Нека разгледаме конкретно приложението на информационно-комуникационните технологии при подготовката и провеждането на урок „Статистика и обработка на данни“.
Подготовката се изразява в предварително проучване от учениците – уеб базирано търсене на информация в сайта на Националния статистически институт.
Статистически методи се прилагат в широк кръг области, като природните и обществените науки, държавното управление и бизнеса. Средствата за масова информация всеки ден поднасят информация за различни събития. Голяма част от нея може се представи с редици от числа. Статистиката е част от математиката, която се занимава със събиране, представяне, обработка и анализ на данни. Тя се дели на две основни части: описателна статистика – изучава начините за събиране и представяне на данни в зависимост от характера на измерваните величини; математическа статистика – изучава методите за обработка и анализ на данни с цел получаване на изводи и заключения.
С развитието на технологиите и науките нараства и необходимостта от т.нар. статистическа грамотност – умение да се разчита и интерпретира правилно информация, представена в табличен или графичен вид, и умение събрана информация да бъде структурирана в табличен или графичен вид за нейната последваща обработка и анализ. Учебната програма по математика обаче включва единични задачи с използване на информация в табличен или графичен вид и единични задачи за формулиране на изводи по данни, представени във вид на таблица или диаграма.
В програмата по математика за 10. клас не е застъпена темата за реализиране на самостоятелни проучвания и не е дадена методика за осъществяване на тази дейност при работа с ученици. В резултат на това имаме ниска статистическа компетентност от страна на нашите ученици. Те не могат свободно да разчитат информация, зададена чрез таблици и диаграми. Не знаят какво е проучване и как да го осъществят и представят получените резултати. Затова в педагогическия експеримент са включени повече задачи, базирани на работа с таблици и диаграми, за да се реализира качествена пропедевтика на статистически понятия, които в следващото образователно ниво да бъдат надградени до знания за успешен живот в съвременния свят.
Днешното модерно общество изисква нови методи на преподаване и учене. Методи, които да мотивират учениците да учат, излизайки от рамката на традиционното обучение. Като най-добра алтернатива за тази цел може да се посочи решаването на задачи чрез компютър, което предполага решаване на даден проблем, предвиждащ използване на много и различни методи и интегриране на знания и умения от различни области на техниката, технологиите, науката и творческите сфери. Това дава изключителна възможност на учениците да са в центъра на процеса на обучение като активни участници и откриватели на нов опит и познание. Така ученикът развива личността си, става самостоятелен и отговорен, както и по-уверен в собствените си способности, придобива умения за ориентиране в информационното пространство и критично мислене. Тази концепция е заложена и в Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка.
Ниската статистическа грамотност на българските ученици, от една страна, и остарелите методи на преподаване и учене, от друга, провокираха решението ми да проведа експериментално обучението по модул „Статистика и обработка на данни“ с използване на MS Excel и компютърна презентация. Интерактивните симулации в обучението осъществяват връзката между теорията и практическите умения на ученика.
При задаването на математическа задача се създава проблемна ситуация. За решаването й се преминава през следните етапи:
- Анализ на условието (преценка на известните величини и на неизвестните);
- Формулиране на проблема (кое се търси);
- Доказване или отхвърляне на хипотеза (включване на усвоени теоретични знания и практически умения за прилагането им в задачи);
- Обяснения и изводи.
Чрез екипната учебна дейност ученикът действа ангажирано в реален социален контекст, поема отговорност за собствените си действия, учи чрез натрупване на опит и чрез преживяване на случващото се. Така практическото приложение на обучението по математика чрез ИТ се явява един надежден начин за управление на механизмите на самоорганизация и саморегулация в учебния процес. Прилагайки теоретичните знания в практически задачи, свързани с различни житейски ситуации, учениците изработват модели на реални обекти и явления. Това стимулира тяхното активно участие и съдейства за по-добро усвояване на учебния материал. Активното и творческо участие на учениците в учебната дейност спомага за формиране на собствена позиция у тях, помага им оптимално да се организират в клас. Начинът на работа, при който учениците са активно ангажирани в образователния процес, е познат като активно учене. Неговите най-важни предимства са поддържането на вниманието и интереса и повишаването на мотивацията на обучаваните. „Те осъществяват откриване, обработване, приложение на информацията… Активното учене е подход за вземане на участие, при който учениците директно прилагат наученото“ (Шарланова, 2004). Заедно с мотивираността и организацията активното и творческо участие се превръща във важна предпоставка за ефективна учебна дейност.