Модел за взаимоотношенията на родители и деца
Надя Филипова Влайкова- Старши учител ДГ“Елена Шомова“с.Сатовча
Резюме:
В статията е представяна работен календар с родителите като се изследват взаимоотношенията между родители и деца вкъщи. Обхват на изследването са деца на възраст 5-7години ,възпитаващи и развиващи се в условия на пълни и непълни семейства. Обект на изследването са взаимоотношенията в условията на семейната среда.Предмет на изследването са изградените представи на децата и техните семейства и семейните отношения в тях. Цел на изследването: От експерименталното изследване установихме, че семейните взаимоотношения оказват влияние върху психическото развитие на детето.За това целта е да се установи влиянието на моделът на семейните взаимоотношения върху детските представи за семейство.Хипотеза на изледването:Предполагам, че моделът на семейните взаимоотношенияи стратегията на възпитание на родителите определят представите на децата за семейството и за мястото им в него.
Месец |
Тема |
Форма на взаимодействие |
Октомври |
„На какво учим децата , и у дома, и в детска градина“ |
Лектория Родителска среща запознаване с правилата за вътрешния ред, здравните изисквания, учебно възпитателната работа |
Ноември |
„Взаимодействие детска градина – семейство за формиране на основите на патриотизма у децата чрез празник, посветен на народните будители“
|
Празник, посветен на народните будители |
Декември |
„Доброто е заразно“ |
Арт ателие с родителите на тема „Магията на Коледа“ „Бъди добър“- изложба и коледен базар |
Януари |
„Детето в семейството и преодоляване на агресивното му поведение чрез педагогически ситуации“
|
Беседа Работна среща с родители |
Февруари |
„Земята е нашият общ дом“- проект ETWINNING
|
Доклад Открита педагогическа практика |
Март |
:“В очакване на Баба Марта“- |
практикум за изработване на мартенички съвместно с родители
|
Октомври- „На какво учим децата , и у дома, и в детска градина“
Ако детската градина и училището се разглеждат като социализиращи инструменти, би следвало те да продължават процесите на възпитание, чието начало се поставя в семейството. И не само това – образователния процес трябва да приобщава всички възможни фактори, благоприятстващи личностното развитие на подрастващите- семейство, общество ,културни институции и други. Детската градина и училището би трябвало от една страна да са приемник на всичко, което се прави в семейството за личностното развити е на всяко дете и от друга- да създават условия за подпомагане на това развитие.“ Децата са уникални и неповторими в своето развитие, притежават различни дарби и способности по свои начин възприемат света и реагират на всичко, което срещат в него.“
Обект на изследването е обучението по конструиране и технологии за детската градина и „Субект –субектно взаимодействие в технологичното обучение“, познавателни книжки по конструиране и технологии за четвърта група, както и формулиране от Стела Даскалова важни уроци , на който родителите трябва да научат децата си.
Известно е , че на базата на учебните програми се разработват учебници. Именно със съдържанието на учебниците по технологии и предприемачество свързваме възможностите за създаване на условия за продължаване на поставеното в семейството начало за подпомагане на личностното развитие на децата.Част от тези условия са дейностите в по всяка учебна програма от учебното съдържание, чрез който се постигат посочените компетентности.
За постигане на по –голяма яснота и по цялостно представяне на възможностите на обучението и продължаване на поставеното в семейството начало за подпомагане на личностното развитие на децата, анализираме дейностите в семейството в това отношение. Интересува ни към какво трябва да е ориентирано и е ориентирано вниманието на родителите в семейството. Какви резултати трябва да постигнат те по отношение на личностното развитие на децата им .Само на тази основа може да се определи с какво обучението по конструиране и технологии може да допринесе за личностното развитие на децата. Образно казано учителите да „поемат щафетата“ от родителите, за да работят за подпомагане на личностното развитие и да предадат тази „щафета „на учителите от следващата образователна степен.
Целта е на базата на дейностите в семейството , обуславящи личностното развитие на детето , да се обосноват дейности по конструиране и технологии, които да са тяхното естествено продължение.
Първа стъпка в изследователската ни работа е определяне на важните ни резултати, свързани с личностното развитие на децата в семейството. В тази връзка ползваме изведените от Стела Даскалова резултати. На тяхната основа включваме дейности в учебното съдържание .
Ноември- „Взаимодействие детска градина – семейство за формиране на основите на патриотизма у децата чрез празник, посветен на народните будители“
Динамичното и бързо променящо с ежедневие поставя сериозни задачи за решаване пред съвременното семейство и детската градина. Педагогът ,който се явява и активен участник и съавтор на образователната промяна , следва да въвежда нови образователни технологии като работа и форма на сътрудничество със семейството. Такава дейност е значима и за децата, защото тяхното познавателно, емоционално и социално поведение и отношение се формират по естествено достъпен и хармоничен път. Дейността е значима и за семействата, защото обогатява педагогическата им култура и очертава тенденции за позитивна и положителна промяна на семейната среда.За да може всички действия и отношения в детската градина да бъдат в полза на детето и да не противоречат на ценностната му система ,изградена в семейството ,е необходима действена и постоянна връзка в семейството и детска градина .Патриотизъм –това е любов , обич към родината и желанието за опазване и,възхищение от националните постижения, привързаност към родната земя, език и традиции. Като осъзнаваме значението на семейството и отношенията в него за интелектуално и духовно развитие на личността и за развитие на самосъзнанието и самовъзпитанието на малко дете в нашата група се стремим да насърчаваме детската индивидуалност и стремеж към самоизява и в същото време защитаваме детето, като ценност.Тези са основанията да проведем целенасочени дейност с родители на децата. Обект на нашата работа е педагогическото взаимодействие между семейството и детска градина , а като неин предмет определяме съвместните дейности за обучение и развитие на детето. Във връзка с формирания обект и предмет си поставихме следните цели :
1.Създаване на емоционален комфорт за пребиваване на децата
2.Въздействие между семейството и детска градина за осъществяване на задачите в образователния процес.
Задачи:
За месец ноември , във връзка с Деня на Народните будители , организирахме празник в който родителите са не само зрители , но и участници в организирането и провеждането му.
Целта ни е: Взаимодействие с родители за приобщаване към културни и национални
ценности и формиране на патриотично чувство.
Задачи: 1. Създаване на интерес и желание за участие
2.Запознаване с националните ни герои и будители и възпитаване на преклонение към тяхното дело.
3.да изпитват емоционална удовлетвореност от участието си.
Декември : „Доброто е заразно“- Участие в благотворителен коледен базар и концерт
През последните години необходимостта от естетическо възпитание и развитие на децата у нас придобива особено голяма ,както педагогическа ,така и обществена значимост. Непосредствено свързана с възпитанието като педагогически проблем, то има за цел да подпомогне естествения стремеж на човека към красотата да разкрие и разгърне неговите потенциални възможности и наклонности за творческо възприемане и пресъздаване на света
Основни задачи:
Месец декември организирахме Коледен базар с участието на родителите.
Много ентусиазирано и с желание и любов се включиха всички участници . С децата изработихме коледни картички ,който бяха разпродадени на базара.
За реализирането на идеята децата и техните родители се включиха с много идеи и пълна свобода на избор. Формулата за успеха е:
Обща ангажираност;
Личен принос;
Идейна активност;
Новаторски дух;
Творчески ресурс.
Януари: „Детето в семейството и преодоляване на агресивното му поведение чрез педагогически ситуации“
В процеса на своето развитие детето от предучилищна възраст преминава през различни етапи и периоди. Преодолява различни препятствия и се научава да оцелява. Поради своето безсилие и недоразвитост на психичните процеси и физическото израстване , детето в тази възраст се нуждае от много обич и непрекъснати грижи. Когато те са на лице детето расте спокойно и уверено .Обграденото с внимание и любов дете е способно да изпълнява всички изисквания на възрастните, да се учи по техните програми и да се развива нормално.
Когато тази любов е прекалена детето става разглезено ,капризно и често пъти агресивно. Агресията се проявява като реакция тогава, когато разглезеното дете не получава удовлетворение на своите прекалено големи очаквания. От друга страна ,дете, което расте в дефицит на обич и внимание ,когато никой не се грижи да задоволява неговите най-нормални потребности , отключва механизма на своите защитни реакции. Най- естествената и нормална реакция, която е израз на инстинкта за самосъхранение е агресивното поведение.
Отношението на семейството към децата е от изключително значение за появата, устойчивостта и ескалацията на детската агресия. Децата се нуждаят не само от демонстрация на обич и грижи. Те имат нужда от сигурност, внимание, искреност и доверие. Пренебрежителното , несериозното отношение на възрастните към първоначалните агресивни изблици на детето също водят до формирането на агресивни черти на личността у него.
За появата на агресивно поведение по-голямо влияние оказва характерът на наказанията, които обикновено използват родителите в отговор на изблиците на гняв у своето чедо .В такива ситуации могат да се използват два конкретно противоположни метода на въздействие: снизходителност или строгост. Агресивните деца се срещат еднакво често и при много меките и при много строгите родители. Родителските практики могат да редуцират или да засилят проблема с агресивното поведение. Децата са по малко-склонни да показват агресивност , когато техните родители използват ефективни родителски техники, отколкото тези деца чийто родители за враждебни , реагират на тяхното поведение с гняв и използват негативно вместо позитивно затвърдяване.
Децата в предучилищна възраст осъзнато или преднамерено в някои ситуации използват агресия си.
Предмет на изследването: Специфични форми на агресивно поведение на 5-7 год.деца , определени от неблагоприятни взаимоотношения в семейството, страхове на детето проявяващи се в семейството ,неудовлетвореност от взаимоотношенията с родителите, неблагоприятната позиция на детето в семейните взаимоотношения.
Цел:Да се установят по значими причини за агресивно поведение на5-7 г.деца ,свързани с позицията на детето и преживяванията му в семейството
Задачи:Да се структурира теоретична постановка на изследването ,включваща проблематика за семейството като фактор за развитие и възпитание на детето и проблемът с агресивното поведение в предучилищна възраст и неговата специфична обусловеност.
Февруари: „Земята е нашият общ дом“- проект ETWINNING
Настоящият доклад разглежда положителните резултати, който се постигат при включването на децата от детската градина в работа по проекти .Представя проектна дейност, като един съвременен подход за усвояване на нови знания, давайки възможност да се придобият и тренират важни умения, които са необходими в практиката , но които са полезни и в личния живот на всяко дете. Систематизират се развиващите функции на проектната дейност при ориентиране на детето от предучилищна възраст по посока екологичното възпитание и идеи за опознаване на природата.
Проектният метод е един от пътищата , чрез който можем да превърнем детската градина в желана за детето територия. Децата от предучилищна възраст разширяват познанията си
По конкретна тема, но освен това развиват някои свои лични качества от социално значение. Предпоставка за това е работа в екип, където детето се учи да излага аргументите си , да отстоява позицията си , но също така да бъде толерантно, като изслушва партнъора до себе си.
Част от мисията ни като учител е да насърчаваме креативността у децата,да ги учим на нови неща, да творят ,да развиват.Тези умнеия се формират по време на работа по проектни образователни дейности.За реализиране на проектната работа и постигане на качествени резултати се изисква висока степен на нагледност, качествена визуализация и стимулиране на различни възприятия, приложения на знания и умения от различни познавателни области.
Неотменна част от нашия живот са новите технологии. С помощта на интернет разстоянията не са проблем и можем да контактуваме със всеки. Новите средства на работа промениха и работа на детския учител. За да откликнем „Земята е нашият общ дом „
Цел: Да се запознаят децата с модели на поведение , грижи за природата и нейните обитатели и стимулиране на положително емоционално отношение към нея.
Мотиви: Живеем във време на изключителен напредък в областта на технологиите и науката. Чрез активната си дейност и начина на живот пренебрегваме и забравяме нашия дом. Замърсяването на въздуха, земята ,почвата , унищожаването на растителния и животински свят , имат отрицателен ефект върху планетата. Изсичаме дърветата, изхвърляме вредни химикали в реките и езерата , които са дом на много растения и животни и не осъзнаваме ,че природата не се нуждае от нас, а ние от нея и за това трябва да я съхраним преди да е станало късно. Включихме се в проекта с идеята да научим децата как да опазят и съхранят природата, защото сме частица от нея.
Работен процес: Основни дейности, който са извършени:
1.“Нашата планета“- създаване на пъзел
2.“Ние поддържаме и обичаме природата.“- създаване на табло
3“Мойте приятели животните“- работа с природни материали
4.“Грижа за зимуващите птици“- възпроизвеждане чрез рисуване.
Изводи: -Работа по проекта ни помага за реализирането на теми по всички образователни направления по един различен и непринуден начин.
-Дава самочувствие на децата и усъвършенства езиковите компетентности , обогатява детските представи за земята като наш дом.
-Дава ни самочувствие като учители в ролята на посредници, партньори , организатори.
Работим в екип: учител- учител; учител- родител, което е стимул за толерантни и позитивни отношения.
Март:“В очакване на Баба Марта“- практикум за изработване на мартенички съвместно с родители
Участници :Деца от 4 група- 5-7 годишни на ДГ“Елена Шомова“ с. Сатовча
Цели: Приобщаване към общността чрез традициите и празниците. Възприемане на символичната празнична среда свързана с предстоящия празник.
Задачи:Да добият представа за фолклорна празнична среда и емоционално да участват в празника, като свързват желанието си с възможностите на другите за осигуряването им.
Да вземат активно участие в изработката на мартеници съвместно с родители и учители.
Да направят изложба с изработените мартеници .
Всички деца са в народни носии характерни за региона . Седят в полукръг. Започват да представят сценка на мегдана.
Използвана литература :
1.Камбурова,Ели.Взаимодейстие между детска градина и семейството-Дом, дете ,детска градина—(1999, ном-4)
2.Костов,Б.Сътрудничество между учители и родителите на деца със специални нужди.-В.Пловдив, (2003)
3.Съвременна детска градина. Предизвикателство или необходимост.С., (1995).
4.Пенев.Р. (2022). Семейно възпитание. изд. Веда Слоена