ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА НА ПРОЕКТНО-БАЗИРАНИЯ ПОДХОД
В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЕЛ В ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
Автор:
Златка Костадинова Коджебашева
Заместник-директор УД
и ст. учител по БЕЛ и НЕ
в СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ -гр.Смолян
тел.: 0879568661
E-mail: zlatka_kodz@abv.bg
РЕЗЮМЕ
В световен мащаб образователните системи се развиват и адаптират постоянно, за да могат да отговорят на все по-големите предизвикателствата на съвременния свят. В България, проектно-базираното обучение (ПБО) е един от иновативните методи, които намират все по-широко приложение, въпреки че този метод донякъде ни е познат и от по-близкото минало. Целта на тази статия е да разгледа как проектно-базираното обучение може да се интегрира ефективно в часовете по български език и литература в прогимназиален етап /V, VІ и VІІ клас/, както и да разберем какви са предимствата и предизвикателствата, свързани с този подход.
Ключови думи: проектно-базирано обучение, комуникативни компетенции, иновативност, критическо мислене, креативност, творческо писане
Проектно-базираното обучение е педагогически метод, при който учениците се ангажират с дългосрочни /обхващащи няколко учебни часа/ проекти, свързани с реални проблеми и като краен резултат – със създаване на практически продукти. Този подход поставя учениците в центъра на учебния процес. Тук учителят играе просто ролята на треньор, на помощник, като ги насърчава да използват своите знания и умения в практически ситуации.
Проектният метод е по-модерната и по-интересната алтернатива на класно-урочната система и способства да мотивираме учениците си да работят с желание в часовете. Прилагането на ПБО дава възможност да се обвържат знанията по БЕЛ и с другите културно-образователни области като чужди езици, информационни технологии, история, география, гражданско образование, философия и др., защото дейностите по проект в своята цялост са много разнообразни и се основават задължително на междупредметните връзки.
Изучаването на български език и литература в прогимназиален етап цели постигане на определено равнище на комуникативна компетентност чрез овладяване на знания, умения и отношения, формиращи езиковата и литературната компетентност. Това води до постигане на определено равнище на компетентности, приемане на общи хуманитарни ценности, формиращи обществено отговорна личност, изграждане на ясно съзнание за национална идентичност, придобиване на компетентности за добра комуникация и функционална грамотност.
В резултат на обучението по БЕЛ в края на прогимназиалния етап на основната образователна степен /VІІ клас/ ученикът притежава социокултурни, езикови, литературни и комуникативни компетентности, които днес , за съжаление, са недостатъчно усвоени и усъвършенствани
Комуникативни компетентности
1. Слушане – умее да изслушва мнения и да сравнява различни гледни точки при участие в дискусия; разбира смисъла на познат и на непознат текст при слушане с определена комуникативна задача.
2. Четене – разбира смисъла на познат и на непознат текст при четене; изработва план на текст с определена комуникативна задача.
3. Говорене – участва в дискусия, умее да оспори мнение, различно от своето, като проявява толерантност и учтивост в общуването; спазва правилата на книжовния изговор; поставя логическо ударение, като се съобразява с определена комуникативна цел; създава в устна форма изказване (при участие в дискусия); отговор на нравствен въпрос.
4. Писане – планира, структурира, композира и графично оформя текста, който създава; спазва книжовни езикови правила; има формирани правописни навици по отношение на често употребявани думи и на думи от терминологичната лексика; редактира текст; създава в писмена форма анотация, отговор на нравствен въпрос, включително и в електронна форма.
Придобитите умения от обучението по български език и литература в края на прогимназиалния етап от училищното образование дават възможност за по-бързата и лесна социализация на ученика и спомагат развиването на ключови компетентности, касаещи изграждането му като адекватна личност в съвременния свят, притежаваща солидни компетентности.
Проектно-базираното обучение е начин за постигане на всички тези умения с комуникативна насоченост. Успешното съчетаване на знания и умения по български език и литература има и друго измерение, а то е, че те оценяват културното многообразие, демонстрират уважение към националната ни история и родния език, като същевременно се чувстват и европейски граждани със запазено съзнание за самоидентичност. В хода на прилагането на ПБО се дава предимство на креативността, която предлага разнообразни и продуктивни дейности на младите хора. Развива се критическото мислене и аналитичност, като по този начин младите хора усвояват и усъвършенстват своите комуникативни и дигитални компетентности. Проектно-базираният подход в обучението по БЕЛ доказа на практика как проявата на инициативност, креативност и критичност сред учениците ги превръща в мотивирани индивидуални личности, готови да покорят върховете на бъдещи знания, както и да придобият позитивна и адекватна самооценка на собственото си развитие. Основните характеристики на ПБО включват:
Приложение на ПБО в часовете по български език и литература в прогимназиален етап
В часовете по български език и литература в V, VІ и VІІ клас проектно-базираното обучение може да бъде интегрирано чрез различни дейности и проекти, които са съобразени с учебното съдържание и интересите на учениците. Възлагането на разнообразни литературни и езикови проекти ще подсили творческото писане в прогимназиалния етап на обучение, защото то е един от най-надеждните инструменти на формирането и развитието на уменията за творческо мислене и практическо прилагане на усвоените езикови и литературни знания.
Посочените видове комуникативна компетентност осигуряват на младите хора в съвременния свят, в който живеем, възможността да се справят с водещата роля на комуникацията и дават резултат при размяната на информация в различен социален контекст. Съществува голямо разнообразие от проекти, по които учениците от прогимназиалния етап могат да работят.
Литературни анализи и интерпретации
Изследователски проекти
Творчески проекти
Проектно-базираното обучение предлага множество предимства за учениците:
Проектно-базираното обучение като метод е сигурен начин за активизиране на познавателния потенциал у учениците и създаване на творческа и мотивираща атмосфера за работа. Toзи подход разкрива широки възможности за конструктивен процес и мотивация за усвояване на знания. Обикновено се избират теми за разработване или проучване, които са подчинени на образователните стратегии, например заложени по ДОС в обучението по литература. Не бива да пренебрегваме обаче фактът, че за успешното им реализиране задължително се изискват както теоретични познания, така и практически действия. Голяма част от работата по проект включва и практическа изследователска дейност. Акцентът при този подход е създаването на продукт чрез използване на специфични знания и умения и търсене на отговор на възникващите в процеса на работа въпроси. Проектно-базираният подход като метод но преподаване предполага по-добри резултати , защото:
Прилагането на проектно-базираното обучение може да срещне обаче и някои предизвикателства
Проектно-базираното обучение представлява иновативен и ефективен метод за преподаване на български език и литература не само в прогимназиалния етап от училищното образование. Този подход предоставя възможност за по-дълбоко и ангажиращо учене, като развива ключови умения, необходими за успеха и реализацията на учениците в бъдеще. Внедряването на ПБО в учебната програма по БЕЛ може значително да подобри качеството на образованието и да подготви учениците за предизвикателствата на съвременния свят.
Учебният процес в часовете по български език и литература не протича със създаването на проект всеки час, но в края на всеки раздел може да бъде поставен такъв, който да има обобщаващ, финален характер, който проверява и затвърждава получените знания. Точно тези обощителни уроци са изключително подходящи за прилагането на ПБО.
Благодарение на проектно-базирания иновативен подход се дава възможност и на най-пасивните и неуверени в знанията си ученици да се включат и да дадат изява на възможностите си. Така те могат да допълнат евентуални липси в наученото по БЕЛ, както и да развият своите личностни умения и дори да се забавляват, докато са част от даден проект и екип.
Внедряването на ПБО в учебната програма по БЕЛ може значително да подобри качеството на образованието и да подготви учениците ни за предизвикателствата на съвременния свят. Въпреки повечето ангажименти, свързани с прилагането на този метод, ползите от проектно-базираното обучение оправдават на 100% усилията и ресурсите, необходими за успешното му внедряване.
ЛИТЕРАТУРА: