На въпроса „Под каква форма бихте искали да се провеждат спортноанимационните дейности?“ 21% избират блокови часове, 24% предпочитат съботно-неделна форма, 53% биха искали дейностите да са част от зимни и летни учебно-спортни практики и 2% не могат да преценят.
В отговорите на този въпрос доминиращо е желанието на студентите спортните дейности да не се провеждат всяка седмица в рамките на учебния час по спорт, а да бъдат блоково организирани или в учебно-спортни практики. Това, разбира се, влиза в противоречие с факта, че здравословният ефект от спорта изисква той да се практикува постоянно, без огромни прекъсвания. Тук според нас е мястото на спортния педагог, който да включи в промеждутъците между два модула или практики спортни занимания, неизискващи прекалено много от бюджета на свободното време на студента и имащи поддържащ ефект.
На въпроса „Смятате ли, че спортноанимационните дейности биха довели до положително развитие на здравословното и физическото Ви състояние?“ 85% от анкетираните отговарят положително, скептично настроени са само 5% и 10% не могат да преценят.
Резултатите категорично показват, че студентите са напълно убедени в здравословния ефект от спорта и необходимостта от редовни спортни занимания, но както виждаме от отговорите на останалите въпроси, те желаят повече разнообразие, емоция и екстремност в предлаганите им спортове.
На базата на получените резултати от изследването може да се направят следните изводи:
- Нагласата на студентите към практикуването на нови за тях спортове е положителна.
- Спортната анимация може успешно да се включи в учебните програми по спорт.
- Спортният педагог трябва постоянно да се стреми, освен да прилага конвенционалното учебно съдържание, да включва и иновациите в преподаването по спорт и да предлага нови, атрактивни и предпочитани от студентите спортни дисциплини.
- 1. Прокопов, И. (2019). Анализ на спортно-туристическата анимация като специфична двигателна и познавателна дейност в детските градини (с. 227–234). В: Съвременни тенденции на физическото възпитание и спорта. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. Прокопов, И. (2018). Проучване на удовлетвореността от качеството на провеждане на зимна учебно-спортна практика за студенти от Софийския университет. i-Продължаващо образование, т. 13: https://diuu.bg/emag/8500
3. Прокопов, И. (2013). Анализ на понятието „анимация в туризма“ и мястото на туристическата анимация в България (с. 141–165). В: Годишник на СУ. Т. 86. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
4. Янева, А. & Прокопов, И. (2013). Изследване на мотивите за участие и предпочитаните форми и съдържание в спортноанимационната и туристическата дейност, съчетана с тиймбилдинг програми (с. 37–46). В: Годишник на СУ. Т. 86. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
5. Янева, А., Туманова, Б., Прокопов, И. & Михайлова, Е. (2013). Исследование отношения студентов Софийского университета к здоровому образу жизни посредством физической активности и здорового питания (с. 90–95). В: Образование в созданию современной действительности. Возможности и ограничения. Т. І. Седльце.
- доц. д-р Антон Хиджов, СУ „Св. Климент Охридски“ – Департамент по спорт
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева