В търсенето на начини за решаване на поставените практически задачи се изявяват интересите и уменията на учениците, трайно се усвояват нови знания и се затвърдяват вече изучени. Работата в малка група осигурява възможността учениците да получават предизвикателства на собственото си равнище на развитие. Този вид учебен опит помага на учащите да се сближат със своите връстници, да се научат да сътрудничат, да избягват самоцелна критика, както и да се уважават взаимно. Работата в групата улеснява изграждането на здрави екипи и поражда атмосфера на доверие, чувство за принадлежност към общността, съпричастност и толерантност към различията. Да научим учениците да работят заедно, да се чувстват съпричастни с проблемите на своите съученици, да проявяват готовност да се подкрепят, да си помагат при необходимост, да имат желание и потребност да бъдат заедно – всичко това несъмнено би помогнало за тяхното сплотяване.
В тази посока успешно може да се използва система за обучение в часовете по математика, която позволява екипно решаване на задачи. Смятам, че това е един от възможните пътища да се стимулира интересът и да се повиши мотивацията на учениците за изучаване на учебния предмет.
В иновационно моделиран компютърен урок на учениците се поставя eкипна работа с насока да ползват сайта на Националния статистически институт и сайта на Института по метеорология на БАН, където в раздел „Статистически данни“ може да се намерят данни от различни области на живота. От учащите се иска да анализират някои такива данни (например намиране на централни тенденции) или да ги интерпретират (каква информация може да се извлече от тях).
Примерна задача за уеб търсене
Влезте в интернет и посетете уеб страницата на Института по метеорология на БАН. Прегледайте внимателно информацията и подберете данни:
- за максималните температури на въздуха за 1 месец в София;
- за максималните температури на въздуха за страната за 1 година;
- за максималните стойности на валежите за страната за 1 година;
- за максималните стойности на валежите за 1 месец в София.
По иновационния модел се работи и през следващия учебен час, като основната дидактическа цел е затвърдяване на знанията на учениците за използване на мерките за централна тенденция на извадки и на генерална съвкупност. Упражнението е общо за уроците за нови знания от модула. Основното внимание е към задачи за централна тенденция, използвайки Data/Data Analysis.
В задачите, които са в житейски контекст, се акцентира на това, че данните са от извадка, а от учениците се иска да определят коя би могла да е генералната съвкупност, от която са взети. Отговорите могат да бъдат разнообразни и учителят трябва да обясни кои от тях са правилни. Задачите са подредени по сложност и последните може да са подходящи само за някои ученици. Допълнителни упражнения или задачи за домашна работа се съдържат в рубриката „Опитайте сами“ (Витанов и др., 2019).