Развиващо обучение
Вид обучение, при което развитието на личността не е страничен продукт, а главна цел. Основните особености на развиващото обучение са:
- ученикът се превръща в обект на познавателна дейност; развива се чрез формиране на механизми за мислене, а не експлоатация на паметта;
- познавателната дейност на ученика се осъществява в единство на емпирични и теоретични знания;
- процесът на обучение се реализира чрез дедуктивния метод на познание; основата на учебния процес е активността на ученика по време на изпълнение на учебните задачи.
Метод на проектите
В основата на метода на проектите стои развитието на познавателните навици на учениците, на умението им за самостоятелно изграждане на знанията, на уменията им да се ориентират в информационното пространство, да анализират получената информация, самостоятелно да поставят хипотези, да вземат решения, на уменията им за критичното мислене, изследователски и творчески дейности.
Този метод се свързва и с груповия подход в обучението. Обучението в сътрудничество се явява като част от метода на проектите.
Методът на проектите при работа в група позволява да се гарантира усвояването на учебния материал от всеки ученик от групата на достъпно за него ниво и по този начин при следващата съвместна работа всички ученици могат да вземат активно участие в проектната дейност.
Умението да се използват методът на проектите и обучението в сътрудничество е показател за високата квалификация на учителя и неговите прогресивни подходи за развитието на учениците. Учителят е длъжен внимателно да обмисли всеки етап от работата по проекта, но не трябва да дава на учениците в готов вид разработените етапи. Необходимо е учениците сами да стигнат до изводите и до крайния етап на зададения им проект.
Двата метода – на проектите и на сътрудничеството, са многообещаващи при изучаването на математиката, тъй като учебната дейност, реализирана в изпълнение на зададен проект, формира у учениците интерес и е по-ефективна, отколкото работата, осъществявана по традиционните методи на обучение. В процеса на подготовка и провеждане на подобни уроци учителят има възможност да формира у учениците:
- нови умения за самостоятелно придобиване и осмисляне на широк кръг от знания;
- нови личностни качества.
Информационни и комуникационни технологии
Включването на информационно-комуникационните технологии в обучението по математика спомага да се реши проблемът с намирането на начини и средства за активизиране на познавателните интереси на учениците и техните творчески способности. Образователният процес с използване на ИКТ превръща ученика в център на дейността, който въз основа на индивидуалните си способности изгражда процеса на познание.
Преподаването на математика с помощта на компютър е приложимо във всеки етап на урока – когато се обяснява нов материал, при затвърдяване, повторение, контрол. Използването на информационно-комуникационните технологии в обучението по математика дава възможност за диференциране на образователните дейности в класната стая, за активизиране на познавателния интерес на учениците, развиване техните творчески способности, стимулиране на умствената им дейност и насърчаване на изследванията.
Въпросът за интерактивността, нововъведенията и иновациите е един от най-дискутираните сред педагогическите специалисти. Той остава актуален, защото в интерактивността е новото, непознатото, неизследваното. В образованието той е основополагащ за редица дейности, на които се гради развитието на личността, творческото ѝ начало и стремежът ѝ към непрекъснато усъвършенстване. В интерактивната среда се търсят нови, различни конфигурации на отношението учител–ученик.
- 1. Гузеев, В. В. (2006). Основы образовательной технологии: дидактический инструментарий. Москва: Сентябрь.
2. Селевко, Г. (2005). Энциклопедия образователных технологий. Т. 1. Москва: Народное образование.
3. https://infourok.ru/statya-po-teme-innovacionnie-tehnologii-na-urokah-matematiki-1501532.html - Геновева Ризова, Профилирана гимназия „Христо Ботев“, Дупница
genovvevar@abv.bgрецензент: доц. д-р Николина Георгиева