ОБЛАЧНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО
Катя Георгиева Кръстева-Танева
Старши учител в СУ „Никола Й. Вапцаров” – гр. Приморско
Резюме: Облачните технологии в образованието са иновация, която подобрява качеството и ефективността на учебния процес. Улесняват достъпа до разнообразни ресурси и материали, което е в помощ за учениците и учителите. Основните предимства на облачните технологии включват намаляване на разходите за хардуер и софтуер, повишаване на качеството на образованието чрез достъп до виртуални библиотеки и онлайн ресурси, както и подобряване на ефективността чрез използване на видео конференции и облачни платформи за сътрудничество. Тези технологии предоставят гъвкава учебна среда, която може да се адаптира към индивидуалните нужди на учениците и учебните цели. Внедряването на облачни технологии съдейства за управлението и координацията на учебните процеси, осигурявайки надеждност и сигурност на данните. Облачните платформи като Google Workspace for Education и Microsoft Education са сред най-използваните в образователната сфера, предоставяйки разнообразни инструменти за оптимизация и усъвършенстване на учебния процес.
Ключови думи: облачни технологии, обучение, ученици
Информатизацията на образователната система е перспективна иновационна възможност за училищата. Бързото развитие на интернет технологиите прави възможно изграждането на разпределени компютърни системи, които осигуряват синхронизация и цялостност на централните бази данни (Желева, 2018). Тези технологични постижения позволяват на учебните заведения да интегрират нови методи за управление на информацията и обучение, което значително подобрява ефективността и качеството на образователния процес. Освен това информатизацията улеснява достъпа до разнообразни ресурси и учебни материали, улеснявайки както учениците, така и преподавателите в техните ежедневни дейности. Внедряването на разпределени компютърни системи също така допринася за по-добра координация и управление на учебните процеси, осигурявайки надеждност и сигурност на данните. Това води до създаването на по-гъвкава и адаптивна образователна среда, способна да отговори на динамичните изисквания на съвременното общество.
Облачните технологии предоставят значителни икономически ползи за образованието. Те намаляват разходите за хардуер, софтуер и ИТ поддръжка, като няма нужда от закупуване на физическо оборудване и лицензи за софтуер (Сивакова, 2020). Много облачни услуги се предлагат безплатно, докато други изискват абонамент, но дори и платените решения често са по-изгодни в сравнение с традиционните разходи за ИТ инфраструктура. Освен това не е необходимо да се наемат ИТ специалисти за поддръжка на системите, тъй като управлението и поддръжката се извършват от доставчика на услугата (Йорданова, Кирякова, 2016).
Използването на облачни технологии в образованието е свързано с редица предимства, които допринасят за подобряване на учебния процес. Сред тях са:
Хибридните облаци съчетават предимствата на публичните и частните облачни решения, което ги прави подходящи за образователния сектор. Предоставят гъвкавост и сигурност, като позволяват на учебните заведения да съхраняват важни данни локално (в частния облак) и да използват публични облачни ресурси за по-общи задачи и приложения. Това осигурява висока степен на контрол върху данните и сигурността, докато същевременно предлага мащабируемост и икономически ефективни решения. Примери за хибридни облачни платформи, които са подходящи за образование, включват Microsoft Azure Hybrid, Amazon Web Services (AWS) и Google Cloud Platform (GCP). Тези платформи предоставят инструменти и услуги, които улесняват интеграцията и управлението на хибридни облачни среди, което е особено полезно за учебните заведения с разнообразни нужди и изисквания.
В Стратегията за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България за периода 2014 – 2020 година, облачните технологии се определят като една от устойчивите световни тенденции в развитието на средствата за информатизация. Те представляват един от ключовите елементи, насочени към модернизацията на образователните практики и са в съответствие със стремежа към усъвършенстване на образованието чрез иновационни технологии. Електронната форма на обучение, която включва използването на облачни технологии, представлява важна част от стратегията за развитие на дистанционното образование, като отразява стремежа към разнообразие и достъпност на образователните ресурси за учениците и студентите (Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България 2014 – 2020 г.).
Професията на учителя обхваща множество различни дейности, като основно те включват съхранение, обработка и разпространение на информация. Тези задачи, дали регулирани с нормативни актове, или не, формират ежедневието на учителите и автоматизацията им чрез компютърни системи значително улеснява тяхната рутинна работа. Всички тези дейности са интегрална част от образователната система, която включва учебно съдържание, цели на обучението, самия учебен процес, както и методите за контрол и оценка на постигнатите резултати. Учителската работа се извършва в рамките на тези компоненти, като всеки от тях е насочен към подобряване на качеството и ефективността на образованието (Харизанов, Петров, 2020).
С променящите се образователни среди и разнообразието от нужди на учащите, функциите на преподавателя в облачната среда претърпяват значителна трансформация в сравнение с традиционните методи на преподаване. В контекста на облачната класна стая, учителят вече не доминира като основен източник на знания, а се превръща в модератор и стимулатор, чиято задача е да ориентира и подкрепя учениците в техните индивидуални стремежи и образователни цели (Шаркова, Гъров, 2015).
Основните софтуерни инструменти, които улесняват учителя в неговата работа, включват: електронна поща за кореспонденция, облачно място за съхранение за файлове, платформи за колективна работа, които улесняват общуването с колеги, системи за създаване и управление на електронни формуляри за автоматично оценяване, персонален календар за организация на времето, инструменти за видео комуникация, цифрови картографски услуги, както и инструменти за създаване и управление на уебсайтове и блогове. Тези услуги са интегрална част от съвременните образователни методики и предоставят възможности за усъвършенстване на образователния процес, улесняват подготовката на материали и позволяват по-ефективна комуникация и взаимодействие с учениците.
Най-често използваните облачни платформи в образователната сфера включват Google Workspace for Education (преди известен като Google Apps for Education или G Suite) и Microsoft Education (Ковачева, Георгиева, 2017):
(Ангелов, Минчева, 2019)
Фигура № 2
Google Apps for Education (G Suit)
(Ковачева, Георгиева, 2017)
Фигура № 3
Microsoft in Education
Облачните технологии предлагат разнообразни възможности за подобряване и оптимизиране на учебния процес. Улесняват съхранението, обработката, подготовката, верификацията и предаването на материали. В ежедневната работа по възлагане на задачи, като домашни и други самостоятелни работи, могат да се използват общи папки за всички участници и лични папки за всеки ученик, както и линкове към определени материали, което значително намалява нуждата от други по-сложни методи за разпространение на информацията.
При работа по проекти, облачните технологии предлагат създаване на общи папки за всички участници, които съдържат данни, списъци с примерни теми, изисквания, работни графици и протоколи от срещи (Minutes of Meeting). Всеки екип разполага с общи папки за събрани и обработени материали, готови за преглед и одобрение. Личните папки за всеки ученик съдържат проектни материали във всички етапи на разработка, като се предоставят и линкове към специфични ресурси.
Обработката и подготовката на материали също се улеснява чрез уеб-базирани облачни приложения, които интегрират различни функционалности в облачните структури. В процеса на проверка на знания, облачните технологии позволяват организиране, провеждане и обработка на анкети и тестове, което улеснява оценката на знанията.
Преподавателите използват облачни приложения за подготовка на учебни материали, като Prezi, които предоставят иновативни и интерактивни начини за представяне на информация. Популяризирането и разпространението на материали с обществено значение също се улеснява чрез общи папки за различни мероприятия, структури като класове и клубове, както и лични папки за всеки обучаем, съдържащи събрани и обработени материали (Гроздев, Марашева, Делинов, 2013).
За облачните технологии е характерно, че предлагат различни възможности за оптимизация и подобряване на учебния процес, включително съхранение и споделяне на материали, проектна работа, проверка на знания и подготовка на учебни материали. Също така улесняват комуникацията и координацията, предоставят гъвкавост и достъпност и значително намаляват разходите за хардуер и софтуер.
Облачните технологии значително променят и подобряват образователната среда, предоставяйки нови възможности за учители и ученици. Те не само намаляват разходите и улесняват управлението на учебния процес, но и предоставят гъвкавост и достъп до ресурси, които традиционните методи не могат да предложат. Чрез интегриране на облачни платформи като Google Workspace for Education и Microsoft Education, училищата могат да модернизират своите учебни практики, да подобрят качеството на образованието и да отговорят на нуждите на съвременното общество. Внедряването на тези технологии създава подкрепяща и иновативна учебна среда, която стимулира креативността, самостоятелността и ефективността на учениците, подготвяйки ги за бъдещето в един все по-дигитален свят.
Използвана литература: