В зависимост от управленските цели различаваме базови, перспективни, теоретични и математически модели.
Базовите модели се разработват за определени показатели на различни етапи от тренировъчния процес и имат информативен характер. Въз основа на динамиката на спортните постижения и закономерностите на развитие на определения спорт се построяват перспективните модели. Теоретичните модели представляват система от знания, описват и обясняват съвкупност от явления и различни страни от подготовката на спортиста. Математическите модели се базират на резултатите от математическия анализ (корелационен, факторен, регресионен и дисперсионен) и представляват от само себе си графики, уравнения, алгоритми и т.п.
Четирите вида модели се прилагат в спорта с цел изучаване на закономерностите на процеса на подготовка на спортистите, прогнозиране на спортните резултати, построяване на самия тренировъчен процес, анализ и обобщение на резултатите в спортната наука, разработване и внедряване в практиката на нови технологии при подготовката. Всички тези модели често се използват за управление на подготовката на спортистите като базови модели. Базовият модел включва в себе си показатели като състезателна дейност, физическа и технико-тактическа подготовка, морфологическа подготовка, а също така и морфологичните и функционалните показатели на спортиста.
Необходимо е да отбележим, че последните са изключително важни при моделирането на спортната подготовка. Структурните и функционалните изменения, съпътстващи развитието на подрастващия организъм, са актуален проблем, който винаги е стоял на вниманието на педагози и учени – от древността до днес. Основно положение при планирането, организирането и провеждането на тренировъчната дейност по даден вид спорт, както и при избора на средствата, методите и формата за подготовка е тяхната съобразност с възрастовите и индивидуалните особености на спортистите. Природата е определила, че децата трябва да бъдат деца, преди да станат възрастни, и ако се опитаме да променим този естествен закон, ще достигнем преждевременно съзряване без съдържание и логика. Твърде често в процеса на обучението и тренировката, търсейки бързото израстване, ние работим с децата като с малки възрастни, без да се съобразяваме с друг природен закон, а именно – че развитието на детския организъм изисква време и усилия.
Литературният обзор на публикации от наши и чужди автори и анализът на резултати от проведени изследвания по въпросите, свързани със състезателната дейност на висококвалифицирани хокеисти и с моделирането като метод на управление на спортната подготовка, показват, че проблемът с проучването на основните показатели на състезателната дейност при отбори с различна квалификация е добре разработен. Установено е, че съществуват определени различия както в количествените показатели на технико-тактическите действия, така и по отношение на качеството на тяхното изпълнение. Направените характеристики дават възможност за оптимизиране на спортната подготовка и състезателната дейност на отбори с по-ниска квалификация.
Така очертаното състояние на проблема ми дава основание в педагогическата си практика като учител по физическо възпитание в СУ „Христо Ботев“ в Чепинци при внедряването и развитието на нов спорт в училището – хокей на трева, и създаването на Спортен клуб по хокей на трева ,,Чепинци‘‘ да насоча усилията си към изследването на отделни показатели на състезателната дейност и съпоставянето им със съответните показатели на различни по възраст отбори. Смятам, че това ще спомогне за оптимизиране на спортната подготовка на състезателите от нашия клуб чрез разработване на подходящите тренировъчни програми и като следствие ще доведе до повишаване на нивото на спортно-състезателните умения на отбора ни.
- 1. Коренберг, В. Б. (2004). Спортивная метрология. Словарь-справочник: Учебное пособие. Москва: Советский спорт.
2. Костюкевич, В. М. (2010). Моделирование соревновательной деятельности в хоккее на траве. Киев: Освита Украины.
3. Набатникова, М. Я. (1982). Основы управления подготовкой юных спортсменов. Москва: Физкультура и спорт.
4. Платонов, В. Н. (1986). Подготовка квалифицированных спортсменов. Москва: Физкультура и спорт.
- Хайри Чаушев, СУ „Христо Ботев“, с. Чепинци
рецензент: доц. д-р Ивайло Прокопов