Новите условия на пандемия в целия свят изправиха образователните институции пред предизвикателството да търсят и прилагат най-подходящите форми и средства за осъществяване на образователно-възпитателния процес в различната обстановка.В статията е представен изследователски проект на автора за развиване на комуникативните умения на учениците с интензивно изучаване на английски език чрез двата подхода в съвременното езиково обучение – дейностно ориентирания подход (Task-Based Approach) и класическия комуникативен подход (Communicative Approach). Описан е дидактическият модел SMART (Structural Model of Authentic Reading Tasks) за прилагане в паралел на тези подходи в учебния процес. Моделът се състои от две части – задачи с фокус върху езика и задачи с фокус върху съдържанието на литературно произведение. В публикацията са представени акценти от втората част на модела.
Дистанционната форма, в която днес преобладаващо се реализира учебният процес, ни дава възможност да променим парадигмата на преподаване и да се доближим до представата на учещите за съвременно образование, съобразено с характеристиките и техническите дадености на младото поколение. Задачите, които се обсъждат в т.нар. виртуална класна стая, се базират на дейностно ориентирания подход, който имах възможността да разработя в реална училищна среда, наред с традиционния подход на преподаване – комуникативния, и на базата на двата взаимно допълващи се подхода да повиша езиковата компетентност на учениците. В статията са представени фрагменти от педагогическия изследователски проект. Предлагам на вниманието и сайта, който съм изготвила за подготовка на учениците по време на въведеното извънредно положение: english4you.alle.bg.
Моделът SMART (Structural Model of Authentic Reading Tasks) е съобразен с езиковото равнище на учениците от 8А клас и проследява нивото на подобрение на техните езикови знания и умения. Изследователският проект се състои от две части: изследване върху задачи, фокусирани върху езика, и задачи, фокусирани върху съдържанието. Тук са представени акценти от втората част на проекта, а именно задачи с фокус върху съдържанието на литературно произведение (content-focused tasks). Педагогическото изследване на комуникативните умения по английски език и прилагането на тези умения в писмена и устна комуникация е основано на двата подхода в съвременното езиково обучение – Task-based Approach и Communicative Approach (Nagaraj, 2006), като са взети под внимание особеностите на приложението на технологиите в интензивен курс на обучение по английски език в българското училище. Изследването е проведено през учебната 2019–2020 година с учениците от 8А клас – паралелка с интензивно изучаване на английски език с хорариум 648 учебни часа при Профилираната гимназия „Пейо К. Яворов“ в Петрич.
Целите на научноизследователския проект са свързани с повишаване на комуникативните умения и подобряване на знанията на учениците чрез поставени задачи, включващи говорене, писане, слушане, на базата на дидактическия модел SMART за прилагане на дейностно ориентирания подход по метода на Джак Ричардс, Джонатан Хъл и Сюзан Проктър за преподаване на английски като чужд език в учебния комплекс “New Interchange” (Ричардс, 2001).
В изследването с приложено преподаване чрез поставени задачи по дейностно ориентирания и по комуникативния подход за развиване на езиковата компетентност са обхванати както учениците със слаба езикова мотивация, така и тези с изявени рецептивни и продуктивни умения.
Изследователски инструменти:
- наблюдение върху участието на учениците в задачата, тяхната успеваемост и ефективността на метода като цяло;
- онлайн Google Earth;
- онлайн информация за градове и интересни събития, обичайни и необичайни спортове или преживявания;
- таблици за информационно попълване;
- социограми и сценарии, изработени от учениците.
Изследователски материали:
- модул 10 от student’s book и workbook на хартиен носител;
- онлайн текстове – легенди за слънцето;
- въпросник за дискусия;
- тест за проверка на уменията за слушане;
- тест за проверка на лексикалните знания;
- инструкции за прилаганите писмени задачи: сценарий и преразказ;
- граматични упражнения с минало просто време и сегашно перфектно време, с правилни и неправилни глаголи;
- анкета за четивните нагласи на учениците;
- анкета самооценка на четивните и говорните умения;
- адаптирана литература за ученици – книги от поредицата Reader;
- Self-Assessment Test – самооценяване на ученика върху прочетени книги;
- тест за развитие (Progress Test – TBLT);
- тест за развитие (Progress Test – CLT);
- снимков материал;
- анкета за предимствата и недостатъците от приложеното изследване и ефекта му върху учениците.