ИГРАТА КАТО СРАДСТВО ЗА ПОСТИГАНЕ ЦЕЛИТЕ НА ПЯСЪЧНАТА ТЕРАПИЯ ПРИ ДЕЦА СЪС СОП
НА ВЪЗРАСТ 3-7 ГОДИНИ.
Ивелина Иванова Георгиева- Логопед
ДГ „Иглика” гр. Силистра
Играта влияе положително на емоционалните преживявания на децата, а емоциите от своя страна спомагат за по-лесното усвояване на информацията, което прави процеса на обучение много по-ефективен. Игрите стимулират паметта, а това спомага за съхраняването на новата информация в дългосрочната памет. Пясъчната терапия е терапевтична техника, която използва заниманията с пясък като средство за подпомагане на деца със специални образователни потребности .
Допаминът, който се синтезира по време на приятни ситуации и създава усещане за благополучие, играе ключова роля в контрола на фокуса, вниманието, движението, ученето и работната памет. Децата изпитват удовлетвореност от дейностите, които са нежелани, и по този начин насърчава мозъка до ги повтаря. Игрите стимулират способността на мозъка да реагира на различни стимули и да създава нови нервни връзки. Те от своя страна подобряват когнитивните процеси като внимание и памет, развиват въображението и креативността. Обучението чрез игра е чудесен начин за съхранение на вроденото любопитство на децата и желанието им за натрупване на нови знания.
Тази терапия е особено ефективна за деца на възраст от 3 до 7 години, защото в този период играта е основен начин за изразяване и обработване на емоции и мисли. Чрез играта с пясък децата могат да създават и манипулират миниатюрни светове, които отразяват вътрешния им свят и им помагат да се справят с различни предизвикателства.
Една от основните цели на пясъчната терапия е да подобри комуникативните умения на децата със СОП. Играейки с пясъка и фигурките, децата могат да изразяват мислите и чувствата си, които иначе биха останали невидими за околните. Това е особено полезно за деца с вербални затруднения, тъй като играта предоставя алтернативен начин за комуникация. Освен това, терапевтът може да използва ситуацията в пясъчника за да насърчи диалога и взаимодействието между детето и връстниците му.
Друга важна цел на пясъчната терапия е развитието на фина моторика и координация. Манипулирането на пясъка и фигурките изисква прецизни движения, които спомагат за укрепване на ръцете и пръстите. Тези умения са от съществено значение за ежедневните дейности като писане, рисуване и самостоятелност в обличането и храненето.
Пясъчната терапия също така подпомага емоционалното развитие на децата със СОП. Чрез създаването на различни сцени в пясъчника, децата имат възможност да изразяват и обработват своите страхове, тревоги и конфликти в безопасна и контролирана среда. Това им помага да развиват умения за справяне с емоциите и да изграждат устойчивост срещу стреса.
Освен това, пясъчната терапия може да подобри социалните умения на децата. Когато играят в групи, децата се учат на сътрудничество, споделяне и разрешаване на конфликти. Терапевтът може да насочва играта така, че да насърчава положителни взаимодействия и да подпомага изграждането на приятелства.
Играта с пясък генерира безкраен запас от сетивни преживявания. Децата се радват да работят с материал, чиито свойства са идеално подходящи за извършване на множество експерименти. Те придобиват представа за понятията форма, състояние, тегло и обем, а също така научават за причинно-следствените връзки. Концепцията, свързана с въздействието на пясъчната терапия при деца със специални образователни потребности, обхваща няколко ключови аспекта, които са от съществено значение за разбирането и прилагането на тази форма на терапия:
Сензорна стимулация и интеграция
Тези стимули могат да включват:
Сензорна интеграция е процес на организиране и обработка на сензорната информация, която получаваме от нашите сетива, за да създадем координирани и адекватни отговори на околната среда. Това включва:
Фина моторика: Термин, който описва способността за контрол и координация на малките мускулни групи, особено в ръцете и пръстите. Тези умения са важни за извършването на прецизни и сложни движения, които изискват детайлна контролируемост и координация.
Емоционална регулация: Процес, чрез който децата управляват и контролират своите емоции, за да отговорят на конкретни ситуации и да поддържат емоционално благополучие. Това включва осъзнаването, разбиране и адаптиране на емоционалните реакции по начин, който е социално приемлив и ефективен за постигане на лични и социални цели. Пясъчната терапия предоставя възможност на децата да изразяват и обработват своите емоции, което подпомага развитието на умения за емоционална регулация.
Комуникация и езикови умения: Разбирането на езика, или рецептивните умения, е основополагающо за успешната комуникация. Това включва способността да се разбират устни и писмени съобщения, както и интерпретацията на различни аспекти на езика като граматика и контекст. Произношението също играе важна роля, тъй като ясното и точное артикулиране на звуците е ключово за ефективното предаване на информация. Граматиката и лексиката допълват езиковите умения чрез правилното използване на граматически структури и разширен речник, което осигурява коректност и разнообразие в изразяването. Комуникацията обаче не се изчерпва само с езиковите умения. Тя е сложен процес, който включва устна и писмена комуникация, както и невербална комуникация. Устната комуникация се реализира чрез говорене, което изисква яснота на изказването, адекватен тон на гласа и подходящо темпо на говорене. Писмената комуникация, от своя страна, включва писмени средства като имейли и текстови съобщения, при които е важно да се осигури яснота и структурираност на текста.
Невербалната комуникация допълва и понякога замества вербалната комуникация чрез жестове, мимики, контакт с очите и позиция на тялото. Активното слушане е ключов аспект на ефективната комуникация, който включва внимателно и съсредоточено слушане с цел пълно разбиране на съобщението на говорещия и предоставяне на обратна връзка.
Емпатия: способността да се разбират и споделят чувствата и емоциите на другите. Тя включва:
Тревожност: Когато тревожността е непропорционално висока и продължава дълго време, пречейки на нормалния живот, тя може да бъде диагностицирана като тревожно разстройство. Видовете тревожни разстройства включват генерализирано тревожно разстройство, социална тревожност, паническо разстройство и обсесивно-компулсивно разстройство. Включват генерализирано тревожно разстройство, социална тревожност, панически разстройства и обсесивно-компулсивно разстройство.
Когнитивни функции: умствени операции, чрез които човек придобива, обработва, съхранява и използва информация. Те включват разнообразие от умствени дейности, които ни позволяват да разбираме света около нас, да вземаме решения, да решаваме проблеми и да се учим. Когнитивните процеси са основни за интелектуалното функциониране и играят ключова роля в ежедневната ни дейност. Включват мислене, памет, внимание, възприятие и проблемно-решаване.
Пясъчната терапия се явява иновативен метод, който използва играта като основно средство за изразяване, диагностика и преодоляване на установените дефицити. Основава се на принципа, че играта е естествено средство за комуникация и изразяване, особено за деца, които може да имат затруднения с вербалното изразяване на своите чувства и преживявания. Пясъчната терапия често се разглежда като форма на игрова терапия, тъй като включва елементи на игра и креативност, което я прави подходяща за деца.
В заключение, пясъчната терапия е мощен инструмент за постигане на множество терапевтични цели при деца със специални образователни потребности. Чрез играта с пясък, тези деца могат да развиват комуникативни, моторни, емоционални и социални умения, които са от съществено значение за тяхното цялостно развитие и интеграция в обществото.
Литература:
1. Калф, Дора. Пясъчна игра: Психотерапевтичен подход. Лондон, (1991г.)
2. Швайцер, Дитерих-Хартуел. Техники за игрова терапия.САЩ, (2019г.)