1. Държавата поема отговорност към квалификацията на учителите, като осигурява квалификационния минимум за всеки атестационен период (на 4 години) – минимум квалификационни кредити (3 бр., равни на 48 академични часа).
2. При спазване на нормативно определените изисквания на педагогическите специалисти се присъждат последователно пет професионалноквалификационни степени (ПКС) – от пета до първа.
3. Присъдената ПКС е изискване за заемане на по-висока длъжност в системата на образованието. Нов момент в Наредбата е и възможността експертите на различни равнища в системата на образованието да получават ПКС.
4. Според новата нормативна уредба се съкращава необходимият педагогически стаж от 4 на 2 години, който е условие за кандидатстване за пета ПКС. Към момента на кандидатстване (от 1 юни до 30 юли), т.е. най-късно до 30 юли кандидатът за пета ПКС трябва да има 2 години педагогически стаж.
5. Между отделните степени се изисква една година педагогически стаж, но не се изисква този стаж да е придобит до момента на кандидантстване за следващата ПКС. Ето защо може да се приеме, че учителите, които са получили V ПКС в периода 15 септември – 15 ноември, може да подадат документи за ІV ПКС веднага на следващата година юни – юли, а към момента на присъждане в изпитната сесия ще са придобили една пълна година.
6. Документите за V, ІV, ІІ и І ПКС се подават от 1 юни до 30 юли всяка година, а за ІІІ ПКС – през цялата година, в зависимост от завършване на едногодишната професионално-педагогическа специализация.
7. Сесията за изпитите за пета и четвърта ПКС, както и защитите на писмени разработки за втора и първа ПКС се осъществява от 15 септември до 15 ноември всяка година, т.е. І, ІІ, ІV и V ПКС се присъждат веднъж годишно.
8. В Наредба 12 е регламентиран необходимият минимум от опори и ориентири на кандидатите за придобиване на ПКС. Департаментите за квалификация на учителите към висшите училища осъществяват процедурите по присъждане на ПКС. Те всъщност поемат отговорността за създаване на необходимите условия и критери за обективно оценяване на професионалната компетентност на педагогическите специалисти с оглед на присъждане на съответната ПКС.
9. Във връзка с повишаване на обективността на изпитните процедури (защити) е необходимо да се определят общи критерии за рецензиране и оценяване на писмените разработки.
10. Формулираните по-долу изисквания нямат за цел да направят пълна характеристика на изследователските процеси. Те са по-скоро рамкови, маркират само основните и специфичните особености на изпитните процедури и писмените разработки с цел да осигурят необходимите ориентири на учителите, консултантите и научните ръководители.
Придобиване на пета ПКС
Кандидатите трябва да имат две години педагогически стаж към датата на подаване на документите (последната дата е 30 юли). Кандидатите трябва да представят удостоверение за един квалификационен кредит, получен за 16 часа обучение. Обучението може да е осъществено от висше училище, но може да е и от друга организация, която има одобрена квалификационна програма в Информационния регистър на МОН. Изборът на квалификационен курс е свободен.
Изпитът за пета степен е устен и се осъществява между 15 септември и 15 ноември всяка година в департамент на висше училище. Той е по педагогически, общодидактически и частнометодически проблеми. Изпитните програми (конспектите) кандидатите получават при подаване на документи във висшето училище.
Успешно положен е изпитът с успех не по-нисък от много добър 4,50.
При кандидатстване за V ПКС по чл. 58 от Наредбата трябва да се представят най-малко 2 награди на отличени ученици. Кандидатите следва да бъдат информирани за резултатите до 14 септември, за да е възможно онези, които не са одобрени, да положат устен изпит по установения ред в изпитната сесия.
Придобиване на четвърта ПКС
Кандидатите е необходимо да представят един квалификационен кредит, получен от обучение, проведено след придобиването на предходната ПКС. Както за пета степен, обучението може да е осъществено от висше училище, но може да е и от друга организация, която има одобрена квалификационна програма в Информационния регистър на МОН. Кандидатът е свободен да избира квалификационния курс.
Изпитната процедура изисква писмено разработване на въпрос по специалността, т.е. по предметната научна област, която учителят преподава в училище. Теоретичната разработка с акценти от практиката се разработва в продължение на 4 академични часа. Писмената работа е анонимна и се оценява от комисия на съответния департамент. Решението на комисията е окончателно и не подлежи на преразглеждане.
Успешно положен е изпитът с успех не по-нисък от много добър 4,50.
Придобиване на трета ПКС
Придобилите последователно пета и четвърта ПКС е необходимо да се включат в едногодишна специализация, която завършва с разработване и защита на дипломна работа. Осъществява се само от висше училище. Свидетелството за успешно завършена едногодишна професионално-педагогическа специализация е необходимо условие за придобиване на трета ПКС, която се присъжда от департамент на висше училище.
Дипломната работа отразява собствен добър педагогически опит; Тя е изследователска рефлексия на собствени постижения в реалната образователна практика. Не се извършват диагностични процедури и не се изискват иновативни решения.
Разработката е насочена към обобщаване и обосноваване на добри постижения в ежедневната преподавателска дейност. Описва и обобщава в технологичен план съществуващ педагогически опит.
Представят се дейности, които може да бъдат директно използвани или модифицирани в зависимост от контекста и конкретните условия.
Придобиване на втора ПКС
За придобиване на втора професионалноквалификационна степен кандидатите е необходимо да усъвършенстват уменията си за изследователска дейност. При кандидатстване (от 1 юни до 30 юли) представят 2 кредита и писмена разработка, в която проявяват своите умения да прилагат в професионалната си дейност диагностични процедури с оглед вземането на оптимални педагогически решения.
Диагностичното изследване е преди всичко количествено емпирично изследване, като за неговото осъществявяне се изисква спазването на избрани процедури в определена последователност. То е единство от диагноза и прогноза.
Писмената разработка се оценява от рецензент. При отрицателна рецензия кандидатът се допуска до защита. Защитата на писмената разработка се осъществява в департамент на висшето училище пред комисия. Успешна е защитата с най-ниска оценка много добър 4,50.
Придобиване на първа ПКС
За придобиване на първа професионалноквалификационна степен се изисква разработване и защита на писмена разработка с изследователски и иновационен характер. Представят се и най-малко две публикации по темата. Ако не са представени публикации или те не са свързани с темата, кандидатът не се допуска до защита. При кандидатстване (от 1 юни до 30 юли) се представят 3 кредита и писмена разработка, която се защитава пред комисия в департамент на висше училище.
Иновационният профил означава, че учителят създава педагогическа новост и я въвежда в практиката си. За целта е необходимо тя да бъде апробирана и доказана като практически полезна и приложима. Новостта следва да е обективна, новост по отношение на известното в специализираната научна литература към дадения момент.
Понятието за педагогическа иновация означава педагогическо нововъведение на технологично или на техническо равнище („техника” в смисъл на средство, условие, чрез което се структурира дадена педагогическа технология).
Писмената разработка се рецензира от двама рецензенти. Ако едната от рецензиите е отрицателна, кандидатът се допуска до защита. Ако и двете рецензии са отрицателни, кандидатът не се допуска до защита.
Департаментът взема решение за начина на гласуване в комисията, която присъжда І ПКС – тайно или явно да е гласуването.
Критерии, подпомагащи оценяването на готовия продукт
Като общи критерии за трите писмени работи (за ІІІ, ІІ и І ПКС) може да се посочат:
- точна, ясна и конкретна формулировка на темата;
- оптимално съотношение и взаимна обвързаност между частите на разработката;
- задълбочени и конкретни изводи;
- цялостно оформление на разработката.
Специфичните критерии за дипломната работа (за ІІІ ПКС) са:
- обвързаност на теоретичната част с конкретни научни проблеми, към решаването на които е насочена добрата педагогическа практика;
- обосноваване на значимостта на предлаганата добра педагагическа практика за образователния процес;
- обвързаност с важни образователни цели, с ДОС и учебните програми по предмета, по който преподава учителят;
- съответствие на дидактическите материали с учебното съдържание и възрастовите особености на учениците;
- възможности за развитие и усъвършенстване.
Специфичните критерии за писмената разработка за ІІ ПКС са свързани с диагностичните процедури, които са определящи като обем, място и значимост при оценяването качеството на диагностичното изследване и обобщените резултати от него. Акцент се поставя върху:
- ясно обосноваване на необходимостта от диагностичното изследване;
- значимост на изследвания проблем за обучението;
- единна методологична част, взаимна обвързаност между цел, задачи, обектно-предметна област; критерии и показатели
- целенасочен подбор на изследователските методи и инструментариум;
- добро познаване на същността и възможностите на избраните методи и инструментариум; взаимнодопълващи се данни, събрани чрез различните методи;
- задълбочен качествен анализ на количествените данни по критерии и показатели;
- прецизно представяне в табличен или графичен вид на количествените данни;
- корелационен анализ и открояване на зависимости (между знания и умения, решаване на тестове и създаване на текстове от учениците и пр.).
- изводи с оглед на перспективите на обучението.
Критериите за писмената разработка за І ПКС се определят от съдържащата се в нея новост (адаптация, модификация, нестандартна дейност, творческо решение). Изискванията са свързани със:
- цялостно изградена система от взаимосвързани елементи на иновационното изследване;
- единна методологична част, взаимна обвързаност между цел, задачи, обектно-предметна област, хипотеза;
- целенасочен подбор на изследователските методи и инструментариум;
- задълбочено изложени теоретични основания с личностна интерпретация;
- ясно дефинирана оригинална идея, иновативно решение;
- операционализирана технология;
- ясни доказателства, удостоверяващи качеството на иновацията;
- предлаганите решения са апробирани и внедрени в собствената практика; приложени са статистически методи за доказване на статистическа значимост на резултатите;
- популяризирани резултати; възможности за адаптиране и по-широка приложимост на иновативното изследване.