Изобразителните способности на 4-5 годишните деца
Изготвил: Здравка Сашева Ламбрева
Учител ДГ“ Калинка“ гр. Гоце Делчев Курс № 8460
Резюме:
Изобразителното изкуство е едно от многобройните проявления на културата, които обуславят сложността ѝ като обществено явление. Така взаимоотношението дете – култура се допълва и от света на изобразителното изкуство. То съхранява ценности от различни поколения и съдейства за приспособяването на децата към материалната, обществената и понятийната среда.
Детето от най- ранна възраст трябва да контактува с изкуството в цялото му разнообразие и богатство. Творческите способности и тяхното ранно съзряване зависят от способностите за художествено възприемане на света. Това налага от най- ранна възраст да се положат основите на естетическо съзнание, на художествената култура и да се формира необходимост от художествена дейност. Детското изобразително творчество се проявява и развива под влияние на възприятията от заобикалящият ги свят и под влияние на чувствата и преживяванията породени от активният контакт с него. Именно тук учителите играят особено важна роля- социално предадената информация има централно значение в определянето на действителността, а отношението на децата към действителността в даден период влияе върху начините на използване на тази социално опосредствана информация. Това важи особено за изобразителното изкуство като учебен предмет, който включва система от знания, умения и отношения, съществено различаваща се от системите на предметите в другите културно-образователни области. Детето е емоционална същество, то се нуждае от радостни преживявания, активни дейности и творчески изяви. Изобразителната дейност удовлетворява тези негови потребности.
Изобразителното изкуство в детската градина учи децата да работят с различни инструменти и материали, като по този начин се придобиват определени умения, развиване на потенциалната способност, чувството за красота. Мотивите осмислят целта на личността да интегрира психика и поведение в определена посока. Мотивите се явяват, като определени програми, регулиращи поведението. Съществува широк диапазон от фактори, които детерминират формирането на способности, в това число художествено творчески. Изключително важен фактор е обучението, чрез него се развиват психическите процеси и се формират умения и практически познания.
Изобразителното изкуство предизвиква у децата особен интерес. Чрез него те реализират възможността да изразят впечатления и преживявания от заобикалящият ги свят.
В периода на предучилищна възраст детето възприема и осъзнава света около себе си според собствените си способности. Най- подходящият начин за изразяване на детската душевност е изобразителното творчество. В детската градина рисуване, апликиране и моделиране са любимо занимание за децата. Те развиват креативно- творческите си способности и поставят началото на естетическото си отношение към света. Развитието на изобразителните способности цели да се формират личностни качества, чрез които детето да предаде максимално своите впечатления от заобикалящия го свят. Детското светоусещане създава своя картина на света, със собствен език и структура.
Детската рисунка е своеобразен отпечатък на онова, което детето е видяло и на онова, което е научило. По пътя на подражанието детето овладява най- простия начин на обществено разработен опит. Изобразителната култура се формира в самия процес на изобразителна дейност. Той се изразява с две основни черти- изобразителна грамотност и художествена изразителност. Изобразителна грамотност- обективно възприемане и изобразяване на външни особености на обектите и явленията. Художествена изразителност- вътрешна същност, индивидуално мислене, естетическо и емоционално отношение на всяко дете към изобразителната дейност.
Видове изобразителни дейности:
Рисуване- графично- живописен начин на изобразяване на предмети, явления, художествени образи от детската литература, театъра, телевизията и др. Детската рисунка е начин за предаване на преживяванията със средствата на линията, формата, цвета и композицията. Към четвъртата година на детето започва нов етап в развитието на детското рисуване. Той се отличава с бърз прогрес при усвояване на естетическите и нравствените критерии, характеризиращи културата на дадено общество. През този етап в рисуването все повече се отразява многообразният опит от общуването на детето с околния свят. В детските рисунки се отразява връзката от различните компоненти на този опит. Все по-голямо значение придобива усвояването на изобразителните форми. Диференцират се две направления в детската изобразителна дейност: свободно рисуване по собствен замисъл и рисуване по тема, предложена от педагога. Тематичните детски рисунки се обуславят от много фактори, а рисунката по собствен замисъл за децата е едно откровение. В нея те влагат своето отношение към заобикалящия ги свят, показват своята изобразителна грамотност, уменията и сръчността да боравят с графичния материал.
Моделиране- достъпна и любима дейност за децата. Изобразителната дейност моделиране, характерна с реално обемната си пластична изява, намира трайно място в знанията през предучилищния период. Извършващите се манипулативни процеси с пластични материали повишават съществено изобразителните способности на децата. Първите контакти с пластичен материал имат за цел да ги запознаят със свойствата на моделин или глина- мекота, обем, тегло. Моделирането, като форма на изобразителна дейност е подходяща и за използване на групова изобразителна дейност т. е. един образ може да се изработи от няколко деца, като всяко от тях моделира отделните структурни елементи и с помощта на учителя след това те се слепват и обобщават. В някои случаи след това могат да се извършат и допълнителни дейности към готовия изобразителен продукт, като оцветяване на отделните части, апликиране, слепване на други подходящи материали и др. Чрез моделирането се формират изобразителни умения, развива се сръчността на ръката, създават се навици за труд, които имат значение за бъдещата трудова дейност на детето в предучилищната възраст. То усвоява редица умения за работа с пластични материали, като пластилин, глина, моделин, метално фолио и др. Тези умения развиват сензорните процеси, окомера, дребните и едри мускулни групи на ръката, координацията на движенията.
Апликирането, като вид изобразителна дейност е една от предпочитаните и любимите на децата. Тя е приложна дейност, при която се създават художествени изображения от материали с различни свойства- хартия, текстил и природни материали. В зависимост от материала, който се използва се определя и техниката на изпълнение- залепване или пришиване на форми върху плоскост или в пространството. Силуетът се характеризира с обобщеност на формите и образите. В детската градина, като основен материал се използва хартията. От нея децата изработват релефни и плоскостни фигури. Отделните части за апликация децата залепват еднослойно или многослойно.
Детската художествено- творческа дейност развива личностния потенциал, изобразителните способности и естетическото отношение към света. Активната изобразителна дейност съдейства за развитието на образната памет у децата, което влияе положително върху мисловните процеси и въображението. Паметта осигурява възможности за обогатяване на детското съзнание, за реализация на естетическите усещания. Трайното запаметяване и изобразителното възпроизвеждане зависят не толкова от възрастовите характеристики, колкото от естетическите качества на нагледния материал, от възможностите за анализиране и активно участие на децата в този процес. Изобразителната дейност, като художествена дейност се явява носител на голям интелектуален потенциал, защото дава на децата знания, формира представи, обогатява жизненият им опит. В процеса на художествена дейност детето обогатява и усъвършенства творческите си умения и способности. Чрез обучението целенасочено се овладяват и развиват художествената изразителност и изобразителна грамотност. За това е необходима целенасоченото педагогическо въздействие да започне от най- ранна детска възраст, още от първата група в детската градина. Изобразителната дейност е предпочитана и отговаря на детския интерес и стремеж към опознаване на света. Степенуваната последователност и усложняване на целите, спомага за успешното възприемане и използване на уменията и способностите на детската художествена дейност. В резултат на разнообразна и увлекателна художествена дейност- рисуване, апликиране, моделиране децата на три- четири годишна възраст развиват и усъвършенстват чувството си за композиция, цветовото изграждане, ритъм и симетрия, равновесие и в крайна сметка се повишава качеството на детската продуктивна дейност.
Използвана литература:
Изготвил: Здравка Сашева Ламбрева
Учител ДГ“ Калинка“ гр. Гоце Делчев Курс № 8460