Ролята на играта при овладяване на граматичните конструкции по английски език в началното училище
Име: Магдалена Владимирова Гочева – старши учител по АЕ в НЕ в ОУ „Иван Вазов“, гр. Харманли
Резюме
Развитието на речевите умения по английски език на учениците от начален етап трябва да гарантира усвояването на определен обем от лексикални знания, развиването на четирите езикови умения: слушане, четене, говорене, писане. Неделима част от тях е и овладяването на граматическите правила, които често са трудни, скучни и безинтересни за малките ученици. От друга страна децата в тази възрастова група имат естествена склонност към игра и изследване, което може да се използва като мощен инструмент за подпомагане на разбирането и прилагането на граматическите концепции. Включването на игри в преподаването на граматика може значително да подобри ангажираността, мотивацията, разбирането и резултатите на учениците. Настоящата статия разглежда приложението на играта в допълнение на класическите методи на преподаване, какви са ползите от приложението ѝ в класната стая и как играта може да подобри овладяването на граматиката в обучението по английски език в начален етап.
Ключови думи : английски език, игра, граматика, Граматични конструкции, начално училище
Ролята на граматиката на всеки чужд език се състои в това, че тя е тази необходима база, без която е невъзможно пълноценното използване на чужд език и употребата му като средство за общуване. За тази цел е необходимо да се разбере ролята на граматиката за създаване на основа, върху която се изгражда трайно, съзнателно и активно използване на чуждоезиковите средства. Целта на обучението по граматика е да се разкрият структурните и семантични особености на езиковите единици и правилата за тяхното функциониране в комуникативния акт. В този смисъл граматиката се разглежда като инструмент за пораждане на речта. Следователно в ранното чуждоезиково обучение място за фокус върху граматика има. Не на граматика в абстрактни правила, а на забавна граматика, която работи чрез примери, игри, песни и дейности, който позволяват на малките ученици подсъзнателно да абсорбират граматичния материал чрез подходящ за възрастта им творчески анализ на езика. И тъй като обучението е развиващо изкуство, което изисква иновативни и креативни идеи, аз не да се колебая да използвам всякакви учебни ресурси, които смятам, че са уместни и ще подпомогнат усвояването на граматика от най-малките по забавен начин.
Децата са любопитни по природа и за тях ученето би трябвало да преминава по забавен и стимулиращ начин. Затова в работата си се възползвам от уникалната им способност да възприемат чрез игра, движение и музика. Те създават в учебния процес атмосфера на естествено живо общуване, на положителни емоции, което е изключително важно при езиковото обучение. Затова при преподаването на граматичният материал и след неговото представяне /подготвителни упражнения/ редувам в различните часове различни по вид речеви упражнения. Те развиват речевите умения и имат комуникативна задача, без да е зададена езиковата форма на изказването. Задачите в тях съответстват на условията на реална комуникация и цялото внимание на учащите е насочено към съдържателната страна на изказването. Обучаващите имат свобода в действията и възможности за творческо преработване и построяване на самостоятелни изказвания.
Чуждоезиковите средства се проявяват в своята основна функция като средство за общуване, тъй като целта на играта за всеки участник е нещо да отгатне, да се спечели, победи, (а не само да се употреби правилно някаква езикова форма). Всевъзможни игри и състезания, конкурси, работа по проект и представянето ѝ, по своята същност за завършващ етап при тренировката за употреба в речта на граматичните форми и конструкции.
Необходимо е всяка изучавана граматична форма да премине последователно през всички нива, които се различават по степента на нарастваща самостоятелност на операциите: от просто имитиране до създаване на самостоятелни изказвания, през стъпалата на подготвителните упражнения към речевите – упражнения в речева комуникация.
Приложение на играта в преподаването на граматика
Необходимо е да се използват различни видове игри, за да помогнат на учениците да усвоят граматичните правила по-ефективно. Някои от често срещаните видове игри включват:
Какви са ползите от използването на игри при преподаването на граматичните конструкции?
Използването на игри при преподаването на граматика предлага няколко предимства:
Изводи
Не трябва да говорим за граматиката като граматика, когато тя се преподава в начален етап. Урокът не трябва да се претоварва с обяснения, защото това би объркало и отегчило децата, но обяснението не трябва съвсем да се пропуска. Задачите трябва да са разнообразни, интересни и практични от гледна точка на често повтаряне на лексиката, граматиката и езиковите функции.
Децата от начален етап възприемат най-лесно, когато ученето е спонтанно, естествено и непреднамерено. Такъв вид учене не е предмет на методиката, но много от методите се стремят да изхождат от спонтанното усвояване на език, тъй като то е по-малко осъзнато, затова изглежда по-лесно и е по-успешно. Методиката по чуждоезиковото обучение постоянно търси елементи на това овладяване. Комуникативният подход се характеризира със стремеж да представи в учебни условия едно спонтанно учене или да комбинира традиционното обучение с имитация на естествено общуване.
Непреднамерено или индиректно учене има тогава, когато съзнанието на децата е заето не с езика, а с нещо друго, с песен, други задачи или игри. Този вид упражнения и задачи заставят тяхното подсъзнание да структурира езика, докато съзнанието им е заето с решаване на самите задачи. Изоставането у децата на граматическо развитие от когнитивното обяснява тяхната способност за подсъзнателно индиректно учене.
Заключение
Играта, като най – близка до малките ученици дейност, играе жизненоважна роля и в овладяването на граматиката в обучението по английски език в началното училище. Чрез осигуряване на стимулираща и приятна учебна среда, игрите могат да помогнат на учениците да разберат и приложат граматическите правила по-ефективно и по-лесно. Използването на игри може да подобри разбирането, да насърчи практиката, да повиши мотивацията, да насърчи сътрудничеството и да развие когнитивни умения. Като се интегрират игрите в преподаването на граматичните конструкции по английски език в начален етап, обучението по-ангажиращо и ефективно.
Литература:
Andrew Wright, David Betteridge, and Michael Buckby, (2006). Games for Language Learning
Lynne Cameron, (2006). Teaching English to Young Learners
Hadfield, Jill, (2001). Elementary Grammar Games
Електронен адрес: megy_gocheva@abv.bg