Иновациите в обучението по математика поставят приоритета върху това как да се учи, а не върху това какво да се учи. Съвременният ученик трябва да бъде заинтригуван и провокиран да мисли, за да може да развива творческите си способности и да търси нестандартни решения в живота.В статията са разгледани аспекти на приложението на електронните таблици и мултимедийните презентации при усвояването на знания и развиването на умения у учениците за решаване на статистически задачи в 10. клас. Използването им спомага за разширяване и задълбочаване на творческата математическа дейност на учащите. Внедряването на информационните технологии и в частност на електронните таблици и компютърните презентации допринася за осигуряване на по-ефективен и по-достъпен начин за усвояване на статистическите закономерности и за засилване на познавателната активност на учениците.
Математическата теория върху учебното съдържание от модул „Статистика и обработка на данни“ в 10. клас е материя, която се основава на математическите основи на статистиката, положени през 17. век с разработването на теорията на вероятностите от Блез Паскал и Пиер дьо Ферма. Широката употреба на компютри в наши дни дава възможност за масово приложение на статистически изчисления върху големи обеми данни и довежда до появата на нови методи, чието използване при ръчни изчисления е трудно осъществимо.
Рационалното ползване на нагледни средства в обучението играе основополагаща роля в развитието на наблюдателността, вниманието и мисловните процеси на учащите се. Използването на новите технологии в учебния процес и в частност в обучението по математика стана обичайно явление в нашето съвремие. Поднасянето на необходимия материал във вид на мултимедийна презентация и използването на възможностите на Excel за пресмятане, анализ и графично визуализиране на данни значително съкращават времето за учене и затвърдяване на знания. Учениците харесват мултимедийните уроци, използването и на персоналния компютър повишава интереса към обучението, а също осигурява по-добро възприятие на поднесената информация (Воронкова, 2010). Поддържането на интереса към математиката до голяма степен зависи от методиката на нейното преподаване и от това колко умело ще бъде поднесен урокът. Необходимо е по време на часа да се създадат условия за активно участие на всички ученици, за да може да се стимулира и развива любознателността им, да се провокира у тях заинтересованост от придобиването, затвърдяването и надграждането на знанията, уменията и компетентностите.
В педагогическата си практика използвам компютър, като ефективност се постига и чрез софтуера за отдалечен достъп и мултимедийния проектор, които ми позволяват да разширя възможностите на урока. Мога да демонстрирам на учениците чертежи и графики, правени в реално време, да добавя за пояснения звук, видео, анимации, което води до по-бързо възприемане на новия материал.
В иновационния модел използвам и презентации – както създадени от мен, така и внимателно подбрани интернет ресурси, което позволява:
- да се демонстрират на учениците точни и добре оформени решения;
- да се демонстрират абстрактни понятия и обекти;
- да се постигне оптимално темпо на работа с учениците;
- да се обхване по-голям обем материал;
- да се покаже на учениците красотата на диаграми и геометрични чертежи;
- да се стимулира и повиши познавателният интерес;
- да се внесе занимателен елемент;
- да се подтикнат учениците да използват домашния си компютър в самоподготовката по математика;
- да се постигне ефектът на бърза обратна връзка.
- за решаване на електронни тестове върху изучавания материал, чрез които се проверява нивото на усвоените знания. Приложението Forms на Мicrosoft дава възможност да се създават анкети и тестове. Решаването на онлайн тестовете става бързо, резултатите се получават веднага. Ученикът може да види оценката на своите знания в края на теста, както и допуснатите грешки и правилните отговори на въпросите. Голямо удобство е възможността да се променя последователността на въпросите в теста, което го прави уникален за всеки ученик. Освен за бърз анализ на резултатите от учителя приложението предлага възможност и за обобщена статистика в графичен вид;
- за създаване на презентации по зададена тема, свързана с изучавания материал;
- за изучаване и ползване на математически софтуер.