Електронните тестове позволяват и проверка на по-високо ниво – прилагане на знания в непозната ситуация, където от ученика се изисква да прикачи файл с писмен и обоснован отговор на поставената задача (фиг. 4). В практиката си този тип въпроси използвам най-вече при поставяне на домашна работа, тъй като на учениците е необходимо повече време за отговор.
Електронните тестове имат едно изключително предимство за учителя – анализът на резултатите се получава автоматично. Google Forms предоставя страница, наречена „Отговори“. Тя съдържа общи статистически данни – средноаритметична стойност, медиана, графика на разпределението на общите точки. Ако тестът е конструиран правилно, може да се фиксират типичните грешки на обучаваните и работата да се насочи към отстраняването им. Към теста платформата създава електронна таблица с подробни данни за всеки изпитван. Тя включва времето на подаване на теста, получения резултат, конкретните отговори за всеки въпрос. Много полезно за анализа на данните в теста и оценяването е инсталирането на допълнителната добавка Flubaroo. Съчетана с електронната таблица, в която са съхранени резултатите на всеки изпитван, дава възможност на учителя да оцени учениците от даден клас за минути. Този инструмент изчислява средната оценка от теста, средната оценка на всеки въпрос и показва учениците, които са получили нисък резултат. Създава графика за разпределение на оценките.Това е възможност за насочване на индивидуалната работа в часовете с конкретни ученици. Добре е учителят да коментира получените резултати, да анализира с класа решението на поставените задачи и да фокусира вниманието на учениците върху допуснатите грешки, включително да провокира откриването на такива. Така се създават условия за затвърдяване на знанията и развиване на уменията за прилагането им.
Електронните тестове са удобен инструмент за осъществяване на непрекъснат мониторинг върху постиженията на учениците, който е изключително важен за качествения образователен процес. Чрез оценяването се установява към даден момент равнището на знанията и уменията на учениците по съответните съдържателни критерии и се вземат решения относно планирането и организацията на обучението по-нататък. Полагането им от страна на учениците, както и постигнатите резултати изпълняват роля на мотивиращ фактор в обучението (Бижков, 1996). Прилагането на електронните тестове по описания начин, след всяка подтема от учебното съдържание, решава проблемите, свързани с поставянето на една глобална количествена оценка, която не ни дава представа за качеството на обучението на ученика, а само ни посочва мястото, което той заема в йерархията на успеха на класа.
Чрез електронните тестове се постига не само диагностичен ефект. Чрез тях се реализират всички функции на оценяването. Стимулират и активизират учебната и трудовата дейност на учениците. Подпомагат ученика да осъзнае значимостта на учебния материал, да ориентира поведението си към овладяване на учебното съдържание и към повишаване на постигнатите резултати. Координират дейността на учителите в процеса на организиране на учебния материал. Електронните тестове имат и обучаваща функция (Стоянова, 2013). Важен аспект е възпитаващата им роля. Те възпитават у ученика редица качества, като мотивация за учене, стремеж към постигане на по-високи резултати и удовлетвореност от успеха, което допринася за повишаване на постиженията на учениците като цяло, в частност и в обучението по математика.
-
- Андреев, М. (1995). Оценяването в училище. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове. София: Просвета.
- Огнева, М. & Боева, Р. (2005). Използване на компютърните тестове за проверка и оценка на знанията в средното училище. В: Научни съобщения на СУБ. Т. 7.
- Стоянова, К. (2013). Методика на обучението по строителни дисциплини. София: Милена принт.
- Челышкова, М. Б. (2002). Теория и практика конструирования педагогических тестов. Учебное пособие. Москва: Логос.
-
Надежда Тодорова, Средно училище „Св. Св. Кирил и Методий“, Неделино
nadq.todorova1@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева