Участници в изследователския проект
Въпреки че Task-Based Approach (дейностно ориентираният подход) не е застъпен в ДОИ и програмата за чуждоезиково обучение, по мое скромно мнение той може да бъде въведен като паралелно методическо средство в часовете с интензивно изучаване на английски език. Тъй като паралелката с интензивно изучаване е само една в училището, по модела се обучават всичките 26 ученици с хорариум 648 часа ЗП през учебната 2019/2020 година. Учебната програма, по която работим, е гъвкава, съобразена с необходимостта на учениците от надграждане на знанията и уменията от предходните нива. Преструктурирах някои урочни единици от годишното си разпределение за този клас и приложих модела с цел да подобря уменията и знанията на учениците чрез двата подхода. Поради това, че класът е един, анализът на резултатите е върху сравнение между резултатите от различните задачи в тестовете: входно ниво, тест 1, тест 2, тест 3, тест 4 и финален тест, без да се делят учениците на експериментална и контролна група. Методът е експериментален и го прилагам за пръв път в модул за усвояване и употреба на глаголните времена Present Perfect Tense & Past Simple.
По втората част от проекта (content-focused) учениците са подбрани по начин на учене. По мои наблюдения 10 ученици в класа са с предимно визуално-пространствена интелигентност (Visual-Spatial Intelligence). Уменията им се проявяват в съставяне и решаване на кръстословици; четене, изготвяне, разчитане на диаграми; правене на скици, рисуване, създаване на визуални аналогии чрез изкуство, конструиране, моделиране и дизайн; интерпретиране на визуални имиджи. С логико-математическа интелигентност (Logical-Mathematical Intelligence) са 7 ученици в паралелката. Те умеят да класифицират и категоризират дадената информация, боравят с абстрактни понятия, търсейки връзките между тях, следват дълга прогресия от логически твърдения, за да стигнат до умозаключения, изпълняват сложни математически операции, работят с геометрични форми. Останалите 9 ученици са с телесно-кинестетична интелигентност (Body-Kinesthetic Intelligence). Тези ученици са слабо мотивирани и използват езика на тялото, предпочитат да конструират, да правят мимики и жестове и да изразяват емоциите си чрез движенията. Тяхната мобилност в класа им помага да усвоят не толкова формата, колкото съдържанието на използваните граматични структури. Въпреки че този вид подбор на учениците не е пряко свързан с експеримента, той е важен за мен, за да определя доколко добре познавам учениците си и дали това разпределение ще допринесе за по-доброто усвояване на езиковия материал.
Ключовата личност в този учебен проект е едновременно инструктор, наблюдател и оценител. Въпреки че изпълнявам всички тези функции паралелно, стъпките, които съм предприела, и средствата и инструментите, които използвам, ми позволяват да бъда обективна. Други хора, включени в изследването, са учениците асистенти, които отговарят за различни дейности по време на проектната работа: за снабдяването с фотокопия и инструкции на съучениците си; едни от тях са сценаристите и режисьорите в драматизацията (Fulton, 2008) по легендата “Grandmother Spider Steals the Sun”; друг участва в разпределянето на отборите и води записки по изпълнението на контролираните упражнения; трети ми помага в оценяване на тестовете и систематизирането на допуснатите грешки. При анализа на изпълнението на някои задачи се отчита и тяхното мнение. Естествено, анализът на грешките и обратната връзка с учениците по всяка стъпка са отговорност на учителя, както и организацията на проекта. Но включването на техен съученик като помощник в различните стъпки доближава проекта до учениците и те го приемат не само като участници, но и като реализатори. Учениците асистенти са доброволци (не се избират от учителя) и изпълняват задълженията си с желание и повишена отговорност.
В оценяването на индивидуалните говорни умения и на представянето на групите с драматизация по техни сценарии каня колега по английски език като външен оценител за по-голяма обективност в оценяването на творческия им труд.