2. Граждански и социални компетентности
Ще започна този текст с описание на компетентностите, които трябва да се придобият от учениците, изучаващи този предмет. Те са изведени от осемте ключови компетентности, посочени в Европейската референтна рамка. Ще посоча какви ценности, знания и умения трябва да притежава индивидът, за да се реализира като активна част от гражданския и обществения живот, което е целта на обучението по гражданско образование. Изброявайки ги, ще изведа ключови понятия, които в края на текста ще използвам за примери за приложение на прототипната теория при въвеждането им и усвояването им от учениците.
В Европейската референтна рамка като по-ценни от репродуктивното знание и знанието със специфична насоченост се посочват адаптивността и творческото мислене. Една от ключовите граждански компетентности, дефинирана в този документ, е обществената и гражданска компетентност, т.е. „знания, умения и отношения, необходими за личностната реализация на индивида в обществото“ (Легурска, 2012: 132). За постигане на тази реализация са необходими знания за социалната общност, в която израства индивидът, и за формите и начините на организация на живота в гражданското общество. Ако индивидът е усвоил тези знания, той ще демонстрира адекватно поведение, свързано с конструктивно общуване; разбиране на различна гледна точка; справяне с проблеми и пр. Освен това придобиването на тези компетентности цели развиване на отношения, свързани с обществените норми (сътрудничество, асертивност и почтеност) и гражданските закони (зачитане на човешките права, на различни културни идентичности, активна гражданска позиция) (Легурска, 2012: 133). Обучението по гражданско образование е пряко свързано с усвояването на тези компетентности, така че младите хора да растат като активни бъдещи членове на обществото, готови да участват в неговото управление, с усещане за принадлежност и съпричастност към общност, по-голяма от семейството.
Сред дефинираните осем компетентности са обществените и гражданските компетентности, които по своето съдържание могат да гарантират на младите хора в края на задължителното им образование потенциал за пълноценно и съзидателно участие в обществения и трудовия живот, да уважават културните различия и да проявяват толерантност (Захариев, Стоименова & Легурска, 2012: 58).
Гражданската компетентност обезпечава индивидите за пълноценно участие в гражданския живот на основата на познанията за обществени и политически концепции и структури. Тя включва познаване на основни понятия, свързани с гражданското общество, като: демокрация, справедливост, равенство, граждански права и пр. (Легурска, 2018: 24). Така формулирано, се поставя ключова задача на преподавателите и авторите на учебници по предмета „Гражданско образование“ – не просто да се предадат знания, които учениците да усвоят, но с усвояването им да се гарантира потенциал за пълноценно участие в обществения и трудовия живот. Овен това се набляга на развиването на практични умения, а не на усвояването на обем от знания, което изисква и различна методология на преподаване.
В програмата по предмета „Гражданско образование“ е заложен аспект за развиване на социални умения, които да спомагат за безконфликтно общуване между подрастващи от различни социални групи. Тези умения са свързани с възможността за „изразяване и защитаване на лична позиция, без да се показва неуважение към тази на другия; разбиране на различна гледна точка, без да се приема като собствен възглед; активното слушане, изискващо разбиране и внимание; умението да се дефинира проблем и да се търсят обективни начини за решаването му; анализ на последиците от всяко решение; преформулиране на агресивни в позитивни послания; посредничеството като добронамерена намеса в спор като неутрална трета страна“ (Неминска & Суличка, 2018: 1301). Част от тези компетентности са свързани не само с усвояването и усъвършенстването на т.нар. меки умения (soft skills), които безспорно са полезни за всеки индивид за реализацията му както в личен план, така и на пазара на труда, но важна роля заема и самият език – доброто владеене и разбиране на употребата на думите, тяхното съдържание и асоциацията, която някои думи могат да предизвикат у слушателя.
Тук изведох уменията, необходими за личностна реализация на индивида в обществото, както и ключовите понятия, които трябва да се усвоят, за да се придобие гражданска компетентност. Целта е тези понятия, както са дефинирани в учебника по гражданско образование за 11. клас, да се сравнят с ежедневната им употреба, така че да се разкрие тяхното съдържание по начин, близък до естествените лингвистични интуиции на учениците.