Иновативна методика за усвояване на знания за български фолклор чрез неформално образование
Недялка Дараджанова
Старши учител по Музика
ОбУ „Доктор Петър Берон“, град Ямбол
neli_stanimir@abv.bg
Резюме: В настоящата статия се представя една нова методика за усвояване на знания за български фолклор в прогимназиален етап (пети и шести клас) чрез неформално образование. Представената иновация е описана в таблица, която се използва като ръководство за развитие на умения чрез извършване на контролни дейности от страна на учител. Една от целите на разработката е да се изследва ефективността на създадената и приложена иновативна методика на обучение в неформална среда по музика в прогимназиален етап.
Ние сме част от информационното общество – Интернет, мобилни телефони. Залага се на генерирането, съхранението, обработката и използването на знания с помощта на новите информационни технологии. В същото време се наблюдават и някои рискови тенденции. Съществува опасност от разрушаване на частния живот на хората и организациите от информационните технологии, както и „пристрастяване” на някои деца към компютъра. В тази среда на информационна и технологична наситеност често си задаваме въпросът: „Как да мотивираме учениците да овладеят знания за българския музикален фолклор?“
Проблемът за мотивацията заема централно място в педагогическата психология. С понятието мотивация се изразява най-общо „насочена активност“ на личността. Когато мотивът се осъзнава от личността, се превръща в мотив – цел и получава актуална подбудителна сила. Затова е необходимо учителят да доведе социално значимите мотиви до равнище на тяхното пълно осъзнаване и по този начин те получават реална действена сила в поведението на учениците. Целенасочено развитие на мотивите се осъществява в организацията и съдържанието на учебната дейност. Но традиционното образование вече изнемогва и има нужда от помощ и вдъхновение.
Всички нестандартни начини на учене, които не са свързани с формалната академична среда са форми на неформалното и информалното обучение. Затова е необходимо учителят да доведе социално значимите мотиви до равнище на тяхното пълно осъзнаване и по този начин те получават реална действена сила в поведението на учениците Разликата при тях е, че при информалното образование човек развива сам уменията си по естествен път чрез житейския си опит, извън рамките на образователната среда. Неформалното образование, от своя страна, е структурирано и организирано обучение, което не се провежда в училищата. Обикновено се случва извън образователните институции чрез планирани дейности. Провежда в среда извън класната стая, която включва: концертни зали, специализирани кабинети, музеи, природни центрове или паркове. Тук учениците преживяват повече социални и интерактивни занимания, практически дейности и самооткриване, които помагат да се подхрани любопитството на ученика. Средата извън училище е подходяща за развиване на такива умения под ръководството на едно неформално образование.
Обучението по музика в прогимназиален етап е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани със спецификата на музикалното изкуство във всичките му разнообразни прояви и с изграждането на музикалноизпълнителски, музикалноаналитични, когнитивни, социални, творчески и други компетентности у ученика, в контекста на задължителните ключови компетентности за учене през целия живот съобразно Европейската референтна рамка.
Крайната цел е да се генерира модел за учене чрез интерактивни методи в извън класната стая, който е подходящ за обучението по музика в прогимназиален етап в раздел „Български фолклор“.
Моделът е онагледен чрез таблица, за да илюстрира, как може да бъде приложен на практика. Обективните и субективните структури допринасят за обучението в неформална среда по начин, по който не могат да бъдат разделени. Тези елементи се комбинират и са забележими в интегрираните взаимоотношения с клетките.
Всяко твърдение е начертано от хоризонталната и вертикалната ос. Моделът е конструиран, за да се използва като ръководство за развитие на умения чрез извършване на контролни дейности от страна на учител. След това учениците продължават да се занимават с дейности, които са част от образователната практика.
Обективни структури
Субективни структури
|
Български фолклор |
Иновативни методи в неформална среда |
Представяне |
Български музикален фолклор |
I.1. В пети и шести клас български фолклор в часовете по музика се изучава като: 1. Тракийска фолклорна област 2. Родопска фолклорна област 3. Пиринска фолклорна област 4. Шопска фолклорна област 5. Северняшка фолклорна област 6. Добруджа. |
II.1. Неформална среда и с помощта на иновативните методи- открий приликите и разликите, мозъчна атака е чудесно за разучаване на народни песни, създаване на репертоар. |
III.1. Българския музикален фолклор – песни, обичаи могат да бъдат представени на тържества, концерти, фолклорни конкурси |
Обучаеми (ученици ) |
Предимства на знания за българския фолклор е чрез слушане, изпълнение в образованието и семейството. |
Достъпът на учениците до Ансамбъл за автентичен фолклор „ Кабиле” и Ансамбъл за народни пести и танци „Тунджа” е неоспорим. |
III.2.За правилното научаване, разпознаване на музика от Български музикален фолклор(различните фолклорни области)учениците трябва да имат знания и умения. |
Музикални компетентности
|
I.3. За знания у умения за български фолклор трябва да се развиват основните музикални компетентности. |
II.3. По-честото излизане в неформална среда развива музикалните способности |
III.3. Представянето пред публика: концерти, конкурси |
Hякои педагози смятат, че в урока по музика не бива да се дават конкретни знания, а само да се слуша и изпълнява музика, но всъщност знанията в урока по музика не са цел, а средство, с помощта на което учителят по музика по-успешно изпълнява своите функции.
Според П. Минчева (Минчева, 1997: 133 – 135), особено съществени моменти, които учителите по музика винаги трябва да отчитат, са следните:
Връзката между училищното образование и опита от реалния свят е изключително важна и затова възниква нуждата от един нов модел на обучение „неформално – формално“.
По своята същност неформалното образование е доброволно и учениците са основата му с техните индивидуални потребности. Благодарение на него се развиват редица ключови компетенции и умения, подпомагащи личностното и професионално развитие на участниците в образователния процес.
В това време на безверие, на рушащи се морални устои на обществото, на динамично променяща се ценностна система, изключително важно е да насочим вниманието на подрастващите към песенния, словесен и танцов материал, който е генератор на нравствена сила и мощ и да ги превърнем в опора на всяко дете в динамичното ни съвремие.
В условията на интеркултурно образование, значението на музикалното обучение и възпитание се обуславя от специфичната вътрешноприсъща на музиката характерна особеност да обединява хората, да стимулира комуникацията и да укрепва самочувствието.
Средата извън училище е подходяща за развиване на такива умения под ръководството на едно неформално образование. Чрез него децата не само ще получават знания, но и ще се отнасят с любов и уважение към миналото, ще болеят за родния град и дом, ще се връщат винаги към тях където и да се намират по света.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:
Минчева, П. (1993) Методика на музикалното възпитание в ЕСПУ, София
Минчева, П., Пехливанова, П., Христова Св., Филева, Кр. (2007) „Музика“-6. кл. „Азбуки – Просвета“, София.
Попова, М. (1991) Урокът по музика, София.
Сотирова, В., Матеева Здр. (2007) „Музика“-6кл- „Просвета“, София