Защо точно LEGO роботика
LEGO роботиката дава възможност за конструиране и управление на роботи от LEGO конструктори – любима игра на много деца.
LEGO роботиката е ефективен и забавен начин за учениците да усвоят и приложат знания в областта на физиката, математиката, информатиката, информационните технологии и дори английския език. Необходими са само ентусиазъм и въображение.
С няколко мотора, сензори за светлина, звук, разстояние, допир, мощна „мислеща част“ и малко въображение от LEGO конструктор може да се построи LEGO робот, който може да прави (почти) всичко.
LEGO роботиката е един по-практичен поглед върху науката, първи стъпки в света на роботите (даващи базата, знанията и контактите за развитие) и забавни часове на проектиране и създаване на мърдащи, ходещи, хапещи, свирещи и понякога необичайни роботи.
Чрез LEGO роботиката децата навлизат по иновативен и достъпен начин в света на програмирането. Виждат практическото приложение на математиката и други науки. Изследват как функционира заобикалящият ни свят и опознават света на новите технологии. Развиват своето мислене, експериментират, учат се да решават проблеми и да работят в екип. Добиват по-добра преценка за това как роботите допълват работниците.
LEGO®MINDSTORMS®EV3 позволява да се достигне до ключови идеи на STEM дисциплините, като се използва лесна платформа за програмиране. На учениците се дава възможност да си изградят дизайнерско мислене на практика и да генерират идеи. Те с лекота използват LEGO компонентите, като проектират, тестват и изграждат модели и решават конкретни проблеми в екипи.
Какви умения придобиват учениците
Учениците умело работят с хардуер и софтуер. Те получават шанса да изпитат както процеса на проектиране, така и отстраняването на грешки. Чрез съвместната работа със съучениците и учителите те се насърчават да задават въпроси и да изпробват по-усъвършенствани концепции за програмиране, като цикли, условни процеси и променливи от различни типове данни, които са подходящи за по-напредналите.
Проектират модели като решения на сложни индустриални проблеми с множество критерии и ограничения.
Планират, провеждат и споделят изследванията, за да анализират научните принципи в различни области на физиката.
Прилагат науката и математическите концепции, за да успеят техните идеи.
Развиват компютърни и мисловни умения, докато изследват и кодират роботи, които симулират автономни устройства.
Изграждането на проекти от учениците води до съчетаване на физическия и дигиталния свят и придобиване на по-задълбочено разбиране за процеса на проектиране.
Връзката учител – ученик
В хода на преподаване на учебния материал учителят вмъква в съдържанието на предмета свои емоционални и ценностни оценки независимо от желанието си, като по този начин оказва влияние чрез своите убеждения, приоритети, мотивация, житейски възгледи.
В процеса обучение – учене двете страни си взаимодействат непрекъснато, учейки се една от друга.
Ученето при всеки ученик се осъществява по различен начин и с различен темп, затова е необходимо използването на различни подходи от учителя.
Индивидуалното възприемане (или невъзприемане) на учителя от ученика или обратно също оказва огромно влияние върху усвояването на знанията.
При прилагането на разработената от нас методика учениците са активната част, те са изследователи, а учителят е техен помощник. Ролите са разменени. По време на урока в училище учениците задават въпроси на учителя, търсят отговори на трудно решими задачи за изясняване на темата, правят упражнения и дискутират това, което са научили. Прилага се методът на обърнатата класна стая. Така обучението се индивидуализира – всеки ученик обръща внимание на детайлите, които са неясни за него, и сам определя темпа си на работа. Типичният урок в клас и домашната работа сменят местата си, в класната стая се експериментира. Учителят прави подготовката и планира проектните дейности, като изхожда от крайните резултати, от знанията и уменията, които иска учениците му да усвоят посредством реализирането на проекта. Помага на учениците да формулират и задават правилно въпроси, да разберат как да мислят като експерти, да презентират, публикуват и представят това, което са научили.