3.3. Методи и средства за обучение при изучаване на темите „Сегментиране на пазара“ и „Определяне на целеви пазар“
Подходящ метод, който може да се приложи в процеса на дигитално обучение по време на видео урок, е беседата. При беседата учениците и учителят провеждат разговор на определена тема, в хода на който се задават въпроси и се дават отговори, свързани със съдържанието на учебния материал. Този метод ефективно може да бъде използван при преподаване на темата „Сегментиране на пазара“. При сегментирането потребителите се разделят на малки еднородни групи въз основа на определени характеристики. Темата е подходяща за беседа, защото учениците са натрупали достатъчно опит след извършването на проучването и могат да разсъждават и отговарят на въпросите. Освен това тя теоретично е изучавана и по предмета „Икономика на предприятието“ в раздел „Маркетинг“. Примерни въпроси за водене на беседата: Каква е разликата между описателната и поведенческата сегментация? Кои са основните признаци за сегментиране? Към кой тип сегментация се отнасят признаците пол, възраст, степен на образование и доходи?
След провеждането на беседата учителят може да постави задачи за упражнение, с които да провокира аналитичните умения на учениците по темата.
Примерни задачи за упражнение върху темата „Сегментиране на пазара“
Задача 1. Определете целевата група от потребители за ползване на кредитни карти от физически лица, като се съобразите с посочените по-долу показатели.
- Описателна сегментация: местоживеене, пол, възраст, образование, семейно положение, брой членове в домакинство, професия, среден месечен доход.
- Поведенческа сегментация: тип на потребителя, потребности, отношение към банката, нагласа за ползване на банкови продукти.
Задача 2. Отговорете правилно ли е определена целевата група за рекламиране на разплащателните услуги на банката за юридически лица.
- Описателна сегментация – местоживеене: България; форма на собственост: частна; юридически статут: без значение; структура: без значение; регистрация по ДДС: задължителна; брой персонал: 300; история на фирмата: 5 години; клиенти: без значение; отрасъл: търговия; обем на продажбите: без значение.
- Поведенческа сегментация – тип на потребителя: нови клиенти; потребности: плащания в страната; отношение към банката: доверие; нагласа за ползване на услугата: положителна; готовност за възприемане на условията: много висока.
3.4. Методи и средства за обучение при изучаване на темата „Маркетингови стратегии на търговската банка“
Съществена част от изготвянето на бизнес проекта е разработването на маркетингови стратегии. Подходящи методи за обучение са мозъчната атака и работата в група. Съчетаването на двата метода предполага да се генерират и споделят голям брой идеи за кратко време от всеки член на групата по поставена от учителя тема. Обучението на учениците ще бъде още по-ефективно, ако се използват методите записване на идеи при „игра на думи“ и асоциации с предмети, образи, думи. При провеждането на учебния час учителят разделя класа на групи, които във виртуални стаи за групи предлагат своите идеи за продуктова, ценова, пласментна, комуникационна или рекламна стратегия.
Примерна структура за генериране на идеи. Тема: „Кредити за населението“; продукти: потребителски кредит, жилищен кредит; реклама: цветове (зелен, син, жълт), рекламни послания (удобство, сигурност, спокойствие), рекламни лица и изображения (дом, семейство, банкер); комуникация: офис, телефон, електронна поща, онлайн чат.
Учителят начертава схема за генериране на идеи за рекламна стратегия върху интерактивна дъска и поставя задача на учениците да допълнят схемата със свои идеи (фиг. 4).
4. Методи и средства за обучение при изучаване на правно-организационната, финансовата и банковата част на бизнес проект
Правно-организационната част на проекта съдържа описание на организацията на дейностите в проекта, с финансовата се определят разходите и неговата ефективност, а банковата част е свързана с прилагане на маркетинговите стратегии.
Схемата е подходящо средство за представяне на структурата на банката в правно-организационната част на проекта. Структурата на банката съдържа звената и длъжностите, ангажирани с дейностите по проекта. Освен структура учениците трябва да изготвят управленски план и да проучват длъжностни характеристики. Проучването на всички длъжности за кратко време е непосилна задача за един ученик, затова учителят определя всеки ученик да проучи и подготви за презентация една длъжностна характеристика.
Обучението върху правно-организационната част на проекта ще бъде по-ефективно, ако се проведе учебна игра, по време на която да се симулира събрание на банковите служители. На това събрание учениците „влизат“ в ролите на банкови служители (според проучената от тях длъжност). По време на урока те обясняват своята работа, отговарят на въпроси и защитават мястото си при реализирането на дейностите от организационно-управленския план на бизнес проекта.
Учебната игра може да продължи при усвояването на умения от учениците за разработване на банковата част на проекта. Учениците изпълняват ролите на банкови служители, като извършват дейности, описани в съответните длъжностни характеристики. Например специалистът по продажби изготвя и представя условията на банката за банковите продукти, юристът – образци на банкови документи, началникът връзки с обществеността – план за комуникация, рекламният специалист – брошура и други рекламни материали.
Във финансовата част на бизнес проекта учениците планират разходи, правят изчисления и финансови прогнози и защитават изготвен от тях финансов план. В него се определят разходите, свързани с проекта – за материали, консумативи, трудови възнаграждения, външни услуги и др. Подходящ метод за обучение на учениците по тази тема е работата в екип. Всеки член на екипа трябва да проучи информация, свързана с даден разход, и да предложи най-добрата оферта за покупка на проучвания от него материал, консуматив или външна услуга. Разпределението на учениците в екипи и обмяната на разсъждения и информация биха спомогнали за определяне на оптималните разходи за реализирането на бизнес проекта. Обсъжданията на извършената работа от членовете на екипа може да бъдат организирани в самостоятелен групов текстови, телефонен или видео чат в социалните мрежи. Всеки екип може да изпрати чрез обучителната платформа или на личен имейл на учителя разработения от него финансов план. Учениците трябва да са отговорни в изпълнението на задачите, защото учителят трудно ще следи и осъществява контрол върху тяхната работа. Контрол може да се осъществи, ако той бъде допуснат в груповия чат и е предварително уведомен за времето на провеждане на обсъжданията.
5. Заключение
Подготовката на учениците за държавния изпит по практика на професията в условията на дигитално обучение е предизвикателство. Не всички имат компютри и таблети, връзката с интернет може да бъде нестабилна или прекъсната, платформата за обучение да „изхвърли“ ученика или учителя по време на урока, а постоянното използване на компютър да доведе до физическа и психическа умора. Същевременно използването на компютър за подготовката на учениците е задължително, защото те пишат проект и правят различни проучвания. За всеки проблем може да се намери и решение. За да се намали стресът и повиши мотивацията за участие в дигиталното обучение, е необходимо учителите да подбират правилните методи и средства. Например част от уроците може да се провеждат като лекции, беседи или дискусии през телефонния чат на социалните мрежи и платформи, без да се налага учениците да са непрекъснато пред монитора на компютъра. Може да се използват също разнообразни дигитални образователни ресурси и средства. Дигиталните платформи позволяват едновременно да се обясняват понятия и процеси, да се извършват проучвания в интернет, гледат изображения и презентации, споделя информация, водят дискусии и решават казуси, а всичко това прави уроците по-интересни.
Учителите трябва да се съобразяват с новите технологии и ресурси. Това обаче не означава игнориране на класическите методи за обучение, а ефективно съчетаване с новите интерактивни методи. С прилагането на различни методи и средства учениците бързо и лесно усвояват учебния материал, разбират сложните процеси и успешно се подготвят за държавните изпити.
- 1. Манчева, Д. & Стоянова, Д. (2012). Сборник с документи по банково дело. Учебна банка и учебна практика за 12. клас. София: Мартилен.
2. Чавдарова-Костова, С., Делибалтова, В. & Господинов, Б. (2012). Педагогика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Даниела Манчева, Национална търговско-банкова гимназия, София
dmancheva83@gmail.comрецензент: доц. дпн Славка Ненова