План за маркетингово проучване
I. Общи положения
- Съдържание на документа: …………………
- Предназначение на документа: …………………
- Обекти на проучването: …………………
- Основна цел на проучването: …………………
II. План
Планирани маркетингови дейности | Срок за изпълнение | Отговорник |
I. Подготовка на маркетинговото проучване | ||
1. Определяне на източниците на информация | ||
2. Определяне на проучвателните методите и средства | ||
3. Планиране на извадката и методите за контакт | ||
4. Изготвяне на формуляри за регистриране на данни | ||
5. Изготвяне на бюджет на проучването | ||
II. Извършване на маркетинговото проучване | ||
1. Проучване на конкурентите | ||
2. Проучване на потребителите и техните потребности | ||
3. Проучване на факторите на околната среда | ||
III. Обработка, представяне и анализ на резултатите от маркетинговото проучване | ||
1. Статистическа обработка на информацията | ||
2. Представяне на резултатите от проучването | ||
3. Анализ и оценка на резултатите от проучването | ||
IV. Сегментиране и определяне на целевия пазар | ||
1. Сегментиране на пазара | ||
2. Определяне на целевия пазар | ||
3. Позициониране на продукта | ||
V. Разработване на маркетингови стратегии | ||
1. Разработване на продуктова стратегия | ||
2. Разработване на ценова стратегия | ||
3. Разработване на комуникационна стратегия | ||
4. Разработване на пласментна стратегия | ||
5. Разработване на рекламна стратегия |
Дата: Изготвил плана:
3.2. Методи и средства за обучение при изучаване на темата „Извършване на маркетингово проучване“
В маркетинговата част на проекта учениците сами или под ръководството на учителя извършват проучвания, правят обобщения и анализи, изготвят оценки и вземат решения по отношение на реализирането на планираните маркетингови дейности. Основните методи за преподаване на необходимите знания и умения, които учителите могат да използват, са обяснителният и информационно-съобщителният, а за учене – изпълнителският и изследователският. Преподавателят съобщава определена информация и данни и обяснява тяхното предназначение. В процеса на обучение той поставя задачи на учениците, свързани с търсенето, селектирането, проучването и анализирането на икономически и други данни и информация.
- Проучване на предлаганите от реалните и учебните банки продукти и услуги
Проучването на реалните и учебните банки и на предлаганите от тях услуги и продукти се извършва чрез интернет. Проучва се информацията, публикувана на техните сайтове, профили в социалните мрежи. Проучването може да се извърши по време на учебния час в реално време или като задача за домашна работа. Когато проучването се осъществява по време на учебния час, екранът на компютъра може да бъде разделен на две части (фиг. 2). В първата част учителят може да сподели таблица за попълване на изследваните данни. Втората част да се определи за отваряне на сайтове и профили на проучваните банки. По този начин учителят може едновременно да показва в реално време актуална информация и да обяснява реализирани маркетингови решения от банките. Учениците, следейки екрана на компютъра, могат да коментират и анализират данните от проучването.
- Проучване на мнението на потребителите на изследваните услуги
В условията на дигитално обучение събирането на информация от потребителите на банкови услуги може да се извърши:
– по телефона;
– чрез имейл;
– чрез социални мрежи;
– лично.
Учениците изпращат изготвените от тях анкетни карти на приятели, съученици и други лица или провеждат проучването в дома си с роднини. След събирането на информацията получените данни трябва да бъдат обработени и представени чрез планираните от учениците средства, например диаграми (фиг. 3). Резултатите от направеното проучване се анализират и е подходящо да бъдат обсъдени по време на видео урок. Учениците могат да използват споделящ екран при видео урок или да изпратят съобщение на адреса на класа в обучителната платформа с получените резултати от направеното от тях маркетингово проучване.
- Проучване на факторите на околната среда
Проучването на факторите на околната среда най-лесно се осъществява чрез сайтовете на Националния статистически институт, Българската народна банка и други институции, които публикуват актуални данни за страната. Тези проучвания отнемат много време, поради което учителят може да възложи на учениците да изготвят доклад за конкретен фактор. Подходящи теми за доклади са: нормативно регулиране, инфлация, безработица, доверие в банковата система, доходи на населението и др. Докладите може да бъдат изпратени на електронния адрес на класа в обучителната платформа. Четейки докладите, учениците могат да търсят и коментират връзки и зависимости между различните фактори. За тази цел те могат да се включват по всяко време в текстови чат в обучителната платформа или социалните мрежи. По време на видео урок учителят може да организира дискусия на тема „Положителни и отрицателни въздействия на факторите на околната среда върху реализирането на маркетинговите стратегии на банките“.