В статията са разгледани различни видове образователни игри, приложими в обучението по физика и астрономия, които повишават ефективността на процеса на учене. Предложен е обобщен алгоритъм за създаване на образователни игри по учебния предмет чрез използване на дидактически задачи.
Използването на образователните игри в обучението по физика и астрономия предполага нов подход към съдържанието на изучавания материал, както и ново по вид взаимодействие на субектите. Този процес протича в интерактивна образователна среда, която включва активното участие на учениците чрез осъществяване на връзките ученик–ученик и учител–ученик.
Основната цел на образователните игри в обучението по физика и астрономия е подобряване на знанията, уменията и отношенията на учениците, повишаване на желанието им за учене и предизвикване на позитивни чувства към учебния предмет чрез превръщането на стандартните задачи в интересни и занимателни, които да направят обучението атрактивно и въвличащо в дейност.
В основата на образователната игра стои дидактическата задача. Тя е елемент от образователната игра, но с други изисквания: да предизвика интерес у учениците, да ги активира, за да участват в процеса, да ги мотивира, за да търсят отговор или решение. Образователната игра трябва да бъде интересна и предполагаща действие към прилагане или откриване на нови знания. Превръщането на една „сериозна“ дидактическа задача в забавна образователна игра може да се осъществи чрез спазването на обобщения алгоритъм от схема 1.
Схема 1. Алгоритъм за създаване и приложение на образователна игра
Да вземем например задачата, която е във всеки тест или е въпрос след урока по физика и астрономия при изучаването на закона на Ом за част от веригата или на темата „Електрично съпротивление“: Как ще се промени съпротивлението на проводник, ако дължината му се намали/увеличи 2, 3 или 4 пъти, а напречното му сечение се увеличи/намали 2, 3 или 4 пъти? Тази задача изисква не само пресмятане на съпротивление съгласно ДОС, а и знания по математика – отношения, степенни показатели, дължина, лице на окръжност, разбиране на връзките между кратните и производните мерни единици, но не всички ученици знаят и умеят това. Очакваният резултат от задачата е учениците да са усвоили зависимостта на съпротивлението от дължината на проводника и неговото сечение при проводник от един и същ материал. Решението на тази дидактическа задача изисква време, за да бъде обяснено всичко това от учителя, а ученикът да слуша и записва или да се включи при заместването… Адаптирането на задачата може да стане бързо и лесно, а учениците да участват активно в процеса. Първата стъпка, която трябва да направи учителят, е да се промени условието на задачата, например: „Подредете проводниците по нарастващо/намаляващо съпротивление…“, а може и с доза хумор да привлече вниманието и да предизвика интереса: „Къс и тънък, къс и дебел, дълъг и дебел или дълъг и тънък проводник имат най-малко/най-голямо съпротивление?“, рисувайки следната фигура (фиг. 1).
Фигура 1. Дидактически материали
Следващите стъпки са: изготвяне на подходящи дидактически материали (напр. фиг. 1), избор на форма – индивидуална или групова/екипна работа, и накрая едно състезание – за най-бърз и верен отговор. Игровият процес е по-динамичен, ако се работи в екипи или малки групи. Учениците заместват, подреждат и спорят вътре в екипа/групата – един съвсем по-различен процес. А учителят влиза в ролята на консултант и подпомага работата, обобщава. Задачата предизвика затруднение при учениците, които не са осъзнали математически връзката и отношението между дължина и сечение на кръгъл проводник (лице на кръг) или по-точно имат затруднения със степенните показатели. При обучението в електронна среда и приложението на същата образователна игра учениците се справят доста по-бързо, тъй като имат възможност за проверка. В този случай ролята на учителя е основна, защото той трябва да изведе и изясни математически зависимостта за това подреждане.
Чрез образователните игри по физика и астрономия може да се решават и възпитателни, и обучителни задачи, както и да се стимулира положително отношение към учебния предмет. Основната функция на всяка от задачите, която се включва в системата на образователните игри, е да предизвика интерес и провокира активност от страна на ученика за решаването й. Игрите се приемат с по-позитивни чувства и подтикват към дейност, а оттам и мотивират за учене.