Образователни игри, приложими в процеса на обучение по физика и астрономия в 9. клас
Съществуват различни видове дидактични игри, които се открояват със своето обучаващо съдържание, познавателна дейност на участниците, игрови действия и правила, организация на учебния процес, при която се осъществяват и взаимоотношенията ученик–ученик и ученик– учител, и новата характерна роля на преподавателя, и поради това може да ги наричаме още образователни игри.
В часовете по физика и астрономия в 9. клас най-често използвани и най-подходящи за възрастовите особености на учениците са следните образователни игри.
- Физични кръстословици или задачи ребуси, „решетка от думи“
За създаването им е необходимо да се изготви графиката на кръстословицата или решетката, т.е. конструкцията, и да се съставят въпроси към нея. В интернет пространството съществуват различни видове приложения за конструирането им, което улеснява създаването на кръстословиците или решетките от думи.
Физичните кръстословици или задачи ребуси са дидактически материали със забавен характер, които може да бъдат отнесени към интерактивните методи на обучение и по-конкретно към образователните игри. Приложими са към всяка една методична единица по физика и астрономия и може да бъдат разработени в различни варианти. Разновидност на кръстословиците са игрите на думи или още „решетка от думи“. Много често в практиката при организиране на обобщителните уроци или към урок за решаване на задачи учителят по физика и астрономия използва кръстословица или игра на думи за активизиране на дейността на учениците. Тази образователна игра се приема с интерес от учениците до 16-годишна възраст.
- Игри тип „домино“
Приложими са за проверка дали учениците познават основните явления, закони и понятия от областите на компетентности, посочени в учебната програма по физика и астрономия. Разновидност на играта домино са т.нар. образователни игри за съответствие – „съвпадащи двойки“ и „групиране“, при които също трябва да се намерят съвпадащи елементи – напр. основни понятия, величини, явления, техните означения, мерни единици или изображения.
Учителят може да подготви игра „домино“ с цел да се актуализират знания и да се провери нивото на тяхната усвоеност, както и да се повиши интересът към работата. Подходящо е тази образователна игра да бъде приложена например в началото на часа – в рамките на 3 до 5 минути, за активизиране на дейността на учениците и с цел кратковременно повторение или актуализиране на учебното съдържание.
Игрите тип „домино“ активизират учащите и повишават ефективността на урока, придават му „живот“, а предимствата са в съчетаването на умствената дейност с движение и възможност за индивидуални въпроси, осигуряващи самостоятелната работа на учениците и тяхното творчество.
- Тест-игри или игри тип „състезание“
Тест-игрите или игрите „състезание“ служат не само за установяване на нивото на придобитите от обучението знания, но и за създаване на добро настроение. Този тип игра може да бъде проведена както индивидуално, така и като екипна работа, а допълнително придаденият ѝ състезателен характер води до активизиране на всички ученици и позитивна атмосфера в класа. Учителят определя броя на задачите в „състезанието“, а ученикът избира дали ще се състезава сам със себе си, или със свой съученик, когато е в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС). В присъствена среда сценарият, времетраенето и изборът на формата за провеждането на тест-играта се определят от учителя. Недостатък: изисква дълга подготовка от страна на учителя, но предимствата са повече – например използването на работа в екип дава възможност за кратко време да бъдат оценени голяма група ученици, както и за сравняване на знанията на различни лица върху един и същ материал, спомага формирането на качества като отговорност, точност, активност, съзнателност и др.
- Игри тип пъзел
Например: попълни липсващата величина от формулата, така че да бъде вярна и за следващата формула; попълни празните места в таблицата, подреди правилно, така че дадените връзки да са верни, и др.
Образователните игри по физика и астрономия може да се използват за онагледяване на знания в уроците за нови знания, както и в уроците за решаване на задачи и за обобщение. Те имат интерактивен характер, тъй като предразполагат към действие, което се осмисля и преживява.
Среди и начини за осъществяване на обучението с използване на образователни игри
Предимството на образователните игри е, че може да бъдат осъществени както в ОРЕС, така и в присъствена среда. Единствената разлика е в сценария, по който се прилагат. Например присъствената среда позволява по-голяма активност на учениците, използване на екипна работа, а за да придадем по-интерактивен характер на обучението, образователната игра може да се превърне в състезание между екипите за най-бързо, пълно и вярно решение. В електронна среда тази допълнителна интерактивност се губи, но при осъществяването на задачата отново имаме действие, разместване и решение, макар и индивидуално от всеки ученик. Условията за провеждане на обучението са много различни – по-голямата част от дейностите в електронна среда принадлежат на учителя. Той трябва да избере не само подходящите образователни игри, но и подходящите средства за провеждането им. Дейностите и движенията, които прави учителят при споделен екран, трябва да предизвикат ученика да се включи и да участва в обучението. Учителят трябва да подпомага учениците при намирането на решенията чрез изписване на необходимите зависимости. И не на последно място – трябва да осъществи обратната връзка, чрез която да определи какво е разбрал и какво може ученикът.
Изготвянето на дидактическите материали за образователните игри зависи основно от приетия сценарий – те може да бъдат разработени в книжен вариант или създадени на компютър чрез използване на различни платформи и приложения.
Заключение
Адаптирането на дидактическите задачи в образователни игри става лесно, като се следва представеният по-горе в схема 1 обобщен алгоритъм. Образователните игри създават условия за постигане на целите и задачите на обучението по физика. Те съдействат за повишаване на самостоятелността на учениците и на тяхната познавателна активност.
Образователните игри предоставят възможност на учениците да се изявяват в учебния процес репродуктивно-продуктивно или творчески в няколко образователни среди на взаимодействие: учител – ученик – учител, ученик – компютър – учител. Те насърчават учениците към самостоятелно решаване на задачите. И не на последно място, образователните игри допринасят за повишаване на мотивацията за учене и на самостоятелността в работата на учениците.
- 1. Галанов, П. (1994). Изграждане на дидактиката на физиката като технология за подготовка и провеждане на обучение по физика в средните училища. София (хабил. труд).
2. Иванов, Ив. Интерактивни методи на обучение: https://angelsto.files.wordpress.com/2015/07/1.pdf
3. Илчева, Юл. (2005). Дидактически материали по физика със забавен характер за проверка и оценка на знанията на студентите във висшите технически учебни заведения. В: Годишник на Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Т. 48, Св. IV. Хуманитарни и стопански науки.
4. Коджаспирова, Г. М. & Коджаспиров, А. Ю. (2003). Педагогический словарь. Москва: Изд. центр „Академия“.
5. Тодорина, Д. (2010). Създаване на интерактивна образователна среда (теоретични и приложни аспекти). В: Интерактивните методи в съвременното образование. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
- Надка Минчева, Професионална гимназия по фризьорство и ресторантьорство, Пазарджик
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова