През последните десетилетия в рамките на институциите на ЕС, както и на други институции от общоевропейски характер, като например Съвета на Европа, се утвърди едно предпочитание към модела на интеркултурното образование като стратегия за образователна дейност в мултикултурна среда.
У нас тази модел намира конкретизация в лицето на различни форми на образователна интеграция, изразяваща се в такива педагогически дейности, които целят осигуряване на достъп на всички деца и ученици до качествено образование, както и приобщаването им към единни граждански ценности, като заедно с това обаче се гарантират условия за пълноценната реализация и развитие на техните културни идентичности.
На 21-ата сесия на Постоянната конференция на министрите на образованието на 48-те страни – членки на Съвета на Европа, проведена през ноември 2003 г. в Атина, се приема Декларация по въпросите на интеркултурното образование в новия европейски контекст. В нея се констатира, че европейските общества са многообразни по отношение на етническите групи, културата, езика, религията и образователните системи; отчитат се потенциалните социални конфликти и неразбирателство, които могат да възникнат от съвместното съществуване на системи с различни ценности; изтъква се желанието да се запази мултикултурната природа на европейското общество и да се избегне ситуацията, при която глобализацията усилва процесите на изключване и маргинализация.
Конференцията подкрепя стартирането на проекта „Новото интеркултурно предизвикателство към образованието: религиозното многообразие и диалогът в Европа“, допринасящ за общите цели на взаимното опознаване, респекта и научаването да живеем заедно, както и проекта „Образование за децата роми“, който набляга на принципите на интеркултурното образование.
В заключителната част на Декларацията се набелязват следните основни задачи:
- Да се поднови концептуалното изследване върху интеркултурното образование с цел адаптирането на терминологията и ясното определяне на съдържанието и на контекста му;
- Да се подпомогне изграждането на разбиране за европейските измерения на образованието в контекста на глобализацията чрез принципите за зачитане на човешките права, многообразието, отвореността към другите култури, диалога между религиите и „Евро-арабския диалог“;
- Да се ускори работата в областта на методите за обучение и дидактическите помощни средства с цел предоставяне на страните членки на образователен инструментариум, благодарение на който ще бъде взето под внимание интеркултурното измерение в учебния план и учебните програми;
- Да се развиват аналитични инструменти и да се проучват и разпространяват добрите практики на интеркултурни и плуралистични подходи в учебниците;
- Да се разработват програми, насочени към общуването и взаимното разбирателство, особено чрез изучаването на езици и като се поощрява осъзнаването на добавената стойност на лингвистичното многообразие за мултикултурното общество;
- Да се окуражават страните членки да въвеждат интеркултурното образование с цел осъществяване на диалог между отделните култури;
- Да се окуражават проучванията върху знанията за обществото и сътрудничеството, като се стремим „да се научим да живеем заедно“, и върху интеркултурните аспекти на образователните системи;
- Да се подкрепят инициативите и практиките за демократично управление в училищата, по-специално чрез партньорство, участие на младежта, сътрудничество с общностите, родителите и гражданското общество;
- Да се разработват индикатори за гарантиране на качеството чрез образованието за демократично гражданство, при отчитане на интеркултурното измерение, развитието на индикаторите за качество, на инструментариум за самооценка и саморазвитие на образователните структури;
- Да се укрепва интеркултурното образование и управлението на многообразието в рамките на програмата за непрекъсната подготовка на образователния персонал и да се окуражават страните членки да участват в тази програма чрез семинари по теми, пряко свързани с целите на настоящата Декларация;
- Да се развиват образователни стратегии и методи за работа за подготовка на учителите да управляват новата ситуация в училищата, възникваща в резултат на дискриминацията, расизма, ксенофобията, сексизма и маргинализацията, и да решават по мирен път конфликтите;
- Да се окуражават страните членки да гледат на управлението на многообразието не като на проблем в отделните училища, а като на нещо, което засяга цялото общество, особено по отношение на политиките в социалната, семейната имиграционната сфера;
- Да се направи необходимото за превръщане на интеркултурното образование като важен компонент в образователните политики на страните членки, което включва съответни мерки на ниво учебен план и учебни програми, управление на училището и подготовката на учителите.
Дейност в мултикултурна среда. У нас тази модел намира конкретизация в различни форми на образователна интеграция, изразяваща се в такива педагогически дейности, които целят осигуряване на достъп на всички деца и ученици до качествено образование, както и приобщаването им към единни граждански ценности, като заедно с това обаче се гарантират условия за пълноценната реализация и развитие на техните културни идентичности.
В периода 2016–2021 г. се налага тезата за конфедеративност на културите в условията на приобщаваща мултиетническа среда (МОН). Демокрациите работят добре, когато хората притежават личностна и кооперативна рефлексия. Тук е мястото да се поставят въпросите: Може ли да се приобщават ценностни ориентации на субектите? Интеркултурното образование има ли място в приобщаващото образование?
Принципът на демократичност включва в себе си демократичното равенство, демократичното представителство, демократичното участие, свободното и равно упражняване на правата, както и защита при нарушаването им. Философията на учредяването и съществуването на ЕС е единство в многообразието, т.е. политика спрямо различието, изразена в приемането му и в признаването му за ценност от общностна величина. Различието не е препятствие за развитие. Негативното му приемане води до конфликтни и противоречиви ситуации и рискове. Различието се възприема по-лесно, когато се разбира взаимозависимостта.
Европейският съюз е мултиетническа, мултинационална и мултикултурна общност, т.е. обединение, което иманентно включва различието. Затова освен приемането на различията съществува необходимост от изграждане на рефлексия за равноправно взаимодействие между различията. Приемането и разпознаването на различията са условие за съществуването на друг стълб на социалните отношения в ЕС – равенството. То е ключ към балансирани отношения и ефективно провеждане на принципите на демокрацията и правовата държава. Още Всеобщата декларация за правата на човека постановява в началните си разпоредби, че всеки разполага с правата, които тя предоставя, без всякаква дискриминация. Следователно равенството и недопускането на дискриминация са гарант за ефективна защита на правата на човека. Все повече имигранти, мигранти и бежанци търсят своето бъдеще и живот в рамките на Общността. Това провокира изследователите да признаят усложнените етнорелигиозни и етнополитически проблеми както сред населението на самите държави членки, така и катализираните от необходимото съжителство между имигрантите и традиционното население. Освен междуетническия диалог процесите на миграция естествено пораждат нови социални проблеми – относно достъпа до пазара на труда, до здравеопазване и образование, имат отношение към развитието на националните икономики и на регионите като конкурентоспособни и привлекателни за инвестиции и живот. Споменатите факти имат специфични решения, но всички те опират до интеграцията на малцинствата, които са в неравностойно отношение спрямо мнозинствата.
Интеграцията бива два вида: механична и технологична. Допреди няколко години в план европейско образователно пространство се акцентираше на механичната интеграция на малцинствата.
У нас съществува Комисия за защита от дискриминация, която реализира своите функции в съответствие със Закона за защита от дискриминация (2003). Международните договори и вътрешното законодателство гарантират на всяко лице, принадлежащо към етническо или религиозно малцинство, правото на равенство пред закона и на равна защита от закона.
Законът за защита от дискриминация осигурява на всяко лице равенство пред закона; равенство в третирането и във възможностите за участие в обществения живот и ефективна защита срещу дискриминация.
Съществуващата Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (2015–2020) на МОН акцентира на подходите, формите и методите за интеграция в условията на образователната институция. По нея е разработен и приет стандарт по интеркултурно образование, в рамките на ДОС, ГЗЕИО – Гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование (2012, 2016), към Закона за предучилищното и училищното образование (2016).
До 2030 г. България ще трябва да направи значим напредък в решаването на социалните, политическите, образователните, здравните и културните проблеми на ромите. Интегрирането на малцинствата в българското общество, и особено интегрирането на ромите, е от изключително значение за просперитета на цялото българско общество, за неговата национална, социална и етническа сигурност. В тази насока е необходим комплексен и интегриран организационен подход, който едновременно решава актуалните проблеми, но и постепенно ограничава и премахва базисните причини за ромската бедност, изолация и самоизолация.
Интеркултурното образование има за предмет социалното включване и взаимодействие чрез образователни подходи и технологии на равнище кооперативна, комуникативна и личностна рефлексия на деца и ученици от етническите малцинства, както и на групи, идентифициращи се от друга нация, религия и етнос (Колева, 1994, 2005; Шипман, 1998). Неговата цел е изграждане на една рефлексивна ценностно ориентирана личност, споделяща ценностите на ЕС и ценностите на конкретната държава, на която тя е гражданин.
Управленската цел е създаване на реални политически, социално-икономически и културни предпоставки за пълноценната интеграция на малцинствата в българското общество. Тя предполага:
- значим напредък в социално-икономическата интеграция на малцинствата;
- повишена социална чувствителност на държавата и обществото към негативни нагласи спрямо малцинствени и религиозни групи;
- недопускане на дискриминационни практики в сферата на образованието.
Приоритет на образованието в интеркултурна среда са преодоляването на етническите предразсъдъци и неприязън между локални етнически групи и общности, които са в основата на проявите на дискриминация и нетолерантност, и стимулирането на междукултурната рефлексия и емпатия между етническите общности.