Технология за създаване на мисловни карти
Използването на мисловни карти през последните години доведе до разработването на различен софтуер за тяхното създаване, като той в голяма степен е съобразен с работата на нашия мозък и спомага за добро графично изразяване на мисли и идеи. Една от тези софтуерни разработки е безплатното уеб приложение Coggle. То има разнообразни функционални възможности и набор от инструменти, с които може да бъдат изпълнявани различни функции. Използването му позволява създаване на красиви мисловни карти много по-бързо и по-лесно и тяхното редактиране – допълване и поправяне. Има възможност за вмъкване на изображения от други файлове, от интернет, за хипервръзки и др. Приложението включва и възможности за форматиране на различните елементи, променяне на техните форми, линии, цветове, шрифтове, запълвания, подравнявания и др. Мисловните карти, създадени чрез него, може да бъдат споделяни с други потребители, вграждани в сайт, експортирани във формати PDF, JPEG, TXT и др. Coggle също така е много добър инструмент, с който самостоятелно или в екип може да се работи ефективно върху мисловни карти и да се проследява напредъкът им, може да се разработват и следят идеи, проекти, планове и задачи. Използвайки го, учениците имат чувството за яснота и организираност на мислите, пробужда се тяхната творческа енергия.
С този инструмент за визуално мислене, използван за улавяне на информация и идеи, се предоставя на учениците по-лесен начин за запомняне на нови понятия, стимулира се креативността им и се изграждат у тях умения за самостоятелно учене, основано на любопитство и експеримент.
Следвайки този ред на разсъждения и търсейки различни начини за по-компактно и атрактивно представяне на материала от модул „Обработка на таблични данни“, задължителна подготовка в 7. клас, стигнах до мисловните карти (Мind Maps) и до уеб приложението Coggle. В тях видях перспективен и приложим начин за представяне на учебната информация и особено за нейното затвърдяване и обобщаване. Използването на мисловни карти може да се разглежда като интерактивно упражнение! Създаването им се фокусира повече върху повторението и тестването на това, което ученикът вече е научил. С тях учениците по-лесно запомнят новите понятия.
Учениците използват с удоволствие Coggle. Приложението променя начина, по който те работят и си сътрудничат, прави дейността им по-продуктивна, улеснява споделянето на информация помежду им.
Н. Атанасова очертава следните причини, поради които използването на мисловните карти е актуален проблем (Атанасова, 2015):
- те все още не са достатъчно познати или по-скоро рядко се прилагат като техника на учене и преподаване у нас;
- стимулират ученето с разбиране, което в много случаи е заменено от механичното учене;
- подпомагат интерактивното преподаване;
- съдействат за подготвянето на компетентни и креативни личности в различни професионални сфери и др.
Удобството на специализираните програми и приложения е, че запазват и по-големи карти, предоставят възможности за тяхното преглеждане и редактиране, позволяват да се използват различни чертежи, шрифтове, изображения, таблици, които да се форматират подходящо. Неудобството на тези програми и приложения е, че най-често са платени, но има и безплатни версии. За работа с тях се изисква ниво на компютърна грамотност, което днешните ученици притежават. По този начин учещите, от една страна, се концентрират върху съдържанието, а от друга – подобряват компютърните си умения.
Основните предимства и недостатъци на ръчно и софтуерно съставените мисловни карти са систематизирани в таблица 1 (Недялкова, 2011).
Таблица 1. Предимства и недостатъци на ръчно и софтуерно съставени мисловни карти
Вид | Предимства | Недостатъци |
Ръчен | Карта се съставя по всяко време при наличие на хартия и молив.
Липсват ограничения за дизайна и оформлението на картата. Няма разходи за софтуер и не е нужно разучаването му. Не се мисли за правописни и други грешки. |
Не могат да се съхраняват дигитално освен като сканирани изображения.
Картата е ограничена от размера на листа и трудно се нанасят промени. Всяка карта е уникална разработка на един до двама души. Възможно е споделяне само ако хората са в същото помещение. |
Софтуерен | Софтуерът е дружелюбен и не е сложен.
Има възможности за създаване на много големи карти. Може да се добавя допълнителна информация, като хиперлинкове, бележки и т.н. Има възможности за редакция на текста, изображенията и другите елементи в картата. Може да се интегрират с друг софтуер и да се създават шаблони. Има възможности за публикуване и споделяне в реално време с други потребители. |
Софтуерът не може да измести креативността на човека.
Цената на софтуера е висока, освен ако не е безплатен. Изисква достъп до компютър и обучение за работа с програмния продукт. Безплатният софтуер има ограничени възможности. Някои потребители предпочитат ръчно да изготвят картите. Споделянето на карти може да е проблемно поради несъвместимост на формати. |