ДИГИТАЛНИТЕ ОБРАЗОВТЕЛНИ ИГРИ КАТО МЕТОД НА ОБУЧЕНИЕ
Галя Миланова
Заместник-директор учебна дейност
СУ“Христо Ботев“ – гр. Брусарци, обл. Монтана
Резюме: В статията се проследяват възможностите на дигиталните образователни игри като метод за по – бързо усвояване на знания, както и необходимостта от приложението им за ефективно обучение в начален етап.
Ключови думи: дигитални образователни игри, знания, умения, взаимоотношения
Дигиталната образователна игра е съзнателна и целенасочена дейност. При тях учениците си поставят определени цели, стремят се да ги постигнат, правят усилие за това, изпитват радост от постижението или разочарование от неуспеха. Действеният характер на дигиталната игра е една нейна съществена, обща с останалите дейности черта. В нея най-рано се проявява активността на детето към околната среда. Чрез нея то не само отразява околната действителност, но я и пресъздава. Чрез играта детето най-рано се приобщава и към обществените прояви, включва се в социалните взаимоотношения и започва да усвоява социален опит.
Играта е необходима на обществото поради нейния смисъл, поради нейното значение, като начин на изразяване, поради умствените и социалните връзки, които тя създава, накратко – като функция на културата. Играта е израз на обществените идеали.
Дигиталната игра заема главна роля в развитието на социалните, емоционалните, лингвистични и интелектуални способности. Тя се разкрива като функция на индивида в процеса на неговите взаимодействия с околния свят, защото в нея и чрез нея той се отнася към обектите и явленията от околния свят преднамерено, превръща ги в същност на своята активност. Дигиталната игра на учениците от началния курс има свои особености, които се определят от:
психическите и физиологическите закономерности на развитието на ученика в тази възраст;
мястото на играта в процеса на формиране на детската личност;
връзката ѝ с принципите на учебно-възпитателната работа в началното училище – интегралност, спираловидност, единство на теоретични и емпирични знания;
проблемността на учебните и възпитателните ситуации, единството между колективните и индивидуалните форми на работа.
Дигиталната игра изпълнява различни функции в учебния процес. Тя може да се използва като метод на обучение, форма на обучение, похват на обучение и самостоятелна практика. Тя ускорява социализацията на учениците чрез условията, които тя създава за активно общуване в процеса на урочната и извънурочната дейност. Тези условия осигуряват едно от най-съществените изисквания към социално-нравственото развитие на учениците – комуникативността.
Чрез метода на дигиталните образователни игри учениците се забавляват докато учат. Дигиталната образователна игра най-общо се определя като вид дейност, която се реализира в условията на ситуации пресъздаващи определен социален опит и чрез който се реализира самоуправлението, самодейността и самонасочената дейност на ученика /ученето/. Дигиталната игра може да бъде разглеждана като процес и като дейност.
Дигиталните образователни игри се използват все по-активно в обучението с цел подобряване на мотивацията на учениците и ефективността на обучението. Иновативните форми на обучение пряко корелират с прилагането на технологиите и методи на обучение, които стимулират в по-голяма степен развиването на умения у учениците, необходими за тяхната реализация в 21 век. Сменя се парадигмата на обучение, като в центъра на процеса на обучение се разглежда обучаемият с неговите индивидуални особености, качества, цели, поведение и др. В реализирането на тази цел преподавателите осъзнават, че е необходимо създаването не просто на среда за учене, а на такава среда, която ще стимулира учениците да се научат как да учат.
При това технологията не се свежда единствено до техническите постижения, приложими и използвани в обучението, а се свързва и с психическите и педагогическите теории за ученето, и с технологичните способности учителят да взема педагогически аргументирани решения за организиране на ефективен процес на обучение. Резултатите от различни проучвания за връзката между образование и развитие показват, че е важно да се прави разлика между количеството предоставено образование и качеството на предлагането.
Използването на дигиталните образователни игри в класната стая помага да се ангажират учениците с различни видове стимули и създава среда за учене, основано на дейности. Образователните игри носят редица преимущества по отношение на интелектуалното и личностното развитие на човека. Те на практика са подходящи за хора от всички възрастови групи. че развитието и усъвършенстването на образователните игри е до голяма степен свързано с основните тенденции в съвременния глобализиран и технологичен свят. Или казано с други думи, с навлизането на технологиите и техниката в живота на хората се наблюдава промяна в начина, по който те играят.
Използвана литература: