Използването на мултимедията в учебния процес спомага развитието на мотивацията, комуникативните способности и информационната грамотност, придобиването на умения и знания. Нагледността повишава усвояването на материала, тъй като задейства всички възприятия на учениците – зрителни, механични, слухови и емоционални. И не на последно място, използването на модерните технологии в обучението дава възможност не само да се получат от учениците огромен обем готови, строго отбрани, съответстващи знания, но и да се усъвършенстват интелектуалните и творческите им способности.
Мултимедийните уроци по математика спомагат за изпълнение на следните дидактически задачи (Петров, 1982):
- затвърдяване на базовите знания;
- систематизиране на усвоените умения;
- формиране на мотивация за учене;
- оказване на учебно-методическа помощ на учениците при самостоятелната работа.
- Определяне на учебните цели и мотивация. Преподавателят трябва да определи какъв тип ще бъде урокът, какви са целите, които той преследва и, съобразно с това, да прецени възможно ли е приложение на презентация в дадената тема.
- Анализ и подбор на материала.
- Създаване на предпоставка към възприятие на учебния материал и мотивация.
- Поднасяне на учебния материал. Стратегията за това се определя в зависимост от решаваните учебни задачи. От съществено значение е оформлението на кадрите, които се представят на екрана.
При презентациите може да се използват различни видове организация на познавателните дейности: фронтална, групова и индивидуална. Мултимедийната презентация дава най-оптимално и ефективно съответствието и единството на трите дидактически цели на урока (Петров, 1982): образователен аспект, развиващ аспект, възпитателен аспект.
Предимства на приложението на мултимедийната технология в обучението и в частност при изучаването на темата „Статистика и обработка на данни“ в 10. клас:
- разчупва се традиционният стил на преподаване;
- развиват се уменията за самостоятелна работа с учебния материал;
- мотивират се учениците за усвояване на знанията;
- поддържа се интересът към ученето;
- въздейства се върху по-голям брой сетива;
- предоставя се възможност за онагледяване на учебния материал.
Компютърните презентации се използват при първоначалното представяне на новия учебен материал, при изграждането на компетентности за практическото му прилагане в примери и задачи, както и при констатирането на равнището на знания. Активното използване на ИКТ в уроците, при което учениците имат пряк достъп и могат да извършват определени дейности, показва, че компютърът може да се ползва като инструмент, с чиято помощ обучаваните да решават задачи. Онагледяването на математическите задачи спомага да се развият и усъвършенстват наблюдателността, сетивните представи и активността в процеса на обучение. Интерактивното обучение предоставя по-голяма свобода на действие както на преподавателя (в избора на метод за обучение и на средство, чрез което да го приложи), така и на учениците (посредством възможността да изложат идеята си, сами да търсят и предлагат начина за решаване на задачи).
Главната цел при изучаването на модул „Статистика и обработка на данни“ е да се формират различни ключови компетентности, под което в съвременната педагогика се разбират комплексни качества на младите хора, включващи взаимосвързани знания, умения и отношения, а също и мобилизирането им в необходимите ситуации. Обучението чрез ИКТ дава възможност за повишаване на нивото на подготовка на учениците, като стимулира познавателния им интерес и развива у тях умения да анализират, сравняват, обобщават. В тази връзка, разширяването на палитрата от използвани от учителя методи е важно условие за активизиране на учебния процес.
В заключение, акцентът в проведеното експериментално обучение е поставен не върху енциклопедичните знания, а върху създаването и представянето на продукт. Анализът на резултатите от практическата работа установява постигнато добро ниво на усвояване на знанията и уменията, т.е. експериментът е успешен. Изпълнението на задачите за постигане на поставената цел потвърди формулираната хипотеза: Прилагането на новите дидактически средства (електронни таблици и мултимедийни презентации) ще доведе до повишаване на равнището на знания и умения на учениците по математика от модул „Статистика и обработка на данни“ и формиране на положително отношение към обучението по математика.
-
- Витанов, Т. и др. (2019). Математика 10. клас. София: Анубис.
- Воронкова, О. Б. (2010). Информационные технологии в образовании: интерактивные методы. Ростов-на-Дону: Феникс.
- Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка, 2006–2015 г.: http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?Id=393
- Петров, К. (1982). Някои въпроси на обучението по математика. София: Народна просвета.
- Тимакова, Н. И. (2007). Использование мультимедиа технологий на уроках математики. Информатика и образование.
- Шарланова, В. (2004). Личностно ориентиран образователен процес. Стара Загора: Кота.
-
Михаела Трендафилова, ПГМЕТ „Юрий Гагарин“, Петрич
mdt173@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева