Планирането, организирането, координирането, управлението и контролът на дейностите за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти на национално ниво се осъществяват от Министерството на образованието и науката, което определя ежегодно приоритетни области за продължаващата квалификация. На регионално ниво се осъществяват от регионалните управления на образованието, които разработват планове за квалификация на педагогическите специалисти като част от годишния план в съответствие с приоритетните области за продължаващата квалификация, с националната и регионалната политика и съобразно с потребностите от квалификация на педагогическите специалисти в съответния регион.
Дейностите за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти на общинско ниво се осъществяват от общинската администрация в съответствие с общинската образователна политика и съобразно с потребностите от квалификация на педагогическите специалисти в съответната община.
Дейностите за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти на институционално ниво се осъществяват от училищата по план за квалификационна дейност като част от годишния план и в съответствие със: стратегията за развитие на институцията; установените потребности за повишаване на квалификацията; резултатите от процеса на атестиране; годишните средства за квалификация, част от които се разходват в съответствие с приоритетните области за продължаващата квалификация, определяни ежегодно от Министерството на образованието и науката; правилата за организирането и провеждането на вътрешноинституционалната квалификация, съгласувани с педагогическия съвет и утвърдени от директора на институцията; възможностите за участие в международни и национални програми и проекти.
Контролът на дейностите за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти се осъществява на национално или на регионално ниво съответно въз основа на заповед на министъра на образованието и науката или на началника на регионалното управление на образованието. Директорът на институцията упражнява контрол по отношение на изпълнението на плана за квалификационната дейност и участието на педагогическите специалисти в квалификационните дейности на национално, регионално и институционално ниво. Контролът на обучението на педагогическите специалисти по програми, вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, се осъществява от оправомощени от министъра на образованието и науката длъжностни лица.
Квалификацията на педагогическите специалисти е въвеждаща – за адаптиране в образователната среда и за методическо и организационно подпомагане, и е задължителна за педагогическите специалисти, които са постъпили за първи път на работа в системата на предучилищното и училищното образование, и продължаваща – за непрекъснато професионално и личностно усъвършенстване, за кариерно развитие и успешна реализация чрез периодично актуализиране и допълване на знанията, уменията и компетентностите (Наредба № 15/2019).
Въвеждащата квалификация може да се организира в рамките на вътрешноинституционалната квалификация. Работодателят определя наставник в срок до два месеца от встъпването в учителска длъжност на педагогическия специалист. Наставникът подкрепя новоназначения учител в процеса на адаптирането му към учителската професия и го подпомага методически и/или административно при изпълнението на задълженията му като класен ръководител и др.
Продължаващата квалификация се извършва от висши училища, научни организации, специализирани обслужващи звена или обучителни организации, чиито програми са одобрени от министъра на образованието и науката или от оправомощено от него длъжностно лице.
Организационни форми за повишаване на квалификацията:
- За продължаващата квалификация: курсове, семинари, тренинги, школи, практикуми, лектории, уебинари; специализации, свързани с методическата, педагогическата, психологическата подготовка на педагогическите специалисти, с конкретна предметна област или с управление на образованието; професионално-педагогическа специализация; майсторски клас като интерактивна форма на обучение на учители новатори чрез представяне на педагогическите им постижения, споделяне на положителен професионален опит, обсъждане на актуални тенденции и прилагане на иновативни технологии и практики; форуми (научно-практически конференции, пленери, кръгли маси) за представяне на резултати от проучвания, изследователска и творческа дейност, за професионална изява и презентиране на добри, иновативни практики или постижения;
- За вътрешноинституционалната квалификация: лектории, дискусионни форуми; открити практики, методическо подпомагане; презентации на творчески проекти, резултати и анализи на проведени педагогически изследвания и постижения; споделяне на иновативни практики.
Въз основа на достигнатото равнище на квалификация педагогическите специалисти могат да придобиват последователно следните професионалноквалификационни степени: пета ПКС, четвърта ПКС, трета ПКС, втора ПКС и първа ПКС.
Обученията на педагогическите специалисти за придобиване на професионалноквалификационни степени се осъществяват от висши училища, създадени по реда на Закона за висшето образование. Процедурата по присъждане на ПКС се осъществява от департамент на висше училище, което провежда обучение за придобиване на професионална квалификация „учител“ и има програмни акредитации за провеждане на обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“ по специалност от професионално направление съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ по докторска програма, съответстваща на учебен предмет от училищната подготовка. Присъдената професионалноквалификационна степен се удостоверява със свидетелство по образец (Наредба № 15/2019).