В съвременния свят дигитализацията на образователния процес взема превес и това води до засилване на хиподинамията сред студентите. Това е и основната причина да се търсят нови, атрактивни методи и форми за двигателна активност на учещите. Настоящото изследване разкрива нагласите на студентите за включване в спортноанимационни дейности като част от учебния процес по спорт в Софийския университет „Св. Климент Охриски“.
Студентите попадат в групата от хора, нуждаещи се от подобряване на нивата на физическа активност. През периода на тяхното следване те се сблъскват с редица вредни фактори като нездравословно хранене, прием на алкохол и наркотици, инертност и недостатъчна физическа активност. Всичко това допринася за цялостно нарушено здравословно състояние, което може да бъде подобрено чрез двигателна активност. Един от вариантите за справяне с проблема е включването на нови, атрактивни дисциплини по спорт в учебните програми, за да се повиши интересът на студентите към спортните занимания и да се привлекат по-голяма част от тях към активности, които ще подобрят значително здравния им статус. Такива възможности ни предоставя спортната анимация с нейното богатство от спортни активности и форми за тяхното практикуване. По своята същност спортната и туристическата анимация представляват съвкупност от различни услуги и активности за поддържане на необходимата физическа дееспособност, здравен, социален и познавателен статус на потребителите (Прокопов, 2019; Прокопов, 2013).
Спортната анимация се явява един комплексен продукт, осигуряващ разнообразни физически активности и възможност за индивидуално моделиране на физическото натоварване в голям диапазон. Спортно-туристическата анимация е неизчерпаем източник на форми, методи и средства на обучение (Прокопов, 2019).
Специфичните особености на туристическата анимация определят трите основни направления: спортно, рекреационно и спортноразвлекателно. Анимационната дейност, използваща средствата и методите на физическата култура и спорта, има важно значение и намира широко приложение като услуга, която задоволява нуждите на здравната превенция и образованието (Прокопов, 2013; Янева & Прокопов, 2013).
Предишни проучвания по въпроса са установили положителните нагласи и отношение на студентите от Софийския университет към провежданите до този момент зимни и летни учебно-спортни практики и участието в различни спортни активности с цел подобряване на общото си физическо и здравословно състояние (Прокопов, 2018: Янева, Туманова, Прокопов & Михайлова, 2013). В наши проучвания те определят като отлична възможност включването в учебните програми по спорт на екстремни спортни дисциплини като част от спортноанимационния продукт. Според тях това би увеличило значително интереса към спорта като учебна дисциплина.
Целта на настоящото изследване е да проучим нагласите на студентите относно практикуването на спортноанимационни дейности.
Методи
- Анкетен метод. За да се установят и анализират данни, свързани с нагласите на студентите, изготвихме анкета, включваща въпроси за информираността им относно съдържанието и структурата на спортноанимационния продукт, за спортните дисциплини, които те предпочитат да бъдат включени в него, въпроси, свързани с мотивацията им за занимания с такива спортни дисциплини, предпочитаната форма на провеждане на заниманията и евентуалния здравословен и емоционален ефект от тях.
- Метод на статистическа обработка и графичен анализ. За по-обхватен анализ резултатите от анкетата обработихме в процентни стойности и онагледихме в графичен вид.
Субект на изследването са 70 мъже и жени студенти, занимаващи се със спорт „спортно катерене“ към Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Анкетното проучване е проведено през учебната 2019/2020 година. Въпросите в анкетата засягат области като мотивация за избора на спортната дисциплина, удовлетвореност от дисциплината до този момент и др.