Мисията на образованието изисква обучението в училище да се насочи към активно формиране на теоретични знания и умения чрез използването на различни електронни ресурси. Преподавайки, учителят е необходимо да наблюдава обучаваните, да се допитва до тях, да уважава техните интереси. Всичко това може да се постигне, ако се прилага интерактивното електронно обучение.
Сравнителният анализ на традиционното и съвременното електронно обучение е представен в следващата таблица (Бухчева, 2019).
Таблица 1. Сравнителен анализ на традиционното и съвременното дигитално обучение
[su_table responsive=“yes“]Аспект | Традиционно обучение | Съвременно обучение |
Подход | учебното съдържание е водещо | процесът е водещ |
Фокус върху | учителя | обучаваният е в центъра на обучението |
Ударението пада върху | знанията за… | знанията как? |
Активност на обучаваните | работят индивидуално | работят в малки групи |
Характер/дух | конкуренция/съревнование | сътрудничество |
Роля на обучавания | пасивна/получател на знания | активна/генерираща знания |
Очаквания на обучаваните | зависимост | независимост |
Уроците са | стриктно планирани | гъвкави |
Темите са | наложени | обект на преговори |
Грешките | не трябва да се правят | са, за да се учи от тях |
Свободата на действие на обучаваните е | ограничена | широка |
Оценяването е | сумативно/изпитване | формиращо/даване на обратна връзка |
Възглед за света | правилно/неправилно, черно/бяло | несигурност/нюанси на сиво |
Цел | практиката да се теоретизира | теорията да се прилага в практиката |
Предимствата на електронното обучение може да се обобщят по следния начин:
- Нагледността и интерактивността чрез електронно учебно съдържание позволяват да се постигне по-висока степен на усвояване на знания. Различните възприятия имат различна степен на влияние по отношение на това какво обучаваният може да си спомни в края на урока. Известно е твърдението, че знанието се придобива 10% чрез четене, 20% чрез слушане, 30% чрез гледане, 40% чрез гледане и слушане, 80% чрез гледане, слушане и правене (интерактивност);
- Подобряват се поведението и вниманието в час, управлението на класа е по-лесно;
- Възвръща се любопитството, елиминира се скуката, повишават се мотивацията и желанието за учене, което прави учебния час по-интересен и разнообразен, визуално атрактивен с участие на повече сетива;
- Обобщават се в един учебник теоретично и практическо знание и задачи (решени и нерешени);
- Предоставя се възможност за организиране на групова работа, което позволява на обучаваните да усъвършенстват своите навици за работа в екип, да подобрят комуникативната си култура и да развият умения за лично презентиране;
- Електронното учебно помагало позволява на ученика да учи не само в училище, но и в парка, вкъщи, винаги където и когато пожелае;
- Електронното учебно съдържание спомага за стимулиране на познавателни интереси, активност, самостоятелност на ученика, чрез което се повишава ефективността на образователния процес;
- Повишава се интересът към учебния предмет чрез извеждане на преден план на асоциативното и творческо мислене, изграждане на личностни качества за активно и резултатно комуникиране, провокиране на стереотипите, стимулиране на оригиналните решения и творческите способности;
- Развиват се типологичните характеристики на мисленето (съдържание, структура, дълбочина, пълнота, точност, обобщеност, съкратеност, усвоеност, логика), представени от Вл. Белич (Белич, 1993), променяйки се от техния долен към горен екстремум. „Познаването им създава възможност за развитие на познавателни психични процеси (памет, въображение, творчество). Тяхното равнище се обвързва с наличието на определено ниво на компетентност, което определя и възможностите за проява на иновация“ (Ненова, 2003: 30–31). В процеса на обучение всяка една от мисловните характеристики се развива в своя минимален или максимален праг като граници (екстремум), съобразно с индивидуалните възможности на субекта. Обучението чрез електронно помагало активизира този процес;
- Създават се условия за експериментиране при решаването на конкретни учебно-познавателни задачи, което съдейства и за изграждането на самочувствие у учениците;
- Повишава се чувството на удовлетвореност от учебните постижения и се засилва увереността при дефинирането на бъдещи цели;
- Електронното учебно съдържание стимулира ученето и променя неговия стил от възпроизвеждащ към продуктивен, творчески и изследователски. По този начин се постигат по-високи резултати и по-висока ефективност на обучението;
- Не на последно място, съвременното електронно обучение, в частност обучението чрез електронни помагала, спрямо традиционното е по-отворено, мобилно и адаптационно. Поради това подбраното в началото на часа учебно съдържание не се разглежда като окончателно. „Изборът му се обвързва не само с „целите на обучението, но и с личностно-психологическите особености и умения на учениците, с изискуемата професионална пригодност“ (Ненова, 2010: 86).
- Електронното учебно помагало стимулира развитието на професионалната пригодност както на учителя, така и на ученика. В учебния час е важно ученикът с помощта на учителя да се ориентира и да прецени равнището на своето знание. Чрез електронното помагало обучаваният е непрекъснато стимулиран от учителя в учебно-познавателната си дейност. По този начин постепенно се изгражда професионалното му портфолио, включващо описание на учебните знания, умения и способности, както и на социално-личностните нагласи и поведения, посоките на тяхното развитие и усъвършенстване (Ненова, 2008: 16).