Модел на проектно базирано обучение
Целта на създадения и приложен в педагогическата ми практика модел е да се повиши успеваемостта на учениците и измери ефективността на знанията и уменията, придобити в учебния процес по информационни технологии в 5. клас чрез проектно базирано обучение.
Моделът е центриран върху разработването на учебни задачи под формата на тематични проекти, чрез които се усвоява трайно и осъзнава предназначението на инструментариума в използваното програмно средство, вместо заучаването и механичното изпълнение на последователност от стъпки.
Заложеното в 5. клас учебно съдържание се надгражда в следващите класове, като акцентът в този клас е върху усвояването на знания и умения за създаване на документи с графични обекти. Останалите теми са насочени към придобиването на начални представи и умения за използване на приложен софтуер и експериментиране при решаване на задачи, свързани с изучаваните учебни предмети в 5. клас.
Поради тази причина реших да обединя три модула (MS Paint, MS Word и MS PowerPoint ) и да проследя успеваемостта на петокласниците вследствие на проведеното експериментално обучение. Смятам, че това интегриране на модулите е полезно и ефективно за учениците.
Същността на модела се изразява в задаване на индивидуални проекти, изпълнението на които включва използване на интегрираните три модула, и проследяване на нивото на знанията и уменията на учениците, придобити чрез ПБО. Този модел е съобразен и подходящ за условията на обучението от разстояние в електронна среда (ОРЕС), в които работихме последната година.
Съдържателно обучението е базирано на Държавните образователни изисквания по ИТ за прогимназиален етап на основната образователна степен.
Основният акцент в оценяването на постиженията на учениците от 5. клас е върху придобитите практически умения за реализиране на определена задача на компютър и наличието на първоначални знания за същността на изучаваните технологии.
Експерименталното обучение е организирано по следния начин:
1. Задаване на 14 теми за разработване на проект, свързани с празници, традиции и обичаи в България.
2. Демонстрация от учителя на добър пример (образец) от всеки модул.
3. Избор на тема и предварителна подготовка. Всеки ученик сам си избира тема и събира и анализира информация, преди да премине към практическото изпълнение на проектните задачи.
4. Напътствия от учителя за всяка поставена задача.
5. Определяне на срок за изпълнение на всяка задача.
За целите на обучението по модела са създадени следните практически задачи, включени в изпълнението на тематичните проекти.
Първата задача е изготвяне на покана за избрания от ученика празник с графичния редактор MS Paint. Предварително задавам критериите, по които ще оценявам изпълнението ѝ. Тук учениците проявяват творчество, оригиналност и работят с голям интерес и ентусиазъм.
Втората задача е свързана с текстообработващата програма MS Word. В този модул учениците създават кратък текстов документ, описващ традициите и обичаите на съответния празник, като използват различни източници на информация. Основната задача тук, освен да открият информация, е да я въведат в MS Word и да придобият умения за форматиране на текст, спазвайки зададените критерии.
Третата задача е изработване на презентация. Учениците трябва да изготвят в MS PowerPoint кратка презентация, използвайки възможностите на модула и съобразявайки се със зададените критерии.
В процеса на работа всеки ученик демонстрира какво е направил, обсъждаме видяното и проверяваме дали отговаря на критериите за оценяване. Скалата за оценяване е предоставена на учениците, за да може всеки сам да оцени резултатите си. А създадената папка „Проекти“, в която учениците качват всички изпълнени задачи, им дава възможност да проследят и напредъка си.
Заключение
Установените резултати от проведеното експериментално обучение ми дават основание да определя създадения модел на проектно базирано обучение по информационни технологии в 5. клас като ефективен и практически приложим. Зададените теми предизвикват интереса на учениците и ги мотивират активно да участват в процеса на работа. Избраните практически задачи са важни и полезни за тях. С представянето на крайния продукт от изпълнението на проектите си учениците добиват самочувствие и изпитват удовлетворение от постигнатите резултати.
И нещо много важно, разработването на проекти подтиква учениците към изследователска работа, търсене на информация от различни източници, съпоставяне, анализ на данни, систематизиране и презентиране – все умения за практическо прилагане на наученото, които липсват на българския ученик според резултатите от всички изследвания на PISA. Още един плюс на проектно базираното обучение е провокирането у ученика на лично отношение към темата, собствен подход, творчество.
- 1. Радев, Пл. (2016). Кратка дидактика. Пловдив: Fast Рrint Books.
2. Сендова, Е. (2014). Изграждане на компетентности за моделиране чрез работа по проекти по математика и ИТ
3. Сергеев, И. С. (2003). Как организовать проектную деятельность учащихся: Практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. Москва: АРКТИ.
4. ПРОЕКТНО-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ - Мария Димитрова, СУ „Васил Левски“, Севлиево
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова