Динамиката на съвременния живот налага сериозни промени в начина на преподаване в училище. Това важи в най-голяма степен за дисциплини като математиката, тъй като там често се наблюдават съществени затруднения и силно отегчение у учениците. Особено важен момент от процеса на преподаване е намирането на инструмент за постоянна обратна връзка на учителя с овладените знания на учениците. Необходимо е средство, което измерва, оценява и подпомага развитието на учебно-познавателните постижения, а в същото време разкрива причините за неусвоената част от знанията и уменията (Огнева & Боева, 2005) (3) и дава възможност за набелязване на промени за усъвършенстване на методиката на преподаване. Като учител по математика търсех такова средство, което да диагностицира овладяването на знанията и уменията на учениците и същевременно да ги предразполага към активно участие в учебния процес. Проучвайки литературните източници и добрите практики, стигнах до извода, че подобно средство могат да бъдат електронните тестове, създадени по атрактивен за обучаемите начин.В статията са описани възможностите за създаване на електронни тестове чрез приложението Google Forms в онлайн платформата Google Classroom, използването им в съвременното обучение по математика и функциите, които изпълняват. Акцентирано е върху обратната връзка, която учителят успешно осъществява чрез регулярното им прилагане в учебния процес. Дадени са примерни електронни тестове за проверка на овладяването на конкретно учебно съдържание по математика.
Електронните тестове имат за цел да подпомогнат оценяването на овладяването на конкретни знания, за да се определи ефективността на методите на преподаване (Андреев, 1995). Чрез тях се реализират успешно развиващата и диагностичната функция на оценяването, тъй като те може да се включват много по-често в процеса на обучение и за кратко време дават оценка на успеха на овладяване на конкретни знания (Челышкова, 2002). Позволяват своевременно да се подбират подходящи методи на преподаване.
Тестовете също могат да предскажат до известна степен темповете на напредък на учениците, да покажат нивото на овладяване на знанията в момента на проверката, което дава възможност своевременно да се създадат условия за положително повлияване на по-нататъшния процес на обучение.
Електронни тестове може да бъдат реализирани с много онлайн платформи – Google Classroom, Smart Test, Quizizz и др. В моята практика най-често използвам възможностите, които предоставят Google Classroom и приложението Google Forms. Това е доста удобен инструмент, тъй като няма изисквания към устройствата и инсталирания софтуер при използването им. Интерфейсът е изключително интуитивен и се работи лесно както от учениците, така и от учителя. Услугата е напълно безплатна.
Google Forms предоставя възможност за кратко време да се зададат различни по характер въпроси. Опциите „Множествен избор“ и „Падащо меню“ позволяват да се съставят въпроси с избираем отговор, които са най-често използваният вид тестови въпроси. Опциите „Кратък отговор“ и „Абзац“ позволяват да се реализират съответно въпроси с кратък свободен отговор и с разширен свободен отговор.
Това е напълно достатъчно, за да се състави електронен тест, който изцяло покрива формата на съвременното национално външно оценяване по математика. Но това не е всичко. Приложението позволява да се провокира мисленето на учениците чрез „Таблица за множествен избор“ и „Таблица на квадратчета за отметка“. Чрез платформата може да се поставят и задачи от когнитивно ниво творческо приложение с опцията „Качване на файл“. При избор на тази опция системата позволява ученикът директно да прикачи сканиран файл или друг вид файл, който представлява отговор на съответния въпрос от теста. Можем също да изискваме като отговор дата или час, което е доста удобно при решаване на задачи от движение. Предимство е не само многообразието на въпросите, а и оформлението, което можем да постигнем с тези тестове. Всеки въпрос може да се илюстрира с подходящо изображение или видео, така че изпитването да стане приятна и желана част от учебния процес (фиг. 4). При съставянето на въпросите учителят може също да добави отзив, така че при избор на верен отговор ученикът да получава уведомление („Браво!“, усмихнат емотикон или ръкопляскане), а при избор на грешен отговор да бъде насочван към преразглеждането на конкретно учебно съдържание с цел да подобри постиженията си. Това може да се осъществи чрез текстово съобщение, препратка към видеоурок или дори цитиране на теореми, свойства и т.н.
Голямото предимство на електронните тестове се състои в това, че непосредствено след решаването на теста ученикът получава автоматично оценка при зададена такава опция от настройките. Обратната връзка, която се осъществява, е изключително важна за напредъка на ученика, тъй като му дава информация за неговите силни и слаби страни и предизвика интереса му за по-задълбочени познания. Съставянето на теста е по-трудоемък процес, но вложеният труд се оправдава от реализирането на поставените цели.