Баскетболът е една от най-интересните спортни игри. Динамизмът и емоционалността ѝ, богатото съдържание от най-ефектни технически и тактически средства я правят любим спорт на хората от различна възраст, но най-вече на учениците. Именно поради тази причина е изключително актуален въпросът за усъвършенстването и прилагането на нови средства и методики на обучение и тренировка. Представеното в статията изследване има за цел да установи удовлетвореността на активно занимаващи се с баскетбол ученички от прилагането на модифицирана методика на тренировка, отговаряща на съвременните изисквания на баскетболната игра.
Установяването на нивото на ученическата удовлетвореност от прилагането на иновативни методи и средства е един от инструментите за измерване на интереса на учениците към новите форми на обучение по време на учебно-тренировъчния процес. Ученическата удовлетвореност е важен показател, който влияе върху очакванията и възприятията на обучаваните (Прокопов, 2018; Oliver, 1980; Scarpello & Campbell, 1983). След като е измерена, тя служи като индикатор за бъдещо устойчиво развитие и в значителна степен оказва въздействие както върху успеха на учениците по време на учебно-тренировъчния процес, така и по отношение на качеството на преподавателската практика.
Процесът на ученическа удовлетвореност е представен на фигура 1.
Фигура 1. Процес на ученическа удовлетвореност
Преимуществата на баскетболната игра безспорно са много, което от своя страна дава възможност на треньорите и преподавателите постоянно да търсят нови методи и средства за повишаване на ефективността от играта.
Съвременният характер на баскетболната игра подтиква играещите към пълноценна изява на двигателните и психическите им способности. Практикуването на баскетбола стимулира способността за поддържане на висока активност на двигателно-функционалната система, която предизвиква благоприятни морфологични и функционални изменения в организма на занимаващите се.
Баскетболната игра е дейност, която протича при непрестанна промяна на интензивността ѝ. Редуването на различна по своята интензивност дейност в рамките на играта въздейства благоприятно върху подвижността на нервните процеси, като стимулира тяхната активност (Темков, 1996).
Баскетболната игра има силно изразен емоционален, интелектуален и волеви характер. Под нейно въздействие интензивно се развива способността за анализ, синтез и вземане на решения, което се отразява положително върху формирането на оперативното мислене и умствената дейност (Гьошева, Църов & Църова, 1989).
Чрез баскетболната игра се създават възможности за косвено въздействие при решаване на възпитателните задачи, включително и превенция на училищната агресия (Прокопов, 2019). Сложните взаимоотношения, които възникват между играещите в нападение и в защита, ги приучват към съгласуваност в действията за постигане на общата цел. Същевременно се усъвършенства способността за инициативни и самостоятелни действия в процеса на преодоляване на основните, допълнителните и неочакваните трудности в играта.