Роботиката и изкуственият интелект намират все повече приложения в редица сфери. Но някой трябва да може да ги конструира и програмира. Някой, който сега е в училище и очаква да бъде подготвен за срещата си с бъдещето. Намирането на начини да се преподава STEM (наука, технологии, инженерство и математика) в училище е сериозно предизвикателство. LEGO®MINDSTORMS®EV3 помага да се ангажират ефективно обучаемите в класната стая от 21. век. В статията е представена образователна иновация, свързана с използване на LEGO роботиката в съвременния учебен процес. Описани са разработените от автора иновативни учебни програми „Изкуствен интелект“ за цикъла 5.–7. клас на основата на LEGO роботиката. Посочено е какви умения придобиват учениците и как се променя връзката учител – ученик в избираемите учебни часове по този предмет.
Потребностите за реализиране на конкурентна икономика, основана на знанието, предпоставят новите образователни приоритети, свързани с интегриране на информационните и комуникационните технологии в учебния процес. Приспособяването на образованието към информационния век не се изразява в едно просто действие за осъвременяване на учебното пространство, а налага пълна промяна на съдържанието, методите и целите на образователната система. То се изразява в цялостна образователна реформа, включително и в промяна на човешкото мислене. В отговор на необходимостта от модернизиране и хармонизиране на образователната ни система със световните и европейските стандарти са приетите Национална стратегия и План за действие за въвеждане на ИКТ в българските училища. Практическото им реализиране е насочено към формирането на личности, които да са уверени, творчески и продуктивни потребители на новите технологии, в частност на информационните и комуникационните технологии.
Разгледаната в статията тема е важна и актуална, защото роботиката и изкуственият интелект намират все повече приложения в редица сфери – в домакинството, производството, образованието, здравеопазването, в спасителните операции и др. Роботите ще ни помагат за изследването на заразени области. Ще заместват човека там, където за него е опасно – в изследване на корабокрушения, за обезвреждане на бомби и мини. Но някой трябва да може да ги конструира и програмира. Някой, който сега е в училище и очаква да бъде подготвен за срещата си с бъдещето.
Тези постановки са в основата на мотивацията ни с няколко колеги да се заемем с разработването на проекта за иновативно училище, а моят педагогически принос е в съставянето на иновативните учебни програми „Изкуствен интелект“ за цикъла 5.–7. клас.
От учебната 2017/2018 година училището ни – ОУ „Пенчо Славейков“, Димитровград – е в списъка на иновативните училища в България. Целта на програмата за иновации в средното образование е създаване на мрежа от иновативни училища в страната в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование и Наредба № 9 от 19.08.2016 г. за институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Иновативните училища са модел на модерното училище, в което подобряването на образователните резултати на учениците, развиването и усъвършенстването на тяхното критично и творческо мислене се реализират чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни програми. В ОУ „Пенчо Славейков“ в избираемите учебни часове се изучава нов предмет – „Изкуствен интелект“, на основата на LEGO роботиката.
Основен фокус на иновацията в ОУ „Пенчо Славейков“ е да се разчупи действащата образователна система; да се променят мисленето и нагласите на цялата училищна общност и тя да се приобщи; да се създаде дух на партньорство и сътрудничество. Ученето да е чрез дейности и преживяване, да се обърнат ролите учител – ученик. Да се формира емоционална интелигентност чрез качествено образование, за да бъде подготовката на учениците адекватна на настоящето, да им помогне да станат щастливи и успешни хора в бъдещето.
Едни от предизвикателствата в действащата образователна система са работата в големи групи с различие в темпа на учене и усвояване на материала; трудностите при осъзнаване на свързаността на теоретичните знания с практическата им приложимост; невъзможността за справяне със задачи от реалния живот; неуменията за работа в екип; липсата на мотивация; страхът от загуби и провал; неумението за ефективно слушане; липсата на самоосъзнатост; трудната саморегулация; неразвитата емпатия.
След тригодишна работа по иновативния план наблюдаваме как иновацията спомага за изграждането на по-активна позиция на учениците, при която е необходимо да изследват и взаимодействат; да мислят и да достигат до собствено разбиране; да свързват знанието с личния си опит и да го прилагат в ежедневието. Отчита се високо ниво на ентусиазъм на учениците по отношение на ученето. Поражда се чувство на увереност в собствените възможности и удовлетворение от постигнатите резултати, изграждат се партньорски взаимоотношения с учителя. Развиват се умения за работа в група, по-добро разбиране на чуждото мнение и толерантност. Намаляват се умората и отегчението към ученето, учебният процес става по-интересен, привлекателен и желан, което помага за преодоляването на проблема със занижената мотивация за учене. Децата се чувстват социализирани и успешни. Ползите от интерактивно изградения учебен процес са многобройни.