Читателският клуб като форма за развиване на четивната грамотност
Акцентирам на четивната грамотност, защото смятам, че да отгледаме четящи и грамотни млади хора, е от първостепенна важност. Това е от особено значение за бъдещото им развитие като активни и пълноценни граждани. Водена от това си разбиране, предложих на учениците да сформираме читателски клуб. В тази форма видях възможност да активизирам приятни и полезни дейности на учениците с книгите, с идеята те да допринесат за повишаване на четивната грамотност на четвъртокласниците.
При формирането на рецептивни умения чрез обучението в читателски клуб изборът ми на методически инструментариум е продиктуван както от целите на нововъведението, така и от целта на обучението по български език и литература и от новите изисквания към образователния процес по предмета. Използвам методи, похвати, форми, съобразени с възрастовите особености и с интересите на учениците, със спецификата на изучавания учебен материал, с очакваните резултати по ДОИ. Подходящото им съчетаване води до развитие на четивната грамотност, до формиране на умения за социална адаптация и до повишаване на мотивацията за четене и учене.
Важна роля има материалът, който ще се чете в читателския клуб. Насочвам вниманието на учениците към книги, които са подходящи за тяхната възраст, но същевременно им давам възможност да избират и такива според своите интереси.
За реализирането на изложените дотук идеи са необходими следните условия:
- Желание за работа в тази посока от страна на учителя. Той трябва да бъде силно мотивиран, за да вдъхнови и учениците. В тази връзка, дадох ход на въображението си, за да измисля нови предизвикателства за учениците, и наистина работих с огромно желание.
- Достатъчно време, което може да се отдели за четене, анализиране на литературни текстове, разсъждения. Часовете по занимания по интереси са прекрасна възможност за целенасочена работа.
- Формиране на читателски клуб. Когато учениците са обединени в обща цел и дейности, те ще бъдат допълнително мотивирани. Читателският клуб е важен. Хубаво е те да дадат име на клуба, за да усещат, че имат принос в тази дейност. Моите ученици решиха, че читателският клуб ще се казва „Деца слънца“.
- Мотивация на учениците да четат за удоволствие. Трудна мисия, но не и невъзможна. За да стимулираме развитието на четивните умения и интереси, учениците трябва да четат за удоволствие. Прекрасна възможност дава Националната награда „Бисерче вълшебно“ с организатор Фондацията за насърчаване на четенето „Детски книги“. Това е първата награда за детски и тийн книги в България, чието жури са деца от 5 до 16 години. Книгите са разделени в 4 възрастови категории и 1 категория с нехудожествени книги: Откриватели (5–7 г.), Изследователи (8–10 г.), Мечтатели (11–13 г.), Майстори (14–16 г.), Нещотърсачи (нехудожествени). Учителят трябва да търси възможности за споделяне на читателските мнения и начини да свърже учениците си с други четящи връстници. Това допълнително ще засили интереса им към четенето, а оттам несъмнено ще се отрази и на тяхната четивна грамотност.
- Актуална литература. Това е другият важен момент. Учениците няма как да бъдат впечатлени от нещо, което не им е забавно. Ако книгите бъдат спечелени като награда от участие в конкурс или читателски дейности, това още повече ще ги мотивира.
- Въвличане на учениците в забавни дейности с книгите. Учителят трябва да бъде креативен и да измисля разнообразни дейности, в които да включи учениците. Учебният процес в тези часове не трябва да бъде монотонен, а гъвкав, динамичен, различен.
- Разнообразни ресурси. Това също е много важно. Освен съвременни книги учениците трябва се запознаят и с различни по форма текстове. В своята работа например използвам и живи листове – Liveworksheets, както и дигитални ресурси.
- Смяна на обстановката. Четяхме в класната стая, като променях подредбата на чиновете. Някои ученици си носеха възглавнички и сядаха на земята; при обучението в електронна среда четяхме от разстояние; четяхме на двора или в училищния кът за четене.
- Обратна връзка. Осъществяването на обратната връзка е изключително важно. Правехме го след всеки учебен час, за да знам как се чувстват учениците – кое бихме могли да използваме за в бъдеще и кое да премахнем от нашата работа, къде да наблегнем и т.н.
- Осигуряване на награди за най-активните. Учениците трябва да виждат и усещат, че забелязваме техните успехи. Не всеки път имах възможност за грамоти, но пък устно или чрез отразяване в електронния дневник им показвах, че одобряваме тяхното поведение. Всичко в тази посока ги мотивира.
- Търпение. Тук няма вълшебна пръчица и резултатите не идват за ден. Реализирахме технологията за една учебна година, като провеждахме заниманията всеки петък по два часа и вложихме всичко от себе си.
Процесът за развиване на четивната грамотност на учениците изисква пълно себеотдаване от страна на учителя. Само така учениците ще се мотивират да четат и желаните цели ще бъдат постигнати.
- 1. Петрова, Св. & Дамянова, Адр. (2011). Четивната грамотност като предизвикателство към съвременния човек: Как да помогнем на учениците да се справят успешно с четенето. София: ЦКОКУО.
2. Радев, Пл. (2005). Обща училищна дидактика. Пловдив: Унив. изд. „Паисий Хилендарски“.
3. Сорокин, Н. А. (1974). Дидактика. Москва: Просвещение.
4. Фауст, Х. & Хрусанов, Г. (1975). Повишаване умствената активност на учениците в учебния процес. София: Народна просвета.
5. https://azcheta.com/initsiativata-knigohodets-na-biserche-valshebno-2020-s-nova-tsel-lunata/
6. https://www.biserche.com/nominirani-zaglaviya/
7. https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2793128894cf (ресурс на автора) - Калинка Русалова, ОУ „Васил Левски“, Пловдив
рецензент: гл. ас. д-р Весела Мирчева