Тест „Обработка на информацията и комуникация“– ИТ, 10. клас
1. Заявката за търсене се нарича:
а) библиотека, в която се търси по определена тема
б) ключова дума, фраза или комбинация от думи, която се задава в полето за търсене
в) специална програма, която събира информация от всички достъпни страници в интернет, обработва я и я съхранява в огромни бази от данни
г) програма, предоставяща възможност за търсене едновременно чрез няколко търсачки
2. Кой от изброените критерии НЕ се отнася към сигурността на информацията:
а) цялост
б) масовост
в) поверителност
г) наличност
3. Легитимното използване на ресурсите означава:
а) контрол на получателя на дадена информация, за да се избегне нейното разпространение
б) информацията и програмите се променят само по определен и разрешен начин
в) ресурсите не може да се използват от неоторизирани потребители или по неразрешен начин
г) оторизираните потребители имат непрекъснат достъп до информацията и ресурсите
4. Загуба на целостта на данните означава:
а) дадена услуга не може да се изпълнява
б) услугите не може да се използват пълноценно
в) нарушител е добавил, променил или изтрил информация
г) информацията става достъпна за неоторизирани потребители
5. Ако информацията става достъпна за неоторизирани потребители, това води до:
а) загуба на конфиденциалност на данните
б) загуба на услуги
в) загуба на целостта на данните
г) загуба на контрол
6. Спамът е:
а) информация, която става достъпна за неоторизирани потребители
б) услуга, която не може да се изпълнява
в) криптиране на изпращаните и декриптиране на получаваните съобщения
г) получена нежелана от потребителя информация
7. Облачната инфраструктура на хибридния облак:
а) се споделя от няколко организации, които имат сходни цели и идеи
б) се притежава от една организация, която продава или предоставя безплатно услуги на други потребители
в) е комбинация на два или повече облака, които се разграничават, независимо че ползват обща технология
г) се притежава или се наема от една организация и се използва само от нея
8. При коя облачна технология инфраструктурата се притежава от една организация, която продава или предоставя безплатно услуги на други потребители:
а) общностен облак
б) хибриден облак
в) публичен облак
г) частен облак
9. Коя от изброените характеристики НЕ се отнася за облачните технологии:
а) потребителите могат свободно да увеличават или намалят използването на предлаганите услуги
б) средство за съвместно използване на мощности и ресурси, работещи заедно за изпълнение на голямо количество задачи
в) балансирано разпределение на ресурсите за обработка и съхранение на данните в рамките на една обща инфраструктура между отделните потребители
г) заплащането на услугите се определя от потреблението на база реално използваните изчислителни мощности и ресурси
10. Уебинар се нарича:
а) приложение за създаване и редактиране на документи
б) технология и инструменти за провеждане на срещи, обучения, семинари, конференции в онлайн режим чрез интернет
в) предлагане на услуги през интернет или други мрежи чрез система от хардуерни устройства, които се управляват чрез специален софтуер
г) онлайн семинар, който се провежда в уеб пространството
Въпрос | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Отговор | б | б | г | в | а | г | в | г | б | б |
Фигура 6. Интерактивна игра „Съревнование“ – отговори на електронния тест
Електронният тест има редица предимства: гарантира обективността на оценката; спестява време на учителя, предоставяйки възможност за бързо оценяване на голям брой ученици, а в случая – на четири екипа; учениците получават чрез автоматична обратна връзка информация (брой точки и оценка) за реализирането на инвестираните от тях усилия и време чрез оценката на техните знания; позволява многократно използване в рамките на следващите учебни години; по-атрактивен е като среда за работа. Електронните тестове за проверка на знанията на учениците могат да повишат не само емоционалната, но и познавателната активност на учещите. Като недостатъци на електронния тест може да бъдат посочени тези, които са типични за тестовото изпитване изобщо, например: случайното избиране на верен отговор; ограничената свобода на изразяване; зле разбраната необходимост от запаметяване на неголям брой ключови понятия, гарантиращи до известна степен успешно изпълнение на теста. От гледна точка на преподавателя, изготвянето на теста изисква влагане на много усилия и лично време за създаване на базата от данни дори при подходящо избрана вече съществуваща платформа.
Експерименталната работа показа, че с използването на игри при екипна форма на организация на обучението се развиват и личностни качества на учениците като активност, инициативност, бързина. Овладяват се нови, социално значими похвати на поведение и общуване. Емоционалният фон се отличава с висока динамика и положително отношение на учениците към усвояването на знанията, защото, обуславяйки личната изява на учениците, информацията се трансформира в личностно значимо знание.
Не бива да забравяме, че една от основните цели на обучението по информационни технологии е учениците да придобият добри теоретични знания и приложни умения, които да използват при решаване на проблеми от различен характер във всекидневието, професионалната практика и социалната сфера. Заедно с всичко това даваме възможност на младите хора при завършване на средното си образование да повишат конкурентната си способност на пазара на труда.
За да сме адекватни на предизвикателствата на времето и за да задържим интереса на учениците към училището и ученето, можем да погледнем малко по-надалеч. Без да пренебрегваме или омаловажаваме традиционните методи на работа, можем да сме отворени за иновациите, да се опитаме ние да ги наложим във времето, преди то да ги наложи на нас
-
- Гюрова, В. и др. (2006). Интерактивността в учебния процес. София: Агенция Европрес.
- Делор, Ж. (1996). Образованието – скритото съкровище. Доклад на Международната комисия за образование за ХХI век пред ЮНЕСКО.
- Десев, Л. (1996). Педагогическа психология. София: Аскони-издат.
- Иванов, И. (2005). Интерактивни методи на обучение. В: Юбилейна научна конференция с международно участие 50 години ДИПКУ – Варна на тема: „Образование и квалификация на педагогическите кадри – развитие и проекции през ХХІ век“.
- Иванова, Г. (2004). Педагогически технологии в играта. Пловдив: Сема 2001.
- Иванова, Г. (2000). Педагогически игрови технологии. Монография. Пловдив.
- Костова, З. (1999). Как да учим успешно. Иновации в обучението. София: Педагог 6.
- Стефанова, М. (1999). Иновацията в училищното образование. Стратегии на образователната и научната политика, 1.
- Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
-
Ваня Янева, старши учител по ИИТ в Профилирана гимназия „Пейо Яворов“, Петрич
vanisa@mail.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева