3.1. Методи и средства за обучение при изучаване на темата „Планиране на маркетингово проучване“
В процеса на планиране на маркетинговото проучване учениците трябва да определят източниците на информация, методите и средствата на проучването, да изготвят документи и форми, в които да регистрират данните от него. За целта може да се изготви компютърна презентация, която да бъде споделена на екран по време на видео урок.
Компютърната презентация може да бъде изготвена от учител или от ученик.
Учителят изготвя компютърна презентация, чрез която нагледно, кратко и ясно може да представи учебното съдържание (фиг. 1).
Целта на изготвяната от учениците презентация е различна. В нея те представят избраните от тях маркетингов инструментариум и информационна система, които ще използват при извършване на маркетинговото проучване. Когато презентацията се изготвя от учениците, е необходимо учителят да даде указания за нейния обем и за съдържанието и да поясни, че планираните средства трябва да отговарят на планираните методи и източници на информация. Създаването на компютърната презентация е процес, който отнема време, затова тази задача е подходяща за домашна работа.
При дигиталното обучение домашните работи са предизвикателство, защото изпълнените задачи лесно може да се копират и препращат между учениците. Ето защо учителят е добре да постави различни условия за тяхното изпълнение, например по отношение на текста, на използваните средства за представяне на домашната работа – графики, схеми, таблици, изображения и др.
Популярно средство за събиране на информация в маркетинговото проучване е анкетната карта. Тя се използва при извършване на анкетно допитване – метод, чрез който се изучава мнението на анкетираните лица. Учениците трябва да могат да изготвят форма на анкетна карта, която да съдържа въпроси за банковата услуга – обект на проекта. Учителят запознава учениците със същността, предназначението и съдържанието на анкетните карти. Той може да постави задача да изготвят анкетна карта, като използва споделящ екран по време на видео урок за показване на указание за формирането на въпросите и отговорите в нея (табл. 2).
За планиране на маркетинговото проучване учениците трябва да изготвят маркетингов план. Учителят може да изготви образец на документа (вж. следващия пример) и да го изпрати за попълване от учениците с прикачен файл в обучителната дигитална платформа на адреса на съответния клас.