Учебната програма
Стандартната учебна програма по информационни технологии за 5. клас не увлича учениците на тази възраст, имайки предвид бързото развитие на технологиите в последните години. Уникалната комбинация от изграждане с познатите LEGO елементи, лесен за използване софтуер за кодиране и ангажиране на учебни програми, свързани с научни предизвикателства, прави кодирането забавно и подходящо за учениците от началното и средното училище. Въвеждат се нови методи на преподаване, които се основават на учене чрез действие и преживяване. Учениците учат ненасилствено, в сътрудничество, решават конкретни задачи, свързани с реалния живот. Създава се нова образователна среда.
Новата учебна програма „Изкуствен интелект“ се изучава в избираемите часове в по една паралелка от 5., 6. и 7. клас, със спираловидно натрупващи се съдържание и тежест през годините. Нейната цел е да се формират и развият у учениците навици и качества, които да ги направят успешни в начинанията им; да им се създадат самочувствие и увереност, за да се изградят като ефективни личности, способни да се справят с реалните житейски предизвикателства; да се запази и разгърне детската любознателност. Изучавайки този предмет, учениците придобиват знания и умения сами да създават собствен робот и да го програмират. За тях програмирането става разбираемо, интересно и вълнуващо. Развиват своето аналитично мислене, въображението и креативността си. Мотивирани са да надграждат и усъвършенстват познанията си в областта на информационните технологии и така да се превърнат в бъдещите технологични откриватели. Визуалният език за програмиране е изключително подходящ за изучаване на основните концепции в програмирането – променливи, условни оператори, цикли, подпрограми.
Акцентът на обучението в 5. клас е върху усвояването на знания и умения за работа с LEGO MINDSTORMS, конструирането на роботи, познаването на софтуера, използването на алгоритми с условия и повторения чрез визуална среда за блоково програмиране.
В 6. клас се набляга на конструирането на по-умни роботи и използването на сложни алгоритми с условия и повторения. Необходимо е учениците да контролират поведението на роботите и да извършват анализи на данните от сензорите.
В 7. клас се акцентира върху експертната работа с LEGO MINDSTORMS. Учениците проектират система от програмирани роботи, които задвижват топка, събират и поставят различни обекти, имитират производство, разграничават цветове. През тази учебна година те работят проектно базирано. В края на обучението учениците имат един цялостен проект, който ще бъде описан и представен.
LEGO роботиката е технологична иновация, която служи като инструмент за реализирането на мисията да се подготвят младите хора за активно включване в пазара на труда, социалните процеси и комуникации. Да придобият уменията, нужни на 21. век, които биха им помогнали да се чувстват пълноценни участници в обществото.
- Красимира Илиева, главен учител по информационни технологии в ОУ „Пенчо Славейков“, Димитровград
krasilia@abv.bgрецензент: доц. д-р Николина Георгиева