Упражнения за усъвършенстване на техниката на играта
Имитационно изпълнение пред огледало на удари по отскочила топка. От изходно положение тенис стоеж се изпълняват дланов и обратен удар, като изпълняващият чрез самонаблюдение следи за правилно изпълнение – траектория на ракетата, положение на тялото.
Разчленено изпълнение пред огледало на удари по отскочила топка. От изходно положение позиция на готовност последователно се изпълняват подготовка за удара, замах до точката на обръщане, контакт с топката и завършващата част на дланов и обратен удар. Между всяка от горепосочените фази на изпълнение движението се прекъсва и се следи за правилното положение на тялото на тенисиста и на ракетата.
Изпълнение на серии удари по отскочила топка (форхенд и бекхенд) с партньор на тенис корт от сервис линията. Целта на упражнението е да се изпълняват множество повторения без грешка в умален корт. Може да се изпълнява и в облекчени условия, като се използват олекотени топки.
Изпълнение на серии удари по отскочила топка (форхенд и бекхенд) с партньор от основната линия. Целта е да се изпълняват множество повторения без грешка. Играещите трябва да следят за правилния „тайминг“ на изпълнението – подготовката за ударите трябва да започва рано, контактът с топката се търси пред тялото на тенисиста. Ударите трябва да се изпълняват плавно и движението на ракетата да се завършва докрай с отпусната ръка. Тенисистите трябва да са в движение и постоянно да се стремят да заемат правилна позиция в корта след всеки удар.
Имитационно изпълнение на замах за начален удар. Изходно положение – позиция за сервис. На шийката на ракетата се поставя тенис топка и се изпълнява част от замаха – ракетата с топката минава над главата на тенисиста, спуска се зад тила и се връща до начално положение, като топката трябва да остане на ракетата. Следи се за правилно положение на лакътя на играещата ръка.
Хвърляне на тенис топка за изпълнение на сервис. Изходно положение – позиция за начален удар. Подхвърля се тенис топка и се пуска да падне на земята. Ако упражнението се изпълнява на тенис корт, топката трябва да пада на около 50 см пред основната линия. Следи се за това хвърлящата ръка да се движи успоредно на основната линия и движението да е само от раменната става. По този начин значително се подобрява точността на изпълнение.
Разчленено изпълнение на серия начални удари. От изходно положение позиция за сервис се изпълнява замахът за начален удар, след което се подхвърля топката и се изпълнява ударът. Следи се за правилна траектория на движението на ракетата и точно подхвърляне на топката.
Цялостно изпълнение на серия начални удари от основната линия със заснемане на изпълненията с камера (може и да е на мобилен телефон). След края на тренировката се прави самоанализ за нивото на изпълнение и се сравнява с изпълненията на професионални тенисисти.
Желание у студентите за допълнително време за тренировка има, както и възможности за намиране на партньор и терен. Повечето от студентите работят, докато учат. Това им дава възможност да използват платформата MultiSport, която позволява с издаването на пластична карта от работодател да се ползват спортни терени и занимания на много ниска цена. Други платформи в интернет пространството, като TennisBooking, Click&Play, „Играй тенис“, позволяват лесно да бъде намерен спаринг или тренировъчен партньор. Така само с няколко клика от мобилния телефон може да се организира спортно занимание. В спорт като тениса това не представлява никакъв проблем, тъй като за да се играе играта, е необходим само още един.
Заключение
Самостоятелните занимания с тенис играят съществена роля в запазването на здравето на трениращите. Те могат да бъдат основополагащи за израстването на студентите не само като тенисисти, но и като личности.
Придобиването на компетенции от трениращите самостоятелно за съдържанието на всяка една тренировка, за самоанализ и самоконтрол при изпълнението на отделните удари е от ключово значение за подобряването на техническата им подготвеност и за това те да изпитват удоволствие от играта и да спортуват редовно.
Ефектът от предложените от нас тренировъчни програми ще бъде анализиран в бъдещата ни изследователска работа.
- 1. Иванов, И. (2000). Физическо възпитание във ВУЗ. София: УАСГ.
2. Йорданов, Д. (1989). Спорт и туризъм за всички. София: Медицина и физкултура.
3. Йорданов, С. (2010). Въоръжени сили на България и физическа подготовка и спорт на военнослужещите. София: НСА Прес.
4. Йорданов, Е. & Йорданов, С. (2011). Самостоятелна физическа подготовка на студентите от СУ ,,Св. Кл. Охридски“, трениращи тенис (с. 152–155). – В: Оптимизация и иновации в учебно-тренировъчния процес. Трета международна научна конференция, СУ – Департамент по спорт. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
5. Калайков, Й. (1982). Сам на себе си треньор. София: Медицина и физкултура.
6. Купър, К. (1981). Нова аеробика. София: Медицина и физкултура.
7. Русев, Р. & Златев, З. (1998). Ръководство за управление на физическото натоварване в различните образователни степени. София: Народна просвета.
8. Янев, Б. и др. (1982). Физическо развитие, физическа дееспособност и нервно-психическа реактивност на населението. София: Медицина и физкултура.
- доц. д-р Евгени Йорданов, СУ „Св. Климент Охридски“ – Департамент по спорт
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева