено влияние б) бизнесмен.
Анализът на литературните източници относно значението на интерактивните методи ни дава основание да направим следните изводи:
- Интерактивните методи са едно от средствата за формиране на географската култура на учениците с всичките й компоненти: географска грамотност (знания и умения); географска компетентност (способност за вземане на решения на базата на усвоени знания); модели на поведение (за адекватна дейност в географското пространство);
- Променят характера на взаимодействието между учител и ученици;
- Съчетават се различни форми на организация на дейността (индивидуална, партньорска, екипна и др.). Смятам, че са фактор за постигане на очакваните резултати на ниво ДОИ за учебно съдържание и учебна програма.
-
Гайтанджиева, Р. (2000). Стратегия на географското образование в средното общообразователно училище при новите реалности. С., ИК Анубис.
Дерменджиева, Ст., П. &Събева, Б. & Димитрова (2010). География и образование. Методика на обучението по география. I. част. Велико Търново. УИ „Св. Св. Кирил и Методий”.
Стоянова, К. (2009). Съвременни дидактически методи в обучението по специалните предмети. В: – сп. Образование, кн.3.
Cohen, L., L. Manion, K. Morrison (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
-
Eлена Търгова, 26. СУ „Йордан Йовков”, гр. София
eli_turg2@abv.bg