Бързината във всичките си форми на проявление зависи от подвижността на нервните процеси, функционалното състояние на анализаторите, скоростта на обменните процеси, силата и еластичността на мускулите. От голямо значение са възрастта, структурата на тялото, моментното състояние на останалите двигателни качества, външните условия и други. Честотата на съкращаване и отпускане на мускулните влакна зависи от съдържанието на аденозинтрифосфорна киселина в мускулите и скоростта на нейното разпадане под влияние на нервно-двигателните импулси.
От досега направените изследвания се доказва, че отчитането на морфологичните и функционалните особености на човека играе важна роля при прилагането на средствата и методите на физическото възпитание на подрастващото поколение. В изследванията е установено, че за развиването на всяка функция на организма на човека има оптимален възрастов период. Този момент е изключително важен и е необходимо да се има предвид при определянето на средствата и методите за развиване на двигателните качества, в частност на бързината.
Погрешно е да се смята, че съществуват универсални средства и методи за едновременно развиване на всички форми на проявление на бързината. Според М. А. Годик поради слабата зависимост между отделните форми на бързината е логично за развиване на отделните проявления да се прилагат специфични средства и методи.
В теоретико-методическата литература, а и в практиката бързината се среща под четири относително самостоятелни форми:
- бързина на двигателната реакция;
- преодоляване на определено разстояние за възможно най-кратко време;
- изпълнение на често повтарящи се движения;
- способност за бързо започване на движенията.
Анализът на получените резултати за състоянието на двигателното качество бързина във възрастта от 11 до 14-годишна възраст показа следното:
- От обучението по физическо възпитание и спорт за период от една учебна година при ученици от 5., 6. и 7. клас е регистриран положителен прираст на изследваните форми на бързината – способност за бързо начало на движението и за преодоляване на определено разстояние за възможно най-кратък период от време.
- Способността за бързо начало на движението и способността за преодоляване на определено разстояние за възможно най-кратък период от време при учениците от 5. и 7. клас закономерно нарастват, докато развитието на тези способности при учениците от 6. клас бележи застой.
-
- Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Гъдев, М. (1999). Допълнителни съждения върху категорията бързина. Спорт и наука, 4.
- Добрев, Д. и др. (1987). Физиология на човека с физиология на спорта. София: Медицина и физкултура.
- Желязков, Цв. & Дашева, Д. (2002). Основи на спортната тренировка. София: Гера Арт.
- Стоянов, Хр. & Гачевска, М. (2019). Лека атлетика за деца. София: Тип-топ прес.
-
Силвия Киневска, 20 ИОУ „Тодор Минков“, София
sisideniniki@abv.bg
рецензент: Николай Коев