Иновационни педагогически технологии
Необходимостта от търсене, разработване и внедряване на иновации в педагогическия процес се поражда от съвременната преоценка на основните цели на обучението. Докато по-рано на преден план бяха изведени образователните цели, а целите на развитието на ученика бяха поставени като съпътстващи, то сега първостепенно значение се отдава на развитието на учениците. В тази връзка в съвременната програма по математика се разграничават три нива на трудност на задачите:
- Задачи, които се решават с непосредствено прилагане на задължителните за усвояване математически понятия. Всеки ученик трябва да е усвоил задължителното учебно съдържание за съответния раздел;
- Задачи със средна трудност;
- Задачи, които са предназначени за ученици с повишен интерес към математиката и за ученици, изучаващи предмета като профилиращ.
В традиционната парадигма учителят бе фокусиран в своята работа основно към учениците със средно ниво на усвояване на знанията и на успеваемост и прилагането на диференцирания подход в обучението бе, най-общо, лично предпочитание на преподавателя. Съвременните иновационни педагогически технологии налагат задължителен диференциран подход, ориентиран към личността на отделния учещ, в съответствие с което всеки ученик, образно казано, избира своята посока в обучението. Изискванията към всеки ученик и конкретната работа с него се определят от нивото на способностите му, от неговите възможности и интереси.
Съвременният учител по математика има възможност да прилага нови, модерни средства за обучение. Наред с традиционните все по-често в уроците по математика се използват интерактивни дъски, мултимедийни проектори, компютри и др. Всички иновации, които се въвеждат в системата на образованието в гимназиалния етап, имат положителен ефект върху учебния процес и допринасят за повишаване на резултатите на учениците.
Образованието, което осигурява развитието и саморазвитието на личността на ученика въз основа на идентифициране на неговите индивидуални особености, е приоритет както при традиционните методи и подходи на преподаване, така и при иновационните. Такъв е личностно ориентираният подход. Личностно ориентираният подход към ученика е насочен преди всичко към развитието на съвкупността от качества на личността, но и към разкриването на нейните способности и нравствени потенциални възможности на основата на свободата, справедливостта, вярата в доброто и щастието.
По-долу предлагам кратък обзор на иновационните педагогически технологии, основани на личностно ориентирания подход.
Обучение в сътрудничество
Учителят формира групи от ученици, като всяка от тях включва силен ученик, среден по успеваемост ученик и ученик, който не се справя с усвояването на конкретното учебно съдържане. Групата получава своята задача за изпълнение, което предвижда разпределяне на ролите между отделните членове. След изпълнението на задачата се оценява работата на цялата група и се поставя обща оценка на екипа, а учителят избира кой ученик да представи решението. По този начин по-силните ученици помагат на учениците със затруднения в овладяването на учебния материал и фактът, че не е определено предварително кой от членовете на групата ще докладва изпълнението на задачата, мотивира всички в процеса на съвместната работа да усвоят новите понятия и да ги прилагат при решаването на конкретната задача, а впоследствие и при решаването на други подобни задачи.
Обучение на различни нива
Под обучение на различни нива се разбира такава организация на учебно-възпитателния процес, при която всеки ученик има възможност да изучава учебния материал по отделните предмети на различно ниво (А, Б, В или I, II, III), но не по-ниско от базовото, в зависимост от неговите способности и индивидуални особености. Нещо повече, усилията му за овладяване на този материал и неговото творческо приложение се приемат като критерий за оценка на дейността на ученика.
Портфолио на ученика
Портфолиото на ученика е инструмент за самооценка на собствения познавателен и творчески труд на ученика, рефлексия на неговата самостоятелна дейност. Това е комплект документи, които показват самостоятелната работа на ученика (тестове, есета, статии, писмени работи и др.).
Ученическото портфолио се съставя от ученика при спазване на принципите:
- самооценка на резултатите (междинна, крайна);
- систематично и редовно самонаблюдение;
- структуриране на материалите за портфолиото по тяхната последователност и представянето им чрез кратки пояснения;
- точност и естетика на дизайна на портфолиото;
- цялостност, тематична завършеност на материалите, представени в портфолиото;
- нагледност и обоснованост при представянето на портфолиото на ученика.