В статията са разгледани мисловните карти и тяхното приложение в обучението по информационни технологии. Представени са технология и методика за създаване на мисловни карти. Изведени са основните предимства и недостатъци на ръчното и софтуерното мисловно картиране.
Едно от основните и много важни умения, което всеки ученик е необходимо да усвои, е умението да учи бързо и лесно и с лекота да се пригажда към промените. Това може да се случи, ако надградим сегашните методи на преподаване в посока повишаване на мотивацията и стимулиране на интереса да се учат нови неща. Основният акцент тук пада върху мисловните карти (Mind Maps).
Какво представляват мисловните карти
Мисловните карти са естествен и уникален инструмент, който ни дава възможност по творчески и организиран начин да изразяваме нашите мисли и идеи. Те са за всички, които искат да използват огромния потенциал на мозъка си по-ефективно.
Мисловните карти са невероятен инструмент за достигане на информацията до нашия мозък – те са креативно и логическо средство за водене на записки и буквално „рисуват картата“ на нашите идеи. По един уникален начин те обхващат пълния набор от кортикални умения – думи, картини, цифри, логика, ритъм, цветове и пространствo.
Защо да ги използваме
Нашият мозък е спящ гигант. Според много експерти използваме само 1% от пълния си потенциал, който е ограничен от нашето мислене и виждания (Бюзан, 2010).
Мисловните карти представят едновременно „голямата картина“ и детайлите, като подобряват ученето и креативността. Те се прилагат успешно при водене на записки, обобщаване и запаметяване на информация, решаване на проблеми, генериране на идеи, планиране на проекти и много други.
Броят на мислите, идеите и връзките, които нашият мозък може да направи, е практически неограничен, което значи, че и различните начини, по които можем да използваме мисловните карти в наша полза, са безкрайно много (Бюзан, 2010).
За какво могат да ни помогнат мисловните карти в обучението и в частност по информационни технологии
Освен да подпомогнат пряката цел на обучението по информационни технологии, мисловните карти може да се използват като истинска работеща стратегия за активно учене и активно справяне с конкретни проблеми.
Чрез тях може лесно и бързо:
- да се организират големи количества информация;
- да се подпомагат паметта, повторението и обобщаването;
- да се свързват старите знания с новите;
- да се визуализират познавателни структури;
- да се запаметяват нови понятия;
- да се водят по-ефективно записки;
- да се представя ясно информацията на другите, така че да я разбират.
Мисловните карти насърчават изобретателността, а това има положителен ефект върху постиженията на учениците.
Как работят
Мисловните карти са мощен начин за изразяване на мисловни пътеки, картини и асоциации, които вече съществуват в мозъка ни. Те са отражение на лъчистото мислене, което е естествена функция на мозъка.
Основните елементи при изграждането на мисловните карти са изображения, цветове и ключови думи. Те от своя страна стимулират двете основни функции, описващи „езика на мозъка“ – асоциациите и въображението. Именно те активират както лявата, така и дясната половина на мозъка.
Мисловните карти може да се обогатяват със символи и обемност, което ги прави по-интересни и по-красиви, придава им индивидуалност. Всичко това улеснява творческото мислене, запомнянето и обработката на информация.