Друга дейност, включена в модела за осъществяване на активно учене, е свързана с изработването на портфолио.
Изработване на портфолио – самостоятелна работа
Учениците се запознават с това какво представлява портфолиото. Получават инструкции за изработването му – за същността на портфолиото, изискванията към него и критериите за оценяването му. Формулират се целите и се поставят задачи за самостоятелна работа. Една от тях е изработването на картинен речник с основни понятия от подраздел „Генетика“. Целта на тази задача е по-лесно усвояване на понятия като монохибридно и дихибридно кръстосване, генотип и фенотип, доминантен и рецесивен белег и др.
Представям част от готовия продукт от изпълнението на поставената задача.
КАРТИНЕН РЕЧНИК С ОСНОВНИ ГЕНЕТИЧНИ ПОНЯТИЯ
Генетично понятие | Същност на понятието |
Генотип | Наследствени заложби на даден индивид, записани в ДНК. |
Фенотип | Съвкупност от забележими белези на даден организъм, проявени в резултата на определен генотип. |
Наследственост | Свойство на организмите да предават определени белези на потомството. |
Изменчивост | Свойство на белезите да варират в определени граници и да се проявяват нови белези. |
Модификация
|
Модификациите са фенотипни промени, причинени от конкретни условия на средата, и чрез тях индивидите се приспособяват към дадени условия. |
Мутация | Промени в генетичната информация на организмите, носител на която са ДНК и РНК. |
Монохибридно кръстосване | Кръстосване, при което се проследява унаследяването на една двойка алтернативни белези. |
Дихибридно кръстосване | Изследва се едновременното унаследяване на две двойки алтернативни признаци, които се разпадат във F2 в четири фенотипни класа. |
Доминантен белег | Белег, който се проявява при по-голямата част от полученото поколение при кръстосване и в хомо-, и в хетерозиготно състояние. |
Рецeсивен белег | Белег, който се проявява в малка част от индивидите при кръстосване и само в хомозиготнo състояние. |
В картинния речник са използвани като нагледен материал и изработени от учениците модели. Те са продукт от друга дейност, включена в педагогическия модел за осъществяване на активно учене: Моделиране на основни генетични понятия по екипи.
Заключение
Идеята на представения модел за активно учене е не само всеки ученик да покаже знания и умения, усвоени в часовете по биология и здравно образование, но и самостоятелно да ги разшири и задълбочи, а също и да самооцени своята работа. Дейностите се осъществяват в част от времето на учебния час, част от свободното време на учениците и учителя, както и като самостоятелна и групова работа. Подходящи за провеждането на експеримента са уроците за нови знания с актуализация и затвърдяване, както и уроците за преговор, обобщение и систематизиране на знания. Моделът предлага високо ниво на мислене чрез градация. И не на последно място, освен продуктивен моделът трябва да бъде и забавен. Прекрасно е, когато учениците активно се включват в дейностите и с желание изпълняват възложените им задания.
Разнообразните дидактически материали и нетрадиционните уроци провокират учениците в прилагането на знанията и уменията им. Така се развиват любознателността и интересът у учещите и се стимулира познавателната им мотивация.
- Боянка Ценова, СУ „Цар Симеон Велики“, Видин
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова