Кариерното развитие на педагогическите специалисти предоставя възможност за усъвършенстване на компетентностите им при последователно заемане на учителски или възпитателски длъжности или при придобиване на степени с цел повишаване на качеството и ефективността на образованието. Длъжностите са: учител, възпитател; старши учител, старши възпитател; главен учител, главен възпитател. Основа за кариерно развитие на педагогическите специалисти са учителският стаж, получените квалификационни кредити, придобитата професионалноквалификационна степен, както и резултатите от атестирането им. По-големият брой квалификационни кредити и по-високата ПКС са основание за по-бързо кариерно развитие на педагогическите специалисти независимо от учителския стаж.
При извършване на атестиране оценката освен за кариерното развитие може да служи и за насочване за повишаване на квалификацията и поощряване на атестирания педагогически специалист. Регламентира се въвеждането на Информационен регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. Министърът на образованието и науката организира създаването му.
С Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти се определя Държавният образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в системата на предучилищното и училищното образование. Стандартът създава предпоставки за повишаване на авторитета и социалния статус на педагогическите специалисти, изграждане на система за продължаваща квалификация, за професионално усъвършенстване и кариерно развитие.
В него са определени:
1) функциите, образованието и професионалната квалификация, необходими за заемане на длъжностите на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в институциите от системата на предучилищното и училищното образование;
2) правомощията на директорите на институции в системата на предучилищното и училищното образование;
3) условията и редът за организиране и провеждане на практическата подготовка на стажант-учителите;
4) професионалните профили;
5) условията и редът за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, за придобиване на професионалноквалификационни степени и системата от квалификационни кредити;
6) целите, функциите и съдържанието на професионалното портфолио;
7) условията и редът за кариерното развитие на педагогическите специалисти;
8) условията и редът за атестиране на педагогическите специалисти;
9) обстоятелствата, които се вписват в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти.
Наредбата урежда създаването и поддържането от Министерството на образованието и науката на Информационна база данни за анализи и прогнози за кадрово обезпечаване на системата на предучилищното и училищното образование с педагогически специалисти. Регламентирано е, че директорът осигурява условия за повишаването на квалификацията и за кариерното развитие на педагогическите специалисти и утвърждава план за организирането, провеждането и отчитането на квалификацията, съобразно със стратегията за развитие на институцията.
Главните учители освен основните си функции изпълняват и допълнителни. Те са длъжни да планират, организират и отчитат вътрешноинституционалната квалификация, да анализират институционалните квалификационни дейности, да координират участието в професионални общности, обмяната на добри педагогически практики, включително и по преподаване за придобиване на ключови компетентности от децата и учениците, да подпомагат новоназначените учители и стажант-учителите в случаите, когато са определени за наставници.
Старши учителите са упълномощени да изпълняват освен основните си функции и допълнителни – да организират и отчитат вътрешноинституционалната квалификация и да подпомагат новоназначените учители.
Към функциите на ръководителите на направление „Информационни и комуникационни технологии“ допълнително задължение е да участват във вътрешноинституционалната квалификационна дейност за ефективно използване на дигиталните технологии и за прилагане на информационни продукти и софтуер.
През 2016 г. е обнародвана Наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“. В нея и в коментираната Наредба № 15 от 2019 г. е уредена практическата подготовка на стажант-учителите. Тя се организира и провежда в училищата при условията на сключения договор между съответната институция и висшето училище, в което се провежда обучението за придобиване на професионална квалификация „учител“. За стажант-учителите, които не заемат учителска или възпитателска длъжност, практическата подготовка се организира от висшето училище, в което се обучават, и се провежда в училището, с което висшето училище има сключен договор. За тези, които заемат учителска или възпитателска длъжност в институция в системата на предучилищното и училищното образование, но не притежават професионална квалификация „учител“ и се обучават във висше училище, за да я придобият, самостоятелното участие в образователния процес се осъществява чрез изпълнението на нормата за преподавателска работа като част от трудовите им задължения и се зачита за проведена практическа подготовка. За стажант-учителите е неоходимо да бъде осигурен учител-наставник.
Наставници могат да бъдат учители, които заемат длъжността „старши учител“ или „главен учител“. Те получават допълнително възнаграждение, определено в индивидуален договор с висшето училище. Стажантите осъществяват практическата си подготовка под непосредствено наблюдение и ръководство на учител-наставник от училището, в което се провежда подготовката, и преподавател от висшето училище. Подготвя се план с график за съвместна работа във връзка с изпълнението на дейностите за времето, в което се провежда практическата подготовка. Задължение на учител-наставника е да ръководи практическата подготовка на стажант-учителя, като: представя годишното тематично разпределение по учебни предмети; показва различни видове уроци; консултира и участва при планирането и разработването на урока, като съблюдава спазването на учебната програма, подпомага формулирането на целите, избора на методи и техники на преподаване, одобрява ги и помага за осъществяването им; демонстрира интерактивни и иновативни методи на преподаване и на педагогическо взаимодействие и подпомага избора на техники за мотивиране и поощрение и на критерии за оценяване на напредъка на учениците; стимулира участието в обсъждането на наблюдаваните уроци; подпомага подготовката, организирането и провеждането на цялостната работа, като се консултира с преподавателя от висшето училище; дава аргументирано мнение и оценка за работата на стажант-учителя по време на педагогическата практика.