Разработването на електронното помагало по счетоводство се осъществи в следните стъпки:
- Обзор на съществуващата методика, наличните учебни материали и технологичните средства за създаване на електронен курс;
- Определяне на целевата група на учениците, възрастовите й особености и стилове на учене;
- Проучване на личностно-психологическите особености на учениците, за да се определят педагогическите подходи, които ще се използват в процеса на обучение;
- Дефиниране на целите на обучението и определяне на учебното съдържание;
- Избор на методи, средства и инструментариум на обучение, съобразно с целевата група;
- Разработване на учебното съдържание в pdf, doc, различни графични формати, html, мултимедийни материали, създадени с Flash и PowerPoint, интерактивни симулации и др.;
- Създаване на тест за определяне на входното ниво на знания и умения на учениците;
- Съставяне на задания за самостоятелна работа – индивидуални и групови, които учениците да изпълняват в учебните часове или да предават онлайн;
- Разработване на формиращ тест за проверка на усвоените знания и умения след преминаване през съответния структурен елемент (урок);
- Подготвяне на обобщаващ тест за проверка и оценка на усвоените знания и умения след преминаване на ядро от учебното съдържание;
- Създаване на допълнителни материали – приложения, викторини, кръстословици и др.
учебна програма за задължителна професионална подготовка по дисциплината „Учебна практика по счетоводство на предприятието“ за 10. клас, специалност „Икономическа информатика“. То е разработено съгласно годишното тематично разпределение на учебното съдържание по теми и методични единици.
След проучване на различните възможности за дизайн бе избрана платформата Office 365.
Важен елемент в структурата на електронното помагало са отделните урочни единици, които може да бъдат комбинирани в различни организационни форми.
Важно е да се посочи, че използването на електронни обучителни ресурси с практическа насоченост „активизира мисловния процес, динамизира възникването на нови потребности, увеличава възможностите за иновиране и съкращава иновационните цикли, а това означава усъвършенстване на професионалната компетентност и емоционална интелигентност на обучавания“ (Ненова, 2005: 40). Електронното учебно съдържание е възможност за учениците да го използват ежедневно и навсякъде без ограничения, което засилва техния учебно-познавателен интерес. Смятам, че електронното обучение ще подпомогне учениците във формирането на творческо мислене, така необходимо за среден специалист в бъдещата още по-динамична социално-икономическа среда.
-
- Белич, В. (1993). Нормативи в развитието на творческото мислене. Привличане, 2.
- Бухчева, Т. (2016). Дигиталните технологии и обучението на дигиталните младежи. Педагогически новости, бр. 2016: http://pedagogicnews.uni-ruse.bg
- Европейска комисия (2012). Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите.
- Ненова, С. (2018). Комплексно осигуряване на качеството на образователната услуга в професионалните гимназии. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище. В: Годишник на БСУ, т. XXXIV.
- Ненова, С. (2010). Методика на обучението по икономика (основни аспекти). В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2008). Емпиричен профил на професионалната пригодност. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“.
- Ненова, С. (2003). Дидактическата компетентност за иновативно развитие на оранизационно-училищната среда. София: Унив. изд. „Стопанство“.
-
Тодорка Фарфарова, Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“, Разлог
tfarfarova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Славка Ненова