КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В 7 КЛАС
автор: име, презиме , фамилия
Месторабота: ОУ ,, Панайот Волов “ гр. Пловдив
e-mail:dimapv@mail.bg
Резюме
Съвременното общество поставя нови изисквания пред образованието, които са свързани с глобализацията и с информационните технологии. Реализацията на младите хора днес предполага развитието на качества и на умения като инициативност, комуникативност, гъвкавост, поемане на отговорност, лидерство и др.
Ученикът е пълноправен участник в образователно-възпитателния и социализиращ процес и неговият опит служи като основен източник за учебното знание. Педагогът обаче не дава готови знания, а подбужда интерес към самостоятелно търсене на решения на даден проблем или казус.
В настоящата статия са представени особеностите на компетентностите и компетентностния подход, както и фрагменти от урок по български език за 7клас чрез съвременни методи и форми на обучение.
Keywords: седми клас, български език, компетентностен подход, обучение
Въведение
Съвременното общество поставя нови изисквания пред образованието, които са свързани с глобализацията и с информационните технологии. Реализацията на младите хора днес предполага развитието на качества и на умения като инициативност, комуникативност, гъвкавост, поемане на отговорност, лидерство и др.
Ученикът е пълноправен участник в образователно-възпитателния и социализиращ процес и неговият опит служи като основен източник за учебното знание. Педагогът обаче не дава готови знания, а подбужда интерес към самостоятелно търсене на решения на даден проблем или казус.
Компетентностният подход към обучението е мощен ресурс за формиране на ключови компетентности, тъй като включва организиране на самостоятелната работа на учениците, тяхната творческа дейност и самостоятелно мислене.
Изложение
Особености на компетентностите и компетентностният подход
Понятието компетентност „произлиза от латински език (лат. competens, -entis – „способен”; от английски език думата компетентност се превежда като „способност, дарба”. Компетентностите се определят като динамична съвкупност от знания, умения, нагласи и отношения, които се придобиват в процеса на обучение. Свързват се основно с поведението на личността – не сами по себе си знания или умения, а подходящи поведения, демонстрирани в конкретни учебни ситуации и необходими за постигането на резултати в конкретна дейност или при определена професионална роля.“ (Компетентности и образование книжка 1 , МОН стр. 2)
Фокуса в обучението от преподаване на знания към овладяване на ключови компетентности и развитието на способности да се решават проблеми извежда на преден план основните характеристики на компетентностния подход:
Чрез традиционния метод на обучение се е „акцентирало върху измерване на обема на енциклопедичните знания, докато при компетентностния подход образоваността се свързва със способността на базата на придобитите знания да се демонстрират умения да се решават проблеми с различна сложност и в непознати ситуации от ежедневието. По този начин се повишава мотивацията на учениците и създава у тях увереност за справяне, регулира емоциите им, провокира ги да търсят позитивни решения.
Компетентностният подход се основава на интерактивни методи и нови технологии на обучение, които допринасят за развитието на независимост, инициатива, творчество, критично мислене у учениците и ги ориентират към специфичния ефективен резултат. Той акцентира върху разнообразието от форми за оценяване и върху начините за формиране на адекватна и на позитивна самооценка, за рефлексивен анализ на собственото развитие.“ (За прехода от знания към умения книжка 2 , МОН стр. 5)
М. Армстронг разделя компетентностите на два вида:
Концепцията за ключовите компетентности в България е залегнала в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и е последователно проведена в подзаконовата нормативна уредба. „Общообразователната подготовка е пряко обвързана с придобиването на 8-те ключови компетентности. В държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка са определени по всеки учебен предмет очакваните резултати от обучението в края на всеки етап – под формата на компетентности, сред които основно място намират ключовите компетентности.
Училищната подготовка се определя като съвкупност от компетентности (знания, умения и отношения), необходими за успешното преминаване на ученика в следващ клас, етап и/или степен на образование и свързани с постигане на целите на училищното образование.“ (Компетентности и образование книжка 1 , МОН стр. 10-12)
През учебната 2023/2024 година с учениците от 7 „а“ клас на училище ОУ ,, Панайот Волов “ гр .Пловдив се приложи модел на педагогическа работа по български език чрез компетентностния подход. В статия е представен модел на урок за упражнение по български език.
Тема: «Съвместна употреба на глаголните времена и наклонения в текст»
упражнение
Цел: Да се затвърдят уменията за тълкуване съвместанта употреба на глаголните времена и наклонения в художествен текст
Очаквани резултати:
Фрагмент от урока:
Упражнение № 1
«Глаголни времене»
Учениците се разделят на 4 отбора.
https://learningapps.org/33401875
Упражнение № 2
Учениците работят по двойки
Прочетете откъса от «Пътешествието» на Луиджи Пирандело
… Параходът напусна рейса и излезе на пристанището. Отмина замайването от глъчката и суматохата на множеството, което се качвше и слизаше по нея и вдигаше шум. Адриана гледаше как постепенно всяко неще се отдалечава и се смалява- хората на кея, коит продължаваха да махат с кърпички на прощаване, заливът, къщите, докато целият град не се сля с една бяла ивица, потънала в мъгла, тук-там изпъстрена с бледи светлини, под високата преграда на сивочервеникавите планини. Отново почувства как чезнев блян, вдруг приказен сън …
Из: «Пътешествието» на Луиджи Пирандело
Да се запипат на постер отговорите на въпросите:
– Какъв вид е текстът?
– Запишете глаголите иопределенето в какво наклонение са формите им.
– групирайте глаголите според времето им:
сегашно време |
минало свършено време |
минало несвършено време |
|
|
|
Упражнение № 3
Работа в групи по трима ученици
Прочетете откъса от «Робинзон Крузо» на Даниел Дефо.
От най- ранно детство повече от всичко в света обичах морето. Завиждах на всеки моряк, който заминаваше на далечно плаване. По цели часове стоях на морския бряг и без да откъсна очи, разглеждах корабите, които минаваха наблизо.
Това никак не се харесваше на моите родители. Баща ми се досещаше какво кроя в ума си. Веднъж ме извика сърдито, но в миг гласът му затрепера и той прибави тихо:
– Помисли за болната си майка… Тя няма да понесе раздялата с теб […]
Две-три седмици след разговора с баща си, въпреки всичко, реших да избяга. Издебнах момент, когато майка ми беше весела и спокойна, пристъпих до нея и казах почтително:
– Моля ви, придумайте баща мида ме пусне по море поне за кратко време […]
По- късно, след много години, научих, че мама все пак предала на баща ми нашия разговор дума по дума. Баща ми се натъжил и казал с въздишка:
-Не,не мога да го пусна по море. Далеч от родината си той ще бъде самотен […]
Даниел Дефо
Заключение
Отличителна черта на компетентностния подход е неговият фокус върху личността на ученика, развитието на неговите способности за саморазвитие чрез средствата на изучаване на учебнияматериал по български език. В съответствие с този подход, който е в основата на ново поколение образователни нормативни документи, резултатът от дейността на учениците трябва да бъде не толкова набор от знания, умения, способности, колкото целта на полученото образование, а набор от компетентности (професионални, общообразователни, общокултурни), отразяващи реалната способност на учениците самостоятелно да решават възложени задачи в различни области на дейност.
Използвана литература